به گزارش افکارنیوز، با اینکه توصیه می شود هر چند ماه یک بار برای یک چکاپ ساده به پزشک مراجعه کنیم اما بسیاری از ما دل خوشی از رفتن به دکتر نداریم. این روزها زندگی آنقدر شلوغ و پر هیاهو شده و وقت آدم ها آنقدر کم شده که دیگر جایی برای مراجعه به پزشک باقی نمی ماند. آیا می شود با ساده ترین وسایل منزل، ارزیابی اولیه ای از سلامت خود داشت؟

ساعت مچی برای تست گوش ها

معمولاً با افزایش سن قدرت شنوایی گوش ها کاهش پیدا می کند اما گاهی اوقات ابتلا به عفونت، آسیب دیدگی در اثر صداهای بلند و سرخک هم روی قدرت شنوایی تاثیر منفی می گذارند.
سریع ترین روش برای تست شنوایی این است که با یک ساعت به داخل یک اتاق آرام بروید. انگشت خود را داخل یکی از گوش هایتان قرار دهید و ساعت را در کنار گوش دیگر بگیرید. در این حالت به آرامی ساعت را از گوش خود دور کنید و به صدای عقربه ثانیه شمار آن دقت کنید. یک گوش سالم باید بتواند صدای عقربه ثانیه شمار را در دورترین فاصله دست از گوش بشنود.

تست مغز با کمک بینی دوست تان!

بررسی توانایی اعضای بدن برای همکاری با یکدیگر می تواند روش خوبی برای ارزیابی ملکرد مغز باشد. با این روش حتی می توان در بعضی موارد بیماری هایی مانند ام اس و خطر سکته مغزی را هم بررسی کرد. ام اس سلول هایی از مغز را مورد حمله قرار می دهد که وظیفه حفظ تعادل و همکاری بین اعضای بدن را به عهده دارند. اگر این قسمت آسیب ببیند، توانایی بدن برای کنترل حرکاتش به مرور زمان کاهش پیدا می کند. برای آنکه بتوانید مغز خود را چک کنید، از یکی از دوستانتان بخواهید روبروی شما بنشیند و انگشت اشاره خود را در مقابل شما تکان داده و آن را به سمت بالا، پایین، چپ و راست حرکت بدهد. هر زمان که دوستتان انگشت هخود را تکان داد، ابتدا بینی او و سپس بینی خود را لمس کنید. افرادی که دچار آسیب دیدگی در مغز خود شده باشند نمی توانند انگشت دوست خود را در لمس کردن بینی و در عین حال حرکت دادن انگشت شخص مقال دنبال کنند.

چگونه معده خود را امتحان کنیم؟

اگر بعد از صرف ناهار یا شام، غذا به مدت زیادی در معده شما می ماند، می توان به بیماری های زیادی مشکوک بود. شاید شما به سندرم معده تحریک پذیر دچار شده باشید یا از آنفولانزای معده رنج می برید. در موارد بسیار نادر ماندن بیش از حد غذا در معده می تواند نشان دهنده ابتلا به تومورهایی مانند سرطان روده بزرگ باشد.
برای تست کردن معده خود می توانید از ذرت استفاده کنید، زیرا معده ما نمی تواند پوسته زرد رنگ بیرون آن را به خوبی هضم کند. اگر فاصله زمانی بین خوردن تا دفع ذرت بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت باشد همه چیز طبیعی است اما اگر سیستم گوارش شما بیش از ۷۲ ساعت برای هضم این غذا زمان صرف کرد، یک جای کار مشکل دارد. البته ابتلا به بعضی از بیماری ها مانند فشارخون یا مصرف داروهای مسکن می تواند سرعت هضم غذا را پایین بیاورید. به هر حال اگر در خود علائمی مانند خونریزی، درد شدید و کاهش وزن بی دلیل مشاهده کردید، بهتر است حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تست کمر

تقریباً ۸۰ درصد از ما در طول زندگی خود کمردرد را تجربه می کنیم که در نیمی از موارد علت آن، در آرتروز ستون فقرات نهفته است.
این بیماری که معمولاً بالای ۵۰ ساله ها را دچار می کند در مهره های پایینی ستون فقرات بیشتر مشاهده می شود زیرا بخش اعظم بار بدن را تحمل می کنند. با افزایش سن و به مرور، میزان آب و محتوای پروتئینی غضروف های بدن کاهش می یابند که این تغییرات موجب ضعف و شکنندگی بیشتر مفاصل و سطوح غضروفی می شود.
برای اینکه خود را از نظر ابتلا به بیماری های ستون فقرات بسنجید کافی است صاف بایستید و سپس تا آنجا که می توانید خود را به سمت عقب خم کنید. این کار فشار مهره های ستون فقرات را بیشتر می کند. اگر در این وضعیت در کمر خود درد احساس کردید، به احتمال زیاد ستون فقرات شما دچار مشکل است.
نشانه دیگر این است که صبح ها هنگام بیدار شدن از خواب در کمر خود احساس خشکی می کنید که این احساس در طول روز شدیدتر می شود. اگر بلند شدن از روی صندلی هم برایتان دشوار است به احتمال زیاد دچار آرتروز ستون فقرات شده اید.
برای درمان در مرحله اول باید از کمر خودم ام. آر. آی تهیه کنید تا از بیماری خود مطمئن شوید. در این صورت تزریق های استروئیدی برای کاهش تورم در این قسمت و فیزیوتراپی تا درصد زیادی می تواند مشکل شما را برطرف کند. در موارد بسیار حاد هیچ راهی جز جراحی برای کم کردن شدت درد وجود ندارد.

با پله ها آزمایش کنید

بهترین روش برای ارزیابی سلامت ریه ها این است که در حال صحبت کردن با یکی از دوستان تان به مدت ۲ دقیقه با سرعت از پله بالا، بروید. اگر با انجام این کار دچار تنگی نقش شدید، نفس تان به شماره افتاد یا نفس تان صدای خس خس داد، بهتر است حتماً ملاقات با پزشک را در برنامه خود قرار دهید. زمانی که شما ورزش می کنید یا تحرک بدنی بیشتر از حد معمول دارید، بدن احتیاج به اکسیژن بیشتری دارد و به همین دلیل سرعت نفس کشیدن افزایش پیدا می کند اما در افراد مبتلا به بیماری های ریوی، شش ها توانایی کافی برای ورود اکسیژن به خود را ندارند که این عامل خود را با نفس نفس زدن شدید نشان می دهد.

چگونه رگ های قلبی را چک کنیم؟

بسیاری از مردم فکر می کنند گرفتگی رگ های خونی فقط روی مغز اثر می گذارند اما حقیقت این است که بقیه بخش های بدن از جمله پاها هم تحت تاثیر این حالت قرار می گیرند. اگر این بیماری درمان نشود، ممکن است زخم هایی روی پا به وجود بیایند که بسیار دیر درمان شوند و حتی بدتر از آن پاهای شما دچار قانقاریا شوند. چک کردن اینکه آیا خون به اندازه کافی به پاهایتان می رسد بسیار ساده است. برای این کار کافی است روی تخت دراز بکشید و پاهایتان را با زاویه ۴۵ درجه بلند کنید. اگر بعد از گذشت ۲ دقیقه یک یا هر دو پای شما بسیار رنگ پریده شد، نشان می دهد که جریان خون به سمت پاها ضعیف است و احتمالاً یک یا چند رگ دچار گرفتگی شده اند. حالا به سرعت بلند شوید و پاهای خود را از کنار تخت آویزان کنید به طوری که زانوی شما زاویه ۹۰ درجه بسازد.
در این وضعیت نیروی جذبه زمین باعثمی شود خون به سرعت در پاها جریان پیدا کند. اما در پاهایی که دچار مشکل هستند، زمان بیشتری طول می کشد که رنگ پاها به حالت طبیعی باز گردد و در بعضی موارد ممکن است رنگ آن به قرمز روشن تغییر پیدا کند. یکی دیگر از علائم این است که شما نمی توانید به اندازه گذشته پیاده روی کنید یا در پاهای خود احساس بی حسی دارید یا زخم ایجاد شده روی پاهایتان بسیار دیر بهبود پیدا می کند.

برای سرطان پوست عکاسی کنید

دیگر همه مردم می دانند تغییرات ایجاد شده روی خال ها و رنگدانه های پوستی بهترین روش برای شناسایی سرطان پوست در مراحل اولیه این بیماری است. اما متاسفانه ما نمی توانیم حالت پوست خود را در ۶ ماه پیش به یاد بیاوریم تا تغییرات ایجاد شده را بررسی کنیم. برای این کار می توانید یک دوربین دیجیتال یا یک موبایل مجهز به دوربین عکاسی را بردارید و از خال های خود عکس بگیرید. بهتر است در کنار این خال هم قابل حدس زدن باشد. سپس این عکس را با تاریخ روز در کامپیوتر خود ذخیره کنید و هر ۶ ماه یک بار این کار را انجام دهید. با مقایسه این عکس ها شما به سرعت می توانید تغییرات انجام شده روی خال های بدن تان را تشخیص بدهید.

تست قلب با کمک نبض دست

اگر ضربان قلب شخص نامنظم باشد، یعنی او با احتمال ۵ برابر بیشتر از دیگران ممکن است سکته کند. این حالت زمانی رخ می دهد که سیگنال های الکتریکی غیرعادی در بدن تولید شود. برای تست این حالت می توان ریتم ضربان قلب را اندازه گرفت. در حالی که کف دست به سمت بالاست، یکی از دستان خود را روبروی خود قرار دهید. سپس انگشت اشاره و انگشت میانی دست دیگر را روی مچ دست خود بگذارید. انگشتان خود را به آرامی روی مچ دست فشار دهید و با هر نبضی که زیر آنها حس می کنید، با نوک پای خود ضربه ای به زمین بزنید. اگر صدایی که توسط پای شما تولید می شود مانند صدای عقربه های ساعت منظم باشد، شما هیچ مشکلی ندارید در غیر این صورت حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا او با یک دستگاه مخصوص با نام ECG وضعیت ضربان قلب شما را اندازه گیری کند. تقریباً بین ۶ تا ۷ درصد از افراد بالای ۷۵ سال ضربان قلب نامنظم دارند. در این بین افرادی که علائمی مانند تنگی نفس یا تپش قلب دارند بیشتر مشکوک به این بیماری هستند و بهتر است حتماً برای بررسی های بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

تست بینایی با چارچوب در و پنجره

یکی از شایع ترین دلایل نابینایی و کم بینایی تخریب شبکیه چشم به علت افزایش سن است. در شبکیه چشم یک قسمت حساس به نور به نام ماکولا وجود دارد که مانند فیلم های نگاتیو دوربین های قدیمی است. با افزایش سن یا به علت نرسیدن خون به این قسمت، ماکولا به تدریج آسیب می بیند که نتیجه آن تار شدن دید است. برای چک کردن این وضعیت در یک سمت از اتاق بایستید و با یکی از چشمان خود به چارچوب در یا یک پنجره بزرگ که در طرف دیگر اتاق قرار دارد خیره شوید. سپس کف دست خود را روی چشم دیگر قرار دهید و باز هم همین کار را تکرار کنید. اگر چشمان شما سالم باشد، باید بتوانید لبه های دو طرف چارچوب در یا پنجره را به صورت خط های موازی افقی یا عمودی ببینید اما اگر این لبه ها را به صورت خط هایی می بینید که به هم نزدیک می شود یا از هم دور می شوند یا آنها را به شکل کمان می بینید، این موضوع نشان می دهد که قسمت هایی از پرده شبکیه شما دچار آسیب شده اند.

سيب سبز/ شماره ۸۷/ نيمه دوم اسفند ماه ۹۱/ صفحه ۸۲