قطع ارتباط ایران با موزه لوور

به گزارش افکارنیوز، اسدالله محمد پور صبح امروز در نشست خبری که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص وضعیت ارتباط با موزه لوور پس از گذشت ۲ سال گفت: ارتباط با موزه‌ها بر اساس درخواست‌های طرفین انجام می‌شود و با رعایت ملاحظات این ارتباطات برقرار خواهد شد، درباره موزه لوور تاکنون درخواستی برای برقراری روابط نداشتیم اما این به آن معنی نیست که ارتباطات ما قطع شده است.

وی تصریح کرد: با هیچ موزه بزرگ دنیا قطع ارتباط نیستیم و این ارتباط شامل موزه لوور هم می‌شود.

به گزارش فارس، ۲ سال پیش بقایی، رئیس وقت سازمان میراثفرهنگی اعلام کرد که دیگر هیچ نوع همکاری با موزه لوور نخواهیم داشت چون طبق توافق‌نامه‌ای که سال‌ها قبل با این موزه به امضا رسیده بود باید آثار تاریخی ایران در این موزه برای نمایش به کشورمان منتقل می‌شد اما موزه لوور در این باره عهدشکنی کرده است. ایران تاکنون دو بار نمایشگاه در موزه لوور داشته است و آنها نیز باید سال ۸۸ نمایشگاهی از آثار ایرانی در کشور ما برگزار می‌کردند که اقدامی در این رابطه انجام نداده‌اند و ما نیز در مقابل این حرکت آنها کل ارتباطاتمان با این موزه را قطع می‌کنیم.»

رئیس موزه ملی ایران در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در دوره ریاست بقایی در سازمان میراثفرهنگی و گردشگری وظیفه پیگیری بازگشت الواح هخامنشی از آمریکا به عهده موزه ملی ایران گذاشته شد آیا در حال حاضر موزه ملی ایران در این رابطه وظیفه‌ای دارد و اقدامی انجام داده است یا خیر؟ گفت: موزه ملی ایران پشتیبانی اقدامات کارشناسی بازگشت الواح را بر عهده دارد و اصل موضوع توسط واحد حقوقی سازمان میراثفرهنگی و گردشگری در دست پیگیری است.

رئیس موزه ملی ایران از افتتاح نمایشگاه نگاهی بر آرایه‌ها و زیورآلات در ایران زمین به روایت آثار موزه ملی ایران در ایام نوروز خبر داد و گفت: در بخش تاریخی این نمایشگاه ۴۲ قلم شی‌ء هزاره دوم پیش از میلاد تا ساسانی از خوزستان، گیلان، تخت جمشید، آذربایجان و لرستان و در بخش پیش از تاریخ ۳۸ قلم شی‌ء از هزاره ۵ پیش از میلاد از تپه سیلک، گیان نهاوند، حسن‌لو، اسماعیل آباد، گیلان زیویه و همدان و در بخش اسلامی ۲۰ قلم شی‌ء از صدر اسلام تا سده ۱۲ و ۱۳ در بخش پارینه سنگی ۲ قلم شی‌‌ء و در بخش مهر و سکه ۸ قلم شی‌ء و به طور کلی ۱۱۰ قلم شی‌ء تاریخی به نمایش گذاشته می‌شود.

محمدپور درباره استفاده از انرژی خورشیدی در موزه ملی ایران گفت: باید توجه داشته باشیم که ساختمان موزه ملی بنای تاریخی است که ثبت شده است و هرگونه دخل و تصرف در آن نیازمند کسب مجوز لازم از شورای فنی سازمان میراثفرهنگی است.

وی افزود: در موزه ملی ایران اساسا فضای کافی برای حجم زیاد اشیاء هم در حوزه نمایش و مخازن نداریم و باید اشیاء به شکل استاندارد نگهداری شوند که البته وضعیت کنونی باب میل ما نیست بنابراین به دنبال زمینی برای احداثموزه جدید بودیم این موضوع پیگیری شد و باید در ساختمان جدید این دخل و تصرفات و استفاده از انرژی خورشیدی صورت گیرد.

رئیس موزه ملی ایران درباره ساماندهی اشیاء مخزن موزه ملی ایران گفت: پروسه کشف و ساماندهی این اشیاء و انتقالشان به مخزن موزه ملی ایران پروسه بسیار طولانی است و در معاونت میراثفرهنگی به دنبال این هستیم که اشیاء تاریخی وارد سامانه «جام» شوند تا امکان پژوهش برای همه فراهم شود. اکنون این کار در حال انجام است. ۱۴ هزار شیء تاریخی ساماندهی شده است.

محمد پور گفت: آمار دقیقی از کل آثار تاریخی موجود در گنجینه نداریم.

رئیس موزه ملی ایران درباره توسعه میدان مشق نیز گفت: باید مشکل مالی و کمبود بودجه برای خرید بناهای خصوصی در این محوطه برطرف شود بطوریکه در حال حاضر با مسائل مالی و اقتصادی مواجه هستیم.

محمدپور درباره تاخیر در راه‌اندازی موزه دوران اسلامی نیز گفت: معاونت میراثفرهنگی مسئول راه‌اندازی موزه دوران اسلامی است و ما فقط بهره‌بردار هستیم و وقتی آماده شود به ما تحویل می‌دهند و ما هم موزه را تجهیز می‌کنیم.

وی از راه اندازی کمیته پژوهشی در موزه ملی ایران نیز خبر داد و در خصوص اداره موزه ملی ایران به صورت هیئت امنایی نیز گفت: سطح اعضای هیئت امنا از رئیس جمهور تا شهردار تهران است ، بطور کلی هیئت امنای این موزه منحصر به فرد است و از سال آینده این موضوع پیگیری میشود