به گزارشافکارنیوز،تحقیقات علمی نشانداده با تغییرات و تنظیمان بسیار جزئی و کوچک در عادات و کارهای روزمره می توان شادکامی و شادمانی خود را تحت تاثیر قرار داد و به عبارت بهتر ما تحت تاثیر دیدگاه مان نسبت به زندگی قرار داریم.

خیلی جالب است وقتی می بینیم تغییراتی به این کوچکی در عادت های روزمره، همچون عاملی قوی برای تغییرات با معنی و مثبت، عمل می کند. در این مقاله به چند نکته ساده اشاره شده که با عمل کردن به آنها می توان میزان شادمانی خود را افزایش داد.

۱. تختخواب تان را مرتب کنید
«گوچن روبین» نویسنده کتاب معروف و پر فروش «پروژه شادکامی» توضیح داده که این کار سه دقیقه ای، یکی از ساده ترین عادت هایی است که به کمک آن می توان میزان شادمانی خود را به طور مثبت تحت تاثیر قرار دهید.

۲. اتاق ها را مرتب کنید
تغییر کردن خیلی سخت است، وقتی نتوانید کلیدهایتان را پیدا کنید. این یک مسئله شناخته شده و ثابت شده است: به هم ریختگی و آشفتگی موجب استرس می شود و نظم و ترتیب، از این آشفتگی بهشت می آفریند. این عادت بهبود دهنده خلق و خو خیلی ساده است: قبل از شروع به هر کاری حدود سه دقیقه وقت صرف مرتب کردم هر کدام از اتاق هایتان بکنید. البته این در صورتی است که شما کودک نوپا در منزل نداشته باشید، یا همسری که از شبیه سازی زلزله های با شدت بالا لذت ببرد.

۳. اشیاء و وسایلی را در گوشه کنار خانه به نمایش بگذارید
یکی از دلایلی که تجربه ها(و خاطرات آن تجربه ها) بیشتر از مادیات، ما را شاد می کند، به علت چرخه لذتی است که آن تجربه به وجود می آورد: برنامه ریزی تجربه، در انتظار تجربه بودن، لذت بردن از تجربه و سپس یادآوری تجربه خانه تان را به موزه ای از خاطرات مثبت و دلنشین تبدیل کنید.

۴. خاطرات روزانه را بنویسید
قبل از خواب، خیلی ساده اقدام به نوشتن یک خاطره شاد از همان روز بکنید. اگر بچه دارید، می توانید از بچه ها بپرسید بهترین قسمت روزی که گذشت، چه بوده؟ تعمق و تفکر بخش مهمی از شادکامی است و مکثو درنگ بر روی یک اتفاق مثبت از هر روز، موجب ترویج قدردانی و سپاسگزاری خواهد شد و امتیاز دیگر این کار هم آن است که در آینده وقتی حافظه تان ضعیف شده و از بین می رود، شما تمام اتفاقات با ارزش و با مفهوم روزهای گذشته زندگی را به صورت مکتوب در اختیار دارید!

۵. اگر نمی توانید فرار کنید به سویش بروید
ظرف ها نمی روند خودشان را تمیز کنند و شما باید این کار را انجام دهید و این کار را دوست خواهید داشت! البته احتمال دارد شخص دیگری این کار را برایتان انجام دهد، که این خیلی عالی است. در غیر این صورت دست به کار شوید و ظرف ها را بشویید. آب گرم آرام بخش را روی دستانتان حس کنید و از غلغلک حباب های ریز لذت ببرید.

۶. هر روز برنامه ریزی کنید
هر روز به محض بیدار شدن از خواب، به خودتان بگویید: «امروز من خوشبخت و خوش شانسم که زنده هستم، در نظر گرفتن یک قصد و نیت روزانه تغییرات بسیار بزرگی در پی دارد. نیت روزانه شما می تواند چیزی باشد مثل «پربازده و پربار باش» یا «از لحظات پربار امروز لذت ببر» یا چیزی خاص تر مثل «امروز از افراد مورد علاقه ام، تشکر خواهم کرد» اما به خاطر داشته باشید که نباید در لیست روزانه تان یک کار ضروری دیگر هم بگنجانید.(هر روز یک مورد)

لطف های کوچکی در حق هم خانه هایتان(کسانی که با آنها زندگی می کنید) انجام دهید بدون آنکه در عوض انتظاری از آنها داشته باشید(حتی یک تشکر خشک و خالی!)

۷. هر روز حداقل با یکی از آشنایان تماس بگیرید
شما حتی می توانید این کار را زمانی که مشغول تمیز کردن خانه هستید، انجام دهید. به یکی از کسانی که دوستش دارید زنگ بزنید فقط برای احوالپرسی و صحبت کردن(گپ زدن). ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم و مطالعات دانشمندان حاکی از آن است که حتی افرادی که بالفطره منزوی و غیر اجتماعی هستند، به هنگام ملاقات و برقراری ارتباط با افراد مورد علاقه شان احساس بهتری دارند.

۸. پول تان را صرف وسایل خاطره انگیز کنید
برای خرید یک دستگاه کباب پز بریا میهمانی ها با یک دی وی دی جدید برای تماشای فیلم به همراه افراد خانواده، پول پس انداز کنید چیزی که شما را ترغیب می کند تا نزدیکان تان را دعوت کرده و موجب سرگرم شدن شان شوید. برای یک میهمانی برنامه ریزی کنید، نزدیک ترین دوستان را دعوت کرده و از لحظات زیبای با هم بودن لذت ببرید. فقط به خاطر داشته باشید حتماً عکس های میهمانی را چاپ کنید تا همیشه خاطرات زیبا را به یاد آورده و از آنها لذت ببرید.

۹. در خانه تان فضای روحانی به وجود بیاورید
اعتقادات مذهبی شما نشان می دهد که پیوند و اتصال با قدرت عظیم و برتر حق تعالی با شادکامی تان ارتباط مستقیم دارد. نگاهی به اطرافتان بیندازید آن وقت می بینید که ما انسان ها جز کوچکی از کائنات و عالم هستی هستیم. هر روز قبل از خوابیدن چند دقیقه به خالق عالم هستی و نعمت های بی شماری که در اختیار ما قرار داده، فکر کنید. به دامن طبیعت بروید. وقایع روزانه تان را یادداشت کنید. یک فضای روحانی و معنوی در خانه تان به وجود بیاورید.

منبع: خانواده جوان