اجرای طرح آفتاب در ۱۷ استان

به گزارش افکارنیوز، طرح آفتاب به منظور رفع مشکلات معیشتی معلولان، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبود یافته راه اندازی شده است و این طرح ویژه دیدارهای چهره به چهره با معلولان و مددجویان است

این برنامه طی سال گذشته در استانهای مختلفی مانند قم، هرمزگان، تهران، آذربایجان غربی و شرقی، البرز، مازندران، اصفهان، گلستان، گیلان و… به اجرا در آمد که در مجموع با ۴ شهرستان استان تهران تعداد آنها به ۲۱ شهر و استان می رسد.

اجرای طرح آفتاب برای مددجویان سازمان بهزیستی بسیار مفید بود چرا که به گفته مسئولان سازمان بهزیستی در دیدارهای چهره به چهره مسئول و معاونین سازمان به مددجویان مشکلات جامعه هدف عنوان و مورد بررسی قرار گرفت.

براساس آمار و اطلاعات سازمان بهزیستی و طی آن مشکلات ۱۲ هزار مددجو مورد بررسی قرار گرفت و حداقل یکی از مشکلات مددجویان نیز رفع شد.

توانمندسازی مددجویان در طرح آفتاب کاملا مددکار محور است و افرادی که در استان مشکل آنها حل نشده پس از تکمیل پرونده و نظر مددکار نسبت به رفع مشکلات آنها تصمیم گیری می شود.

به گفته مسئولان سازمان بهزیستی طرح آفتاب در جهت توانمندسازی مددجویان اجرایی می شود و با توجه به ملاقاتهای انجام شده مسکن، اشتغال، حمایتهای معیشتی و حمایت های مربوط به درمان از مهمترین مشکلات مددجویان بوده است. همچنین به منظور رفع نیازها و مشکلات مددجویان تحت پوشش در طرح آفتاب حداقل ۱.۵ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان به هر خانواده و مددجوی نیازمند پرداخت شده است.

در مجموع براساس اعلام بهزیستی اعتبار تخصیص داده شده به طرح آفتاب ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بوده که به طور متوسط در هر استان ۱ تا ۱.۵ میلیارد تومان هزینه شده است..

از سوی دیگر یکی از مزیتهای اجرای طرح آفتاب تقویت باور مددجویان در تولید و خرید و فروش محصولات آنان بوده است.

همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی در مورد اجرای طرح آفتاب می گوید یکی از راهبردهای اساسی که در اتاق فکر این سازمان مورد تاکید قرار گرفت ایجاد یک مهارت برای هر مددجو و ایجاد یک اشتغال برای هر خانواده مددجو است که نقش مهمی در توانمندسازی خانواده های تحت پوشش این سازمان دارد به همین دلیل در اجرای این طرح تاکید و هدف اصلی ما فراهم کردن امکانات لازم برای توانمندشدن مددجویان است بطوریکه این افراد بتوانند پس از مدتی نیازهایشان را خود تامین کنند.

به گفته وی، اجرای طرح آفتاب عصاره تجربیات ۱۰ ساله سازمان بهزیستی است به طوری که آگاه سازی و ارائه خدمات اجتماعی و همچنین توانمند سازی از جمله اقداماتی است که در سازمان انجام می شود و هدف از اجرای این طرح توانمند سازی مددجویان و همچنین دیدار چهره به چهره و رفع مشکلات و نیازهای این افراد است.
براساس برنامه پنجم توسعه سالانه ۱۰ درصد از مددجویان بهزیستی باید توانمند شده و از چرخه حمایتی سازمان خارج شوند به همین دلیل بهزیستی با اجرای برنامه هایی مانند طرح آفتاب برای خروج سالانه بیش از این تعداد برنامه ریزی کرده است.

در حال حاضر بودجه این طرح از اعتبارات خود سازمان تامین می شود که در صورت در نظر گرفتن بودجه جدا گانه به طور حتم بهزیستی می تواند اقدامات موثر تر و بیشتری به مددجویان در استانهای محروم ارائه دهد که البته نمایندگان مجلس نیز در این رابطه نظر مثبت دارند.

البته در ماههای پایانی سال گزارشاتی مبنی بر توقف این طرح مطرح شد اما این اخبار از سوی مسئولان سازمان تکذیب شد.