افکار نیوز:

این بار راهکارهایی برای پیشگیری از افسردگی و درمان آن ذکر می کنیم تا بتوانید با این شرایط مبارزه کرده و از زندگی لذت ببرید.

 افسردگی چیست؟
افسردگی از شایع ترین اختلالات اعصاب و روان است، این بیماری در بر گیرنده علائم جسمی و روانی متفاوتی است که با همراهی یکدیگر سندرمی را تشکیل می دهند که عبارت است از احساس ناراحتی جزئی و احساس اندوه فراوان و پوچی. افسردگی از ناخوشایندترین تجربیاتی است که یک فرد می تواند داشته باشد. پیشرفت های امروزی با همراهی استرس و فشارهای ذهنی به طور روز افزون منجر به این اختلال می شود.
بزرگترین و خطرناک ترین عارضه این بیماری، خودکشی است.
 علائم بیماری افسردگی:
تشخیص بیماری افسردگی به روش بالینی همیشه آسان نیست، اما از چشمگیرترین و بارزترین علائم این بیماری می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
۱. احساس ناراحتی
۲. احساس پوچی
۳. از دست دادن اهنگیزه
۴. نداشتن انرژی برای انجام کارهای روزانه
۵. نبود علاقه
۶. احساس خستگی مفرط
۷. اشکال در خواب رفتن، کابوس دیدن و بیدار شدن مکرر از خواب
۸. افزایش و کاهش وزن
۹. اضطراب
۱۰. تحریک پذیری
۱۱. فقدان قدرت اراده
۱۲. نداشتن تمرکز

موارد شدید افسردگی می تواند با کاهش دمای بدن، کاهش فشار خون، گر گرفتگی و لرز همراه باشد. در اینگونه موارد بیمار احساس پوچی کرده، خود را مسئول فانی شدنش می داند و کاملاً ناامید می شود.

 دلایل به وجود آمدن افسردگی:
کاهش عملکرد غدد فوق کلیوی از علل اصلی این بیماری است. عادت های ناصحیح غذایی باعثایجاد مشکلات گوارشی می شود که سبب اختلال در هضم چربی می شود. افزایش میزان چربی خون یکی از دلایل این بیماری است. افزایش مصرف کربوهیدرات ها مانند غلات بدون سبوس، شکر و قند، قهوه، شکلات و کاهش مصرف سبزیجات و میوه جات می تواند به اختلالات هاضمه منجر شود. تولید گاز در اثر سوءهاضمه از جمله عللی است که باعثافسردگی می شود. این گاز ایجاد شده باعثفشار بر دیافراگم و قلب و ریه شده و میزان اکسیژن بافت ها را کاهش می دهد و در عوض سطح دی اکسیدکربن را در بافت ها افزایش می دهد که می تواند باعثافسردگی شود.

مصرف بی رویه و نادرست داروها نیز منجر به اختلال هاضمه و اختلال در جذب ویتامین ها و مواد معدنی شده و سرانجام باعثافسردگی می شود. به عنوان مثال مصرف آسپرین می تواند تا حدی باعثکاهش ویتامین ثشود و مصرف آنتی اسیدها هم موجب کاهش ویتامین های گروه «ب» و کلسیم می شود. دیابت، کاهش قند خون و ضعف عملکرد کبد که می توانند در اثر مصرف مواد غذایی تصفیه شده و سرخ شده یا مصرف بیش از حد چربی ایجاد یا تشدید شوند نیز به افسردگی می انجامد.

 تغذیه درمانی:
طب امروزی این بیماری را با داروهای ضد افسردگی درمان می کند ولی با این درمان هنوز احتمال بازگشت بیماری وجود دارد و ضمناً علت نیز رفع نمی شود. ضمناً از اثرات جانبی این داروها نیز نباید غافل شد. آسیب کبدی، افزایش حساسیت، بی خوابی، کاهش فشار خون، توهم، گیجی و تشنج از عوارض این دسته دارویی هستند.

رژیم بر سلامت روانی انسان اثر فراوانی دارد، بنابراین در درمان طبیعی این بیماری بر رژیم غذایی تاکید می شود. مصرف غذاهای غنی از ویتامین های گروه «ب» مانند غلات سبوس دار، سبزیجات سبز، تخم مرغ و ماهی توصیه می شود.

بیمار در ابتدا باید سه تا پنج روز از رژیم آبمیوه هایی مانند سیب، گلابی، پرتقال، گریپ فروت، لیمو، هویج و… استفاده کند.
پس از این دوره باید از یک رژیم غذایی متعادل دربرگیرندهدانه های گیاهی، مغز میوه جات، غلات کامل، حبوبات، سبزیجات و میوه جات استفاده کرد. تکرار رژیم آبمیوه در فواصل یک یا دو ماهه می تواند مفید باشد. رژیم غذایی باید به سه وعده در روز کاهش یابد. میوه ها به همراه شیر کم چرب یا یک مشت از دانه های گیاهی یا مغز میوه جات را می توان برای صبحانه مصرف کرد. ناهار می تواند شامل سبزیجات پخته، نان سبوس دار و یک لیوان دوغ کم نمک باشد. برای شام نیز سالاد سبزیجات سبز و تازه، جوانه ماش و لوبیا به همراه پنیر یا ماست کم چرب توصیه می شود.

مصرف نیم لیوان شربت گلاب با عسل در صبح و عصر، دم کرده گل گاوزبان، زعفران و بهار نارنج بسیار مفید است. بیماران باید تا حد امکان از مصرف گوشت قرمز، قهوه، سیگار، شکلات، نوشیدنی های قندی مثل نوشابه کوکا کولا، مواد غذایی سرخ شده، غلات های کنسروی و تصفیه شده، شکر و قند، آرد سفید و محصولات آن مثل نان های سفید و کیک و شیرینی، رنگ های غذایی و ادویه جات تند پرهیز کنند.

 اقدامات ضروری در درمان و پیشگیری افسردگی:
فرد افسرده را می توان با انجام فعالیت های سبک در هوای آزاد تا حد زیادی درمان کرد.
ورزش علاوه بر ایجاد تناسب فیزیکی در تعادل ذهنی و روانی نیز موثر بوده و احساس عجز و ناتوانی را کم رنگ می کند.
استفاده از مدیتیشن یا تفکر عمیق برای رسیدن به آرامش در صبح هر روز و انجام حرکات یوگا توصیه می شود.
مصرف هشت تا ده لیوان آب در روز و استفاده از حمام سرد یک یا دو بار در روز توصیه می شود.
بیمار می تواند به مدت یک ساعت هنگام خواب از وان آب گرم استفاده کند.
استفاده از کمپرس مرطوب روی شکم یک بار در روز توصیه می شود.
۴۵ دقیقه پیاده روی سریع در طول روز و شنا، دوچرخه سواری، کوهنوردی و سوارکاری بسیار مفید است.
اختصاص دادن زمانی برای انجام سرگرمی های مفید و تقویت علاقمندی به انجام این کار ضروری است.
خواب کافی و استراحت کامل برای بیماران لازم است.

 یک نمونه برنامه غذایی در افسردگی:
صبحانه: ۳۰ گرم(به اندازه یک قوطی کبریت) پنیر کم چربی + یک کف دست نان سبوس دار + ۲ عدد گردو
میان وعده ۱: یک لیوان آبمیوه یا سبزیجات تازه
ناهار: یک کف دست نان سبوس دار + ۲ تکه فیله مرغ یا به اندازه آن ماهی آبپز یا کبابی + یک کاسه ماست + یک بشقاب سبزیجات پخته
میان وعده ۲: یک لیوان آبمیوه یا سبزیجات تازه
شام: یک بشقاب سالاد سبزیجات سبز و تازه به همراه آبلیموی تازه + جوانه ماش یا لوبیا + یک لیوان دوغ کم نمک

منبع: زندگي ايراني/ سيد محمد قاضي مرعشي