به گزارشافکارنیوز،درست است که خیلی از ما مرتکب خطاهایی می شویم و معایبی نیز داریم، اما باید خود را در آغوش گرفته و یاد بگیریم چگونه به خودمان عشق بورزیم. عشق به خویشتن با عزت نفس مرتبط است. اگر عزت نفس شخصی پایین باشد، نمی تواند به قدر کافی خودش را دوست بدارد. برای افرادی که از اعتماد به نفس برخوردار نباشند، عشق ورزیدن به خود دشوار می شود چون تصویر برجسته ای از خود ندارند، اما همین که شروع به دوست داشتن خود کنند، عزت نفس هم در آنان رشد می کند و اعتماد به نفس بیشتری در آنها شکل می گیرد.

اگر می خواهید و مصمم هستید خود را دوست بدارید، باید ابتدا هوشیارانه تصمیم بگیرید. این تصمیم برای برخورداری از یک زندگی شاد و کامیاب لازم است و آنچه در این مقاله مطرح شده شما را در دست یافتن به این امر حیاتی یاری می کند:

خود را درک کنید
اگر می خواهید شخصیت خود را رشد دهید، لازم است ابتدا خود را درک کنید و بفهمید چه چیزی موجب شکوفایی شما می شود. ممکن است شما از نظر خودتان نواقص زیادی داشته باشید، که در این صورت لازم است آنها را بپذیرید و رو به جلو حرکت کنید و بپذیرید هیچ انسانی بی نقص نیست، حتی کسی که او را به عنوان کامل ترین انسان می شناسید و الگوی خود قرار داده اید هم عیوبی دارد. مقابل آینه بایستید، تصویر خود را در آیینه تحسین کنید. چون شما قهرمان داستان زندگی تان هستید و زندگی شما حول محور خودتان می چرخد.

از خود انتقاد نکنید
اگر گاهی به خاطر مسائل کوچک، به خود سرکوفت می زنید، لازم است قدری تامل کنید و از انتقاد نسبت به خودتان دست بردارید. این خیلی مهم است که به جای متمرکز شدن روی نکات منفی، به نکات مثبت خود بنگرید.

مثبت نگر و مهربان باشید
وقتی مثبت می اندیشید، نسبت به خود مهربان تر می شوید و عشق به خویش در شما جان می گیرد. به این ترتیب عزت نفس و اعتماد به نفس شما بالا می رود. باید در مقابل دیگران هم مهربان باشید. حس بیزاری و نفرت در قبال دیگران موجب می شود به آدم تلخی بدل شوید و کمتر به خودتان عشق بورزید. دیگران را دوست بدارید و در صدد باشید به آنها کمک کنید. این امر موجب می شود حس بهتری نسبت به خود پیدا کنید و در ضمن دیگران را راحت تر دوست بدارید.

تلاش های خود را بستایید
ممکن است در کاری موفق نشده باشید، اما دست کم تمام تلاش خود را کرده اید و چنانچه به هر دلیلی موفق نشده اید، اندوه و دلزدگی را به خود راه ندهید تلاش کردن، موهبت بزرگی است. احتمال دارد همیشه ان چیزی که آرزویش را داشته اید، به دست نیاید، اما از ارزش سعی و کوششی که کرده اید، چیزی کم نمی شود.

نگران نباشید
نگرانی ها بزرگترین ناراحتی و سرخوردگی های زندگی است. خیلی از آدم ها هرگز تلاش نمی کنند چون نگران شکست های احتمالی هستند. توصیه شده نگرانی ها را از خود دور کنید. نگرانی ها، مجال پیشرفت را از شما می گیرد و اگر می خواهید طعم موفقیت را بچشید، باید با نگرانی ها و دلواپسی ها خداحافظی کنید.

خود را ببخشید
همه ما گاهی مرتکب خطا می شویم. اگر همچنان در قید و بند اشتباهات گذشته هستید و حس بدی نسبت به خود دارید، اشتباه بزرگتری را مرتکب می شوید. بهتر است یاد بگیرید که خود را ببخشید. تا وقتی خودتان را عفو نکنید، از پوسته گذشته خود خارج نمی شوید و به موفقیت و کامیابی نمی رسید. خود را باور داشته باشید و این را بدانید که آنچه در گذشته قبلاً انجام داده اید، ارادی و عمدی نبوده، همچنین باید خود را متقاعد کیند که از اشتباهات درس خواهید گرفت و آنها را دوباره تکرار نخواهید کرد.

از معنویات غافل نشوید
اعتقاد به نیروی برتر الهی، به زندگی شما امید می دهد. این باور که خدا ناظر و پشتیبان تمام بندگان است، موجب از بین رفتن نگرانی های ما می شود. معنویات، تلخی و بدبینی را از ما دور می کند. اگر استرس و فشار زیادی دارید، در جایی خلوت و آرام بنشینید و به این بیندیشید که دنیا چقدر بزرگ است و ما انسان ها با اهمیت ترین ساکنین آن هستیم.

سپاسگزار باشید
در قبال آنچه در زندگی دارید، سپاسگزار باشید. تمام انسان ها غذای کافی ندارند، تمام انسان ها به کامپیوتر و اینترنت دسترسی ندارند، همه انسان ها دارای شغل و درآمد کافی نیستند و… حتی همه خانواده ای خوب و مهربان ندارند. فقط کافی است به داشته های خود فکر کنید. به این ترتیب از چیزهای هر چند کوچکی که دارید، سپاسگزار می شوید و قدر آنها را می دانید و حس می کنید که از لحاظ جسمی و روحی در موقعیت خوبی قرار دارید. به این فکر کنید که خیلی ها حسرت داشته های شما را می خورند؛ همین امر، به شما احساس سعادتمندی و ارزشمندی می دهد.

منبع: خانواده جوان