به گزارش افکارنیوز، «می خواهید به کشور یا شهر دیگری مهاجرت کنید؟»، «قصد دارید بچه دار شوید»، «می خواهید پس اندازتان را سرمایه گذاری کنید؟» در خانواده شما قرار است درباره موضوع مهمی تصمیم گیری شود. موضوعی که زندگی شما، همسرتان و فرزندان تان را تحت تاثیر قرار می دهد. تا چه حد از دیگران مشورت می گیرید؟ بزرگترها در این تصمیم گیری مشورت می دهند یا دخالت می کنند؟ منیژه نیک مهر، دانشجوی دکترای روانشناسی و مشاور خانواده در این مورد راهنمایی مان می کند.

تصمیم گیری در زندگی مشترک

تصمیم گیری در زندگی مشترک باید به گونه ای باشد که سود و زیان هر دو نفر در نظر گرفته شود. بنابراین باید با همفکری و رضایت طرفین باشد.

اهمیت تصمیم گیری در زندگی مشترک

اگر تصمیم گیری در زندگی مشترک در مورد مسائل خرد و روزمره زندگی و یا در مورد مسائل اضطراری و خاصی که ناگهان با آن مواجه می شویم باشد می توان به نحوی از کنار آن گذشت و پیامدهای آن را پذیرفت اما زمانی که پای مسائل کلان و اساسی در زندگی مشترک به میان می آید اما و اگرهای فراوانی پیش می آید. زوجین باید تصمیمی بگیرند که منافع و خواسته های هر دو طرف تامین شده و در نهایت سبب حفظ آسایش و آرامش زندگی مشترک شان شود.

تصمیم گیرنده چه کسی است؟

کسانی که به بلوغ فکری و اجتماعی رسیده اند معمولاً ترجیح می دهند خود در زندگی تصمیم گیرنده باشند و احتمال خیلی کمی وجود دارد که به دیگران اجازه دخالت در تصمیمات خود را بدهند. در تصمیم های خانوادگی که زندگی دو یا چند نفر تحت الشعاع قرار می گیرد، تصمیم نهایی را باید کسانی بگیرند که بیشترین سهم را در آن موضوع دارند. گاهی زوج های جوان به دلیل تجربه کمی که دارند در مورد تصمیم های بزرگ زندگی شان دچار تردید می شوند و مدام نگران این هستند که مبادا اشتباه کنند. نکته مهم مشارکت و همفکری دو طرف است. باید پذیرفت که هرکس از دیدگاه خود به ماجرا می نگرد و با صحبت کردن در مورد موضوع مورد بحثو شنیدن نظرات یکدیگر می توان به یک نقطه مشترک که هم سنجیده است و هم مورد توافق طرفین، دست پیدا کرد.

نقش تجارب گذشته

استفاده از تجارب پیشین همیشه سبب تسهیل و تسریع در تصمیم گیری است و باعثمی شود اگر در گذشته اشتباهی داشته ایم آن را به خاطر بیاوریم و از بروز مجدد آن اجتناب کنیم.

مشورت آری، دخالت نه

اگر در مورد مسائل مهمی مانند بچه دار شدن، انتخاب شغل و یا خرید خانه دچار تردید شدیم، استفاده از تجارب بزرگترها کمک کننده است. از طرفی دیگر در مورد مسائل خاصی مانند تغییر محل زندگی و یا سرمایه گذاری نیاز به تصمیم گیری داریم می توانیم از کسانی که در این زمینه تحصیلات آکادمیک و یا تجربه کاری دارند مشورت بخواهیم. به هر صورت آنها تجربه هایی در زندگی داشته اند که زوج های جوان هنوز به آن مرحله نرسیده اند اما بهتر است از نظرات آنها صرفاً به عنوان مشورت و همفکری استفاده کنید و تصمیم نهایی را به همراه همسرتان بگیرید.

دخالت را با مهربانی پاسخ دهید

بیشتر پدر و مادرها حتی زمانی که مشغول دخالت و نظر دادن هستند تصور می کنند دارند با همفکری به ما کمک می کنند. شاید متوجه نباشند که این موضوع ممکن است باعثرنجش فرزندان شان شود. در این صورت بهتر است به جای موضع گرفتن در برابر آنها به شیوه ای کاملاً دوستانه و محترمانه به آنها بگوییم که با وجود تمام ارزش و احترامی که برای تجارب آنها قائلیم اجازه دهند خودمان راجع به زندگی و آینده مان تصمیم بگیریم.

اسم این دخالت است یا مشورت؟

فرزندان به دلیل جوانی و خامی ممکن است گاهی در زندگی دچار اشتباه شوند و تصمیماتی بگیرند که از نظر بزرگترها درست و سنجیده نباشد. به هر حال آنها در حال گذراندن روزهایی هستند که خودتان هم آنها را پشت سر گذاشته اید. پس بهتر است به آنها اجازه دهید که به کمک یکدیگر از پس مشکلات شان بر بیایند.

تا زمانی که از شما مشورت نخواستند نظر ندهید. زیرا نظر دادن بدون درخواست با هر نیتی که باشد حکم دخالت پیدا می کند و ارزشش را از دست می دهد.

اگر هم زمانی احساس کردید که بهتر است در مورد مسئله خاصی حتماً به آنها مشورت و همفکری بدهید این کار را بسیار دوستانه و مانند یک مشاور انجام دهید، نه یک بزرگتر.

آنها نباید احساس کنند که به دلیل حقی که به گردن شان دارید باید توصیه شما را گوش کنند.

اگر هم به هر دلیلی نظرتان را اعمال نکردند از آنها ناراحت نشوید؛ دلیل ندارد که یک پیشنهاد هر قدر هم که خوب به نظر برسد حتماً پذیرفته شود.

همشهري تندرستي/ شماره ۹۹/ ۱۷ اسفند ۹۱/ اكرم تاجيك/ صفحه ۴۲