به گزارش افکارنیوز،مسعود علویان‌صدر در حاشیه بازدید از آثار مرمتی تاریخی اردبیل اظهار داشت: امسال کاخ گلستان و شهر تاریخی میمند به همراه طب سنتی به عنوان میراثناملموس کاندیدای ثبت جهانی هستند.

وی ادامه داد: در سال آینده نیز دو اثر ارزشمند شهر سوخته و شوشتر در زمره ثبت جهانی قرار دارند و سال ۲۰۱۵ نیز سبلان به عنوان یک اثر طبیعی ثبت جهانی خواهد شد.

این مسئول با یادآوری اینکه از استان اردبیل بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی در دو سال گذشته به ثبت جهانی رسیده است، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود در ثبت جهانی سبلان به عنوان اثر طبیعی و معنوی تمام زوایای آن درنظر گرفته شود.

معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: ما در تمام شهرهای ایران مرمت بناهای تاریخی را در دستورکار قرار دادیم، به طوری که در این استان ساماندهی فاز اول بقعه شیخ‌صفی‌الدین اردبیلی به اتمام رسیده و ثبت جهانی نیز شده است.

علویان‌صدر از اجرای فاز دوم طراحی و عملیاتی شدن بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و تکمیل مجموعه شیخ حیدر در مشگین‌شهر به عنوان مرکز مهم فرهنگی و تاریخی خبر داد و اضافه کرد: مرمت بناهای تاریخی در قالب اعتبارات دولتی به سرعت در حال انجام است، به طوری که مجموعه تاریخی خانه پردیسان در مرکز شهر اردبیل و محله اوچدکان به عنوان زنجیره خانه‌های تاریخی اردبیل در حال مرمت است.

رونمایی از مرمت ۶۰۰ مسجد تاریخی کشور تا یک ماه آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود از مشارکت بخش خصوصی در مرمت آثار تاریخی به ویژه حمام‌های تاریخی مراکز پذیرایی و استقبال از گردشگران و مسافران خبر داد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه انجام شده و شاهد مشارکت و رغبت سرمایه‌گذاران در توسعه مراکز اقامتی - پذیرایی و تاریخی و سیاحتی هستیم.

علویان‌صدر گفت: در سال‌های گذشته مرمت مساجد تاریخی در کشور آغاز شده است، به طوری که ۶۰۰ مسجد جامع و تاریخی در کشور که مرمت آنها تکمیل شده تا یک ماه آینده به صورت نمادین رونمایی شده و بهره‌برداری می‌شود.

وی، توسعه همه‌جانبه در این حوزه را منوط به همکاری مردم و فعالان بخش خصوصی دانست و اذعان داشت: با توجه به گستردگی برنامه‌های فرهنگی پیش‌بینی می‌کنیم، برپایی جشن‌ها و آداب و رسوم متعدد در قالب آثار ناملموس سبب شود تا رغبت به بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها بیش از گذشته شود.

این مسئول در پایان اظهار داشت: در ایام نوروز در کنار میراث کالبدی و ملموس معنوی ارزشهای متعالی و گرایشهای اصالتی ایرانی به مانند تکمگردانی که نشانی از آئینهای سنتی ایرانیان است، سبب ظهور و بروز استعدادهای ناب شده است.