مهمترین پروژه‌های شهری پایتخت

به گزارشافکارنیوز، قرار نیست مدیریت فعلی شهرداری میراثی برای مدیران بعدی خیابان بهشت به جای بگذارد. تمام پرونده های گشوده شده در این سالها طی چند ماه آینده بسته می شود.

در روزهای ابتدایی سال جدید سخنگوی شهردار تهران از به اتمام رسیدن بخشی از پروژه های عمرانی پایتخت خبر داد وگفت: پروژه‌هایی مانند دریاچه چیتگر، بزرگراه صدر، احداثادامه تونل نیایش و بزرگره امام علی(ع) از پروژه‌هایی است که یک تا دو ماه آینده به بهره ‌برداری می‌رسد.



احداثدریاچه ۱۲۳ هکتاری چیتگر


دریاچه چیتگر یکی از پروژه هایی است که سخنگوی شهردار تهران وعده افتتاح آن را در دو ماه آینده داده است. طرحی که در اقلیم نیمه خشک تهران به‌دلیل کمبود منابع آب و بالا‌بودن میزان تبخیر بالقوه آن‌، کار دشوار وپیچیده‌ای است. در شهری که رشد کالبدی و جمعیتی آن در طول سنوات گذشته، تأمین آب آشامیدنی را نیازمند افزایش روز‌افزون منابع جایگزین و رعایت جدی الگوی بهینه مصرف کرده‌است، تأمین حدود ۵/۶ میلیون متر‌مکعب آب برای احداثدریاچه مصنوعی چیتگر، مستلزم تمهیدات فنی خاصی است تا حتی یک متر‌مکعب آن در‌جریان انحراف، انتقال و ذخیره‌سازی آب به‌هدر نرود.

این فرآیند نیازمند یک سیستم دقیق آبرسانی است که با احداثبند‌انحرافی ‌روی رودخانه کن آغاز‌می‌شود و با‌گذشتن از طول ۶ کیلومتری کانال انتقال آب، به‌مخزن دریاچه می‌رسد. با‌ نهایی‌شدن نقشه‌های فاز دوم در سال‌های گذشته، بخش عمده‌ای از کانال بتنی انتقال آب توسط شهرداری منطقه ۲۲ اجرا‌شده و اجرای بخش باقیمانده آن از طریق حفاری و لوله‌گذاری توسط مجریان پروژه ادامه دارد.

دریاچه مصنوعی چیتگر در مرکز منطقه ۲۲ واقع‌شده و از جنوب به پارک جنگلی چیتگر، از شرق و شمال به‌محور در‌دست‌طراحی چهار‌باغ و از غرب به پروژه احداثمرکز خرید تهران به‌عنوان بزرگترین فروشگاه کشور محدود‌می‌شود. وسعت بخش پایین دست دریاچه در حدود ۱۶۰ هکتار و حوزه نفوذ آن شامل محور چهار باغ و نواحی پیرامونی غربی و جنوبی که به پارک جنگلی چیتگر محدود می شود ۸۰۰ هکتار است.


بزرگراه امام علی(ع) دشوارترین طرح عمرانی شهری در کشور


اجرای پروژه‌های عمرانی در محیط‌های درون‌شهری از آنچه در پروژه‌های مشابه خارج‌از شهر می‌گذرد، بسیار متفاوت است. درواقع مدیریت پروژه‌های عمرانی در داخل‌شهر علاوه بر کنترل جوانب اجرایی کار، نیازمند برنامه‌ریزی و پیگیری مستمر برای ایجاد انحرافات ترافیکی، جابجایی معارضات‌تأسیساتی و تملک و آزادسازی معارضات‌ملکی است.

ازجمله این پروژه‌ها، پروژه بزرگراه امام‌علی‌(ع) است. ادامه این بزرگراه به‌سبب آنچه گفته‌شد، یکی‌از دشوارترین طرح‌های عمران شهری در کشور است و عبور آن از میان بافت‌های مسکونی متراکم و فرسوده، رفع معارضات‌ملکی و تأسیساتی را به یکی‌از مهمترین اقدامات پیش‌نیاز اجرای پروژه تبدیل‌کرده است.

پروژه بزرگراه امام‌علی(ع) از ۲۵ تقاطع اصلی و فرعی سود‌می‌برد که از این تعداد، ۱۱ تقاطع اصلی و ۱۴ تقاطع فرعی به‌حساب‌می‌آیند. اما فرق تقاطع‌های اصلی و فرعی دراین پروژه چیست؟ تقاطع‌های فرعی آن‌دسته از تقاطع‌هایی به‌حساب‌می‌آیند که فقط جهت تأمین دسترسی‌های محلی و به‌صورت شرقی‌ - غربی احداث‌می‌شوند. فلسفه ساخت تقاطع‌های فرعی، جلوگیری از گسست بافت‌شهری بوده و محور بزرگراه به‌صورت زیرگذر از زیر این تقاطع‌ها عبورمی‌کند.

اما تقاطع‌های اصلی درواقع دسترسی از شریان‌‌های اصلی شهر به‌محور بزرگراه و بالعکس را تأمین‌می‌کند. این مهم با ایجاد رمپ‌ و لوپ‌های هندسی محقق‌می‌شود. درمرحله اول از مراحل‌چهارگانه افتتاح بزرگراه امام‌علی(ع) دو تقاطع خیابان شهیدمدنی و خیابان پیروزی جزو تقاطع‌های اصلی به‌حساب‌آمده و ۸ تقاطع دیگر که تقاطع‌فرعی خوانده‌می‌شوند، شامل این پل‌ها هستند؛ پل‌ حیدری، پل لطیف اکبرنژاد، پل عزیزی، پل اصفهانی، پل صفا، پل نیکنام، پل صاحب‌الزمان(عج) و پل‌ منصور.

پل صدر نمایشگاهی از فعالیتهای عمرانی پایتخت

این روزها کمتر شهروندی پیدا‌می‌شود که در زمان عبور از بزرگراه صدر، نیم‌نگاهی به تلاش خستگی‌ناپذیر مهندسان و کارگران پر‌تلاش پروژه بزرگراه‌طبقاتی صدر نیندازد. بزرگراه‌صدر این روزها بیشتر به نمایشگاهی از فعالیت‌های مختلف عمرانی تبدیل‌شده که لذت تماشای آن حتی به‌دشواری تحمل ترافیک در این بزرگراه می‌ارزد.

از تقاطع بزرگراه مدرس که وارد بزرگراه صدر می‌شوید، کافی‌است این مسیر را تا تقاطع بزرگراه امام‌علی(ع) ادامه‌دهید تا پیشرفت هر‌یک از جبهه‌های کاری پروژه بزرگراه‌طبقاتی صدر را به‌چشم خود ببینید. فهم پیشرفت قابل‌ملاحظه عملیات‌اجرایی در این پروژه نیاز به تجربیات یا اطلاعات فنی چندان زیادی ندارد. عبور از بزرگراه صدر و مشاهده ستون‌های در‌حال تکمیل، تیرهای دروازه‌ای احداث‌شده و سگمنت‌های نصب‌شده رمپ‌غربی، به‌‌خودی‌خود گزارشی گویا از پیشرفت سریع و باکیفیت این پروژه شهری است.

همانند بسیاری از پل‌ها و تقاطعات غیرهمسطح، عملیات احداثبزرگراه طبقاتی‌صدر نیز پس‌از سونداژ و شناسایی معارضات‌تأسیساتی، با حفر و بتن‌ریزی شمع‌ها آغاز‌شد. تعداد پایه‌های پل در کل پروژه ۲۲۶ عدد است که از این تعداد ۱۱۵ پایه مربوط به پل‌اصلی و بقیه پایه‌ها مربوط به رمپ‌های دسترسی است. همچنین اجرای پل‌طبقاتی صدر در مجموع نیازمند تولید و نصب ۷۹۱ قطعه سر‌ستون است.



بهره‌برداری از مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران؛ بهار ۹۲


به جز تونل و بزرگراه چند پروژه فرهنگی بزرگ نیز قرار است در سه ماه نخست سال به بهره برداری برسد. علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران
با اشاره به پروژه های فرهنگی که در سه ماه نخست سال به بهره برداری می رسد به خبرنگار مهر می گوید: تمام تلاشمان را می کنیم که مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران به بهره برداری برسد. تمامی فعالیتهای عمرانی این پروژه به اتمام رسیده است و تنها نصب تجهیزات باقی مانده است که اگر مشکل خاصی به وجود نیاید تا ۱۵ خرداد این پروژه بزرگ فرهنگی آماده بهره برداری می شود.

او با بیان اینکه کلنگ مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران، اول شهریور‌ماه سال ۸۶ به زمین خورده است، افزود: زمین این پروژه در منطقه ۱۵به مساحت ۲۸هزار مترمربع است و به‌طور کلی این مرکز دارای پنج سالن تئاتر بسیار پیشرفته است. بنابراین گزارش در قالب این پروژه یک کارگاه دکور و دو ساختمان در سطح هشت هزار مترمربعی ساخته شده و حدود ۲۰هزار مترمربع از اراضی این مرکز نیز، محوطه‌سازی‌ شده است.

مونسان مجموع فضاهای مرکز تئاتر حرفه‌ای خاوران را در قالب فضاهای روباز، سالن‌های نمایش، فضاهای انتظار، فضاهای پشتیبانی، فعالیت‌های آموزشی، جمعی و فعالیت‌های فرهنگی و تفریحی عنوان کرد و ادامه داد: سالن نمایش اصلی این مجموعه در فضایی به وسعت دو هزار و ۴۰۰مترمربع و با ظرفیت یک هزار نفر پیش‌بینی شده و در کنار آن چهار سالن نمایش تئاتر تجربی، هر یک به ظرفیت ۱۵۰نفر، سالن نمایش تئاتر عروسکی با ظرفیت ۱۲۰نفر و نیز سالن نمایش سینما و آمفی‌تئاتر با ظرفیت ۱۵۰نفر پیش‌بینی شده است.

وی همچنین از پیش‌بینی فضایی به وسعت سه هزار مترمربع به‌عنوان سالن‌های تمرین، اتاق‌های پشت صحنه و صحنه در این مجموعه خبر داد و گفت: کارگاه خیاطی نیز در فضایی به وسعت هزار مترمربع و کتابخانه تخصصی و سایت اینترنت آن به وسعت هزار و ۲۰۰مترمربع پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران همچنین از اختصاص دو هزار و ۶۳۰مترمربع از این مرکز تئاتر به گالری‌ها، نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های نمایشی، کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی خبر داد و گفت: در بخش فرهنگی و تفریحی نیز، غرفه‌های فروش محصولات فرهنگی، سالن بازی بچه‌ها و رستوران و فروشگاه در فضایی به وسعت هزار و ۴۰۰مترمربع فراهم شده است.



مرکز نمایشهای آیینی صبا


مونسان بهره برداری مرکز نمایش های آیینی صبا را از دیگر پروژه های دانست که در فصل بهار به بهره برداری می رسد. وی درباره این پروژه گفت: این طرح در محل سابق باغ صبا در حال احداثاست؛ باغی که چندین سال به حال خود رها شده و وجودش برای اهالی مزاحمت های فراوان ایجاد می کرد، چرا که تبدیل به محلی شده بود برای تجمع معتادان و افرادی که برای خانواده ها مشکل ساز بودند. در پی این اتفاقات اهالی محل از شهرداری تهران درخواست کمک کردند و این نهاد هم باتوجه به کمبودهای منطقه و درخواست جامعه فرهنگی تصمیم گرفت آن را به مرکز نمایش های آیینی تبدیل کند.

مونسان ادامه داد: یکی از ویژگی های قابل توجه مرکز نمایش های آیینی صبا زیرزمینی بودن آن است. به این معنا که تمامی بخش های این مرکز در ۵ طبقه زیر زمین ساخته شده و تراز صفر آن همچون شکل سابق اش از گل ها و گیاهان گوناگون که در ۴ فصل طراوت و سرسبزی شان را حفظ می کنند، پوشیده می شود. این مرکز نمایش از دو بخش فرهنگی و تجاری تشکیل شده که وجهه ای پردیس گونه به آن می بخشد. باتوجه به طراحی انجام شده، دو سوم از متراژ این پروژه در ۵ طبقه و یک سوم باقی مانده در ۳ طبقه زیرزمین احداثشده است.

او اضافه کرد: سالن آمفی تئاتر این مرکز دارای ظرفیتی بالغ بر ۳۸۰ نفر است و این قابلیت را دارد که به ۳ شکل مختلف صندلی تماشاگران در آن چیده و ریل گذاری شود و به دلیل همین تنوع در چیدمان صندلی ها می توان در این سالن موسیقی و تعزیه نیز علاوه بر تئاتر اجرا کرد. همچنین این سالن حدود ۱۲۰ مترمربع مساحت دارد و ارتفاع سقف سالن اصلی ۱۸ متر بوده و قابلیت تغییر سن را نیز تا تراز منفی ۱۱ داراست. از آنجایی که مرکز نمایش صبا در منطقه مسکونی قرار گرفته کاملا آگوستیک است تا سروصدا مزاحمتی برای اهالی ایجاد نکند.

به گفته مونسان طرح توسعه موزه موسیقی و مسجد صاحب الزمان در منطقه ۲ تهران از دیگر پروژه های فرهنگی است که در ابتدای سال به بهره برداری خواهد رسید.

بهره برداری از کارخانه تولید انرژی از زباله

اما یک پروژه زیست محیطی نیز در ابتدای سال به بهره برداری می رسد و آن بهره برداری از کارخانه تولید برق از زباله است.

مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این کارخانه گفت: سامانه تولید انرژی از پسماندهای شهری به روش هاضم به زودی به بهره برداری می رسد.

او ادامه داد: این سامانه که نخستین سیستم بی هوازی مخصوص پسماندهای تر جامد شهری در کشور است در منطقه ۴ واقع شده و ظرفیت تولید ۲ مگاوات برق را دارد که امکان افزایش این ظرفیت تا ۳.۵ مگاوات را نیز داراست.

عبداللهی با بیان این که این مجموعه ظرفیت پذیرش روزانه ۳۰۰ تن زباله و تبدیل آن به کمپوست و استحصال گاز متان و الکتریسته را دارد افزود: درسیستم هاضم بی هوازی بر خلاف سیستم ریجکت سوز، از مواد و پسماندهای تر به منظور تولید انرژی استفاده می شود.

معاون خدمات شهری شهرداری جلوگیری از دفن پسماندهای تر، جلوگیری از تولید شیرابه، تولید انرژی حرارتی، امکان تولید کمپوست مرغوب و.. را از جمله مهمترین مزایای به کارگیری سیسم هاضم بی هوازی نام برد و تصریح کرد: با آغاز به کار سیستم هاضم در منطقه ۴ شهرداری، از دفن روزانه ۳۰۰ تن پسماند جلوگیری می شود. همچنین امکان فروش الکتریسیته تولیدی از این سامانه به شبکه برق سراسری وجود خواهد داشت.

عبداللهی این سامانه را در خاورمیانه نمونه خواند و اظهار کرد: ظرفیت پذیرش این کارخانه ۳۰۰ تن زباله در روز است که امکان افزایش آن به ۵۰۰ تن نیز وجود دارد.