به گزارش افکارنیوز، روز گذشته دکتر فاطمه رخشانی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در یک نشست خبری اظهار داشت: طبق آمار ۵۰درصد مردم نسبت به‌وجود فشار خون در خود بی‌خبرند و در کشور از هر پنج نفر یک نفر فشار خون دارد یعنی ۲۰درصد جمعیت کشور درگیر این بیماری هستند. وی افزود: نیمی از این ۲۰درصد هم درمان نمی‌شوند و فقط نیمی از جمعیت فشارخونی‌ها تحت مداوا قرار می‌گیرند.

رخشانی، فشار خون را سومین عامل کشنده افراد جوامع مختلف دانست و خواستار اقدامات عملی برای کاهش سکته‌های قلبی از طریق کنترل فشار خون شد و گفت: کنترل فشار عصبی و استرس، کم‌کردن مصرف نمک، تحرک بدنی، تغذیه مناسب، اتخاذ سبک زندگی سالم و کاهش مصرف دخانیات مهم‌ترین مواردی است که موجب کاهش فشار خون می‌شود. وی با اعلام اینکه ایرانی‌ها دو برابر استاندارد جهانی نمک می‌خورند، افزود: نمک یکی از عوامل افزایش فشارخون است بنابراین، بهتر است که نمکدان‌ها را از سر سفره‌ها و رستوران‌ها برداریم.

در همین حال یک مقام وزارت بهداشت از انجام فاز مطالعاتی بررسی سهم عوارض جسمی، مالی و روانی در سبد خانوارها خبر داده و گفته در این مطالعه مشخص شد که ذائقه کودکان به سمت غذاهای شور تغییر کرده است و این مسئله نگرانی از شیوع بالای چاقی و فشار خون در نسل آینده افزایش داده است. علیرضا حیدری به فارس گفته بیشترین آسیبی که از مواد آسیب‌رسان مانند چیپس و پفک به‌دست می‌آید متوجه کودکان است. پرفشاری خون و افزایش وزن در آینده، از عوارض مصرف این مواد غذایی به شمار می‌رود.

دکتر سیدمرتضی صفوی، مدیر گروه تغذیه دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و مدیر سابق دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در این زمینه به همشهری گفت: متأسفانه برآوردها نشان می‌دهد که میزان مصرف نمک در کلانشهرهای ایران مانند تهران، اصفهان و مشهد پنج برابر شده است این به آن معناست که درحالی‌که مصرف مجاز روزانه نمک حدود سه گرم است اما در برخی از شهرهای ما گزارش شده است که افراد روزانه حدود ۱۵گرم نمک مصرف می‌کنند.

این مسئله خیلی خطرناک است و به تنهایی می‌تواند زمینه‌ساز پرفشاری خون در سنین بزرگسالی شود. یکی از دلایلی که گفته می‌شود نسل آینده نسلی چاق و پرفشار خواهد بود همین مصرف غذاهای فست‌فود، چیپس و پفک یا غذاهای شور و سس دار دیگر است. این نوع غذاها دارای میزان بالای سدیم هستند که همین عنصر باعثافزایش فشار‌خون در بدن می‌شود.

وی گفت: بنابراین توصیه ما این است که حتما خانواده‌ها در مورد مصرف نمک تجدید نظر کنند. اکنون پرفشاری خون و بیماری‌های مرتبط با امراض قلبی و عروقی زیاد شده است. استرس زیاد در شهرهای بزرگ و محیط‌های کاری نیز باعثابتلای افراد به پرفشاری خون می‌شود اما باید توجه داشته باشیم که تغذیه نامناسب نخستین دلیل بروز فشار خون در افراد است.

به همین علت ما معتقدیم که نمکدان‌ها باید از سر سفره‌ها برداشته شود، از غذاهای فست‌فودی که میزان زیادی نمک به آنها زده می‌شود باید پرهیز کنیم. بهتر است که برای خوشمزه شدن غذاها به جای استفاده از نمک از آب‌لیمو، آب غوره و سرکه و سبزیجات طعم‌دار مختلف مانند ترخون و جعفری استفاده کنیم.

دکتر سعید حسینی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص تغذیه در این‌باره به خبرنگار همشهری گفت: اگر فردی اضافه وزن و چاقی داشته باشد به‌طور قطع و یقین یکی از تبعات این مسئله بیماری‌های قلبی و فشارخون بالاست. بنابراین می‌توان گفت که در پی بروز اضافه وزن و چاقی از ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی و فشار خون، هیچ گریزی نیست.

این متخصص تغذیه افزود: اگر اضافه وزن یا چاقی سبب شود که فرد به دیابت هم مبتلا شود این فرد از طریق دیابت نیز مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد به همین جهت، در جامعه‌ای که اضافه وزن و چاقی رو به افزایش است بدیهی است که باید به مردم هشدار داد که مراقب باشید به دیابت مبتلا نشوید یا مواظب باشید که فشار خون نگیرید.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در جامعه‌ای که فعالیت فیزیکی و تحرک افراد کم باشد این مسئله نیز می‌تواند به‌طور مستقیم روی اضافه وزن و چاقی افراد تأثیر بگذارد. دکتر حسینی، خاطرنشان کرد: فردی که دچار اضافه وزن و چاقی است قطعا نسبت به سایر افراد جامعه از شرایط اقتصادی و اجتماعی نیز در جامعه عقب خواهد ماند و بسیاری از فرصت‌های خود را از دست خواهد داد.

او تأکید کرد: متأسفانه معضل بزرگ در ایران آن است که سرانه مصرف نمک در کشور بالاست که این خود سبب بروز انواع بیماریها خواهد شد که بیماریهای قلبی - عروقی و فشارخون از این نمونه است. دکتر حسینی به خانوادههای ایرانی توصیه کرد: نمک را از سفرههای خود حذف کنید و ذائقه خود را تغییر دهید تا مبتلا به انواع بیماریهای مختلف نشوید.