به گزارش افکارنیوز، آیا شما هم روزانه آسپیرین مصرف می کنید؟ درست است که مصرف روزانه آسپیرین می تواند خطر حمله قلبی را کاهش دهد اما مصرف آن برای همه مناسب نیست. شما باید آسپیرین را تنها در صورتی که پزشک تان تجویز کرده، مصرف کنید. در صورتی که قبلاً دچار حمله قلبی یا سکته شده باشید، پزشک ممکن است مصرف روزانه این دارو را تجویز کند مگر آنکه شما سابقه حساسیت یا خونریزی داشته باشید. اگر چه مصرف گهگاه این دارو برای بیشتر میانسالان هنگام سردرد، بدن درد و تب مفید است اما مصرف روزانه آن می تواند عوارض جانبی جدی از جمله خونریزی داخلی داشته باشد.

آسپیرین چگونه از حمله قلبی پیشگیری می کند؟

آسپیرین از لخته شدن خون جلوگیری می کند. زمانی که فرد خونریزی می کند پلاکت ها در محل زخم جمع می شوند تا زخم را ببندند و از خونریزی بیشتر جلوگیری کنند. اما این لخته شدن می تواند در شریان هایی که خود را به قلب می رسانند هم اتفاق بیفتد اگر رگ های خونی بر اثر تصلب شرائین تنگ شده باشند ایجاد رسوب چربی در رگ های خونی این رسوب می تواند در رگ بترکد و یک لخته شکل بگیرد و رگ را ببندد. این لخته می تواند وارد جریان خون شود و آن را به سمت قلب و مغز براند و موجب سکته یا حمله قلبی شود. درمان با آسپیرین عمل لخته سازی پلاکت ها را کاهش می دهد و از حمله قلبی پیشگیری می کند.

آیا شما هم باید آسپیرین بخورید؟

مصرف روزانه آسپیرین بستگی به سابقه بیماری قلبی و سکته دارد. اگر قبلاً دچار حمله قلبی یا سکته شده باشید، پزشک به احتمال زیاد مصرف روزانه آسپیرین را تجویز می کند. اگر عوامل خطرزا در فرد جدی باشد اما قبلاً حمله نداشته باشد، مصرف یک آسپیرین در روز می تواند مفید باشد. در صورتی که مردی بالای ۵۰ سال مبتلا به دیابت یا زنی ۶۰ ساله مبتلا به دیابت باشد، پزشک معمولاً آسپیرین تجویز می کند.

مصرف آسپیرین در خانم ها و آقایان

آسپیرین در جنست های مختلف تاثیرات متفاوتی دارد. برای مردان در تمام سنین آسپیرین می تواند از حمله قلبی اول و دوم جلوگیری کند و خطر بیماری های قلبی را کاهش دهد. برای زنان زیر ۶۵ سال این دارو می تواند از سکته اول جلوگیری کرده، از حمله قلبی دوم جلوگیری کند و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. در زنان بالای ۶۵ سال آسپیرین می تواند از حمله قلبی اول و دوم و سکته قلبی جلوگیری کند و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد اما خطر خونریزی با مصرف آسپیرین در هر دو جنس یکسان است.

اگر مشکل دیگری وجود داشته باشد…

در صورتی که فرد مشکلات جسمی دیگری داشته باشد که خطر خونریزی یا سایر مسائل را بالا ببرد، نباید از آسپیرین روزانه استفاده کند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

مشکل خونریزی یا لخته سازی
آسم
زخم معده
نارسایی قلبی

بهتر است درباره سایر داروها و مکمل هایی که فرد مصرف می کند، با پزشک صحت کند. این حتی شامل ایبوپروفن هم می شود زیرا آسپیرین و ایبوپروفن به همراه هم، تاثیرات مفید آسپیرین را کاهش می دهد. مصرف آسپیرین با سایر داروهای ضد انعقاد خون مانند وارفارین ممکن است خطر خونریزی را تا حد زیادی بالا ببرد.

سيب سبز/ شماره ۸۶/ نيمه اول اسفند ماه ۹۱/ صفحه ۳۰