خندق های سنگی ابرکوه؛ اعجازی بشری

به گزارش افکارنیوز، خندق های سنگی ابرکوه یکی از اعجازهای بشری است و بازدید از آنها می تواند، تحسین نسل پیشین این کشور را به دنبال داشته باشد.

با نگاهی به این دست ساخته ها می توان همت و پشتکار کسانی را که برای مصون ماندن از آسیب های مختلف و تهاجم های گوناگون با کمترین امکانات تلاش کرده اند، مقابل دیدگان مجسم کرد و از آن تابلویی برای ساخت آینده ای آباد ساخت.

خندق های سنگی کهن ترین آثار تاریخی ابرکوه است

محله درب قلعه بزرگترین محله شهر ابرکوه است که قدمتی دیرینه دارد و می توان با سئوال از رهگذران داخل شهر یکی از چند راه ورودی به آن را جستجو کرد.

خندق های سنگی این محله، از قدیمی ترین آثار به جا مانده از دوران کهن این شهر تاریخی است.

تلاش انسان برای غلبه بر سنگ هایی سخت اولین نمود بارز نخستین دیدار از این اثر دوران ساسانی است.

کسی به راز چگونگی ساخت خندق ها پی نبرده است

با گذشت دو هزار سال از ساخت این خندق ها، کسی هنوز به رمز و راز چگونگی ساخت آنها پی نبرده است.

آنچه همگان اطلاع دارند حاکی از این است که این خندق های سنگی که به نام خندق های قلعه سرور خان معروف است در یکی از ورودی های شهر ابرکوه و برای حفاظت از آن حفر شده است.

با کوچکترین نگاه به دیواره هایی که هنوز زخم ابزارهای کار بر آنها مشهود است، می توان به این مسئله پی برد که هنوز نیز با وجود پیشرفت های مختلف، کمتر می توان دست به ساخت چنین سازه هایی زد.

ابرکوه شهری ساخته شده بر سنگ است

ابرکوه شهرستانی است که بر بستر سنگ بنا شده است و همین مسئله مردم را به سمت روی آوردن به ساخت منازل مسکونی بر روی این سنگ ها تشویق کرده تا از آسیب های احتمالی طبیعی در امان باشند.

در اکثر نقاط شهرستان می توان خانه های قدیمی و بعضأ ساخته شده جدید را بر روی تخته سنگ ها مشاهده کرد.



در سفر به اقصی نقاط کشور و همچنین شهرستان تاریخی ابرکوه، علاوه بر درس گرفتن از تاریخ گذشته، می توان با نظر بر داده های خداوندی، زمینه های شکرگزاری بر نعمت ها را هم هر چه بیشتر فراهم کرد.