جان مايکل لانگ در ۲۸ ژوئن ۱۹۴۶ در شهر دنور از ايالت کلرادو آمريكا به دنيا آمد. در سال ۱۹۶۴ دبيرستان را در شهر برلينگتون به پايان رساند و در ۱۹۶۹ آکادمي نيروي دريايي آمريکا را با اخذ درجه ليسانس در فيزيک و رياضيات به پايان رساند.

تحصیلاتش را همزمان با کار در نیروی دریایی در دانشگاه کلرادو ادامه داد و توانست در سال ۱۹۷۰ لیسانس دوم خود را در رشته اختر ژئوفیزیک در سال ۱۹۷۰ به دست آورد.

پس از فارغ التحصیلی همچنان در نیروی دریایی آمریکا مشغول بود و به عنوان افسر رادار در فانتوم اف - ۴ به آموزش پیشرفته پرداخت و در پی آن به اسکادران۱۴۲ مستقر در ایستگاه هوایی نیروی دریایی میرامار، کالیفرنیا اعزام شد.

در۱۹۷۴ او به آکادمی نیروی دریایی بازگشت و در بخش فیزیک به عنوان استاد شروع کار کرد. در ۱۹۷۶ به دفتر برنامه های فضایی نیروی دریایی در واشنگتن منتقل شد.

در سال ۱۹۷۸ از نیروی دریایی استعفا داد و در ایستگاه هوائی نیروی دریایی دالاسبه کار پرداخت.

لانگ از ژوئیه۱۹۷۸ در مرکز فضایی جانسون مشغول به کار شد. طی این مدت، به عنوان سرمهندس در تکمیل محموله های شاتل فضایی مشغول بود و همچنین به عنوان عضو گروه بازگرداندن اسکای لب به جو خدمت کرد.

وی در ۱۹ مه ۱۹۸۰‏ برای فضانوردی انتخاب شد. نخستین ماموریت مداری او در پرواز شماره ۵۱ - ال شاتل فضایی از ‏۲۷ اوت ۱۹۸۵ به مدت هفت روز و دو ساعت و ۱۸ دقیقه‏ بود که نامش را به عنوان صد و هشتادمین فضانورد جهان و صد و هفتمین ‏فضانورد آمریکا در تاریخ فضانوردی به ثبت رساند.

در این ماموریت که با فضاپیمای " دیسکاوری " انجام شد، لانگ و ۴ همراه دیگرش سه ماهواره را در مدار قرار دادند و دو تن از آنها به اسم " وانهفن " و " فیشر " طی روز های ۳۱ اوت و ۱ سپتامبر با انجام دو راهپیمایی به تعمیر و راه اندازی یک ماهواره معیوب پرداختند.

به گزارش ایسنا، وی در پرواز شماره ۲۶ شاتل فضایی‏از ‏۲۹ سپتامبر ۱۹۸۸ به مدت چهار روز و یک ساعت در مدار فعالیت داشت.

این نخستین پرواز یک کیهان پیمای شاتل پس از انفجار مهیب چلنجر در سال ۱۹۸۶ بود که منجر به کشته شدن هفت سرنشین آن شد به همین دلیل سفر لانگ و همراهانش از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. آنها طی پروازشان، تمام دستگاه های دیسکاوری را در فضا آزموده و ماهواره مخابراتی از نوع " تی. دی. آر. اس " نیز از مخزن بار فضاپیما خارج کردند و در مدار قرار دادند.

پرواز شماره ۳۵ شاتل فضایی‏ از ‏دوم دسامبر ۱۹۹۰ به مدت هشت روز و ۲۳ ساعت و ۵ دقیقه‏، طول مدت اقامت فضایی لانگ را ‏۲۰ روز و دو ساعت و ۲۳ دقیقه‏ رساند. کیهان نوردان در این سفر با استفاده از امکانات آزمایشگاه اخترشناسی آسترو - ۱ که در بخش بار فضاپیماقرار داشت، دست به تحقیقات نجومی بسیار با ارزشی زدند. این آخرین سفر لانگ به مدار زمین بود.

چند ماه بعد، در ۲۰ ژوئن ۱۹۹۱، وی کناره از فضانوردی گیری کرد اما همچنان در ناسا، سازمان فضایی آمریکا ‏‏به عنوان مسوول بخش فنی عملیات محموله های فضایی فعال بود.

لانگ، متاهل بود و همسرش کاترین آن هیونز، عضو گروه سامانه‌های هدایت عملیات در مرکز فضایی جانسون است.

آنها دو فرزند دارند. دخترشان شانن در پنجم ژوئن۱۹۷۱ و پسرشان مایکل در ۱۴ سپتامبر ۱۹۸۱ به دنیا آمدند.

لانگ طي مدت خدمتش موفق به دريافت چندين مدال از جمله شش مدال هوايي نيروي دريايي، سه مدال تقدير نيروي دريايي و جايزه موفقيت عالي جي.اس.سي (مرکز فضايي جانسون) براي خدمات به عنوان عضو تيم بازگشت اسکاي لب شده بود.