به گزارشافکارنیوز، صفحه های تقویم این ۳ سال اخیر را اگر ورق بزنید، روزی با نام «روز هنر انقلاب اسلامی» را در ۲ تاریخ متفاوت خواهید دید. روز شهادت سید مرتضی آوینی که به نام روز هنر انقلاب اسلامی نام گذاری شده تا پارسال زیر تاریخ ۲۰ فروردین نوشته می شد و در سال ۹۱ با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور و با تصمیمی عجیب به ۲۱ فروردین منتقل شد. تصمیمی که با واکنش خانواده شهید آوینی و پاسخ وزیر ارشاد و شورای فرهنگ عمومی کشور مواجه شد.

یک روز دیرتر

«لازم می‌دانیم به‌ اطلاع مردم محترم ایران برسانیم طبق تصمیم شخص یا نهادی که هویتش برای ما نامعلوم است، در تقویم‌های رسمی منتشر شده سال جدید، سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی از روز ۲۰ فروردین به روز ۲۱ فروردین منتقل شده است. بدیهی است واقعه شهادت ایشان در روز ۲۰ فروردین سال ۱۳۷۲ رخ داده و بعید می‌دانیم گذر زمان باعثشود سالروز شهادت کسی جا‌ به‌ جا شود، مگر اینکه جابجایی واقعیت‌های تقویمی هم مثل دیگر جا‌بجایی‌ها در مورد شخصیت ایشان مجاز دانسته شده باشد.» این بیانیه ای بود که با امضای همسر و فرزندان شهید اوینی در رسانه ها منتشر شد. جوابیه ای که با یادداشت خبرساز داماد شهیدآوینی هم همراه شد تا «حسین معززی نیا» که خودش روزنامه نگار، منتقد سینمایی و سردبیر مجله سینمایی «۲۴» است هم واکنشی رسانه ای به این ماجرا داشته باشد.

اما پاسخ شورای فرهنگ عمومی هم جالب، عجیب و قابل تامل بود. «منصور واعظی» دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان این که ۲۰ فروردین روز ملی فناوری هسته ای هم هست و اصل تغییر روز بزرگداشت شهیدآوینی به درخواست دوستان و نزدیکان او بوده گفته بود: «ما از روز شهادت آوینی اطلاع داریم، اما به این دلیل که نامگذاری یک روز به دو نام امکان نداشت، روز تشییع و تدفین این هنرمند بسیجی به عنوان روز «هنر انقلاب اسلامی» در تقویم درج شد. واعظی در پایان افزود: تاکنون از سوی خانواده شهید آوینی پیشنهادی در ارتباط با نامگذاری روزی به نام شهید آوینی به دست شورای فرهنگ عمومی نرسیده است.»

این بار نیز خانواده شهید آوینی به این اظهارنظر واکنش نشان دادند و در بخشی از جوابیه شان این طور نوشتند: «ادعا شده «نباید فراموش کنیم که تدفین شهید آوینی در این روز[یعنی ۲۱ فروردین] انجام شده است.» شهید آوینی صبح روز بیستم فروردین به شهادت رسید و پیکرش در ۲۲ فروردین تشییع شد و در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. بنابراین در روز ۲۱ فروردین هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است. عجیب است که مسئولین محترم با وجود کمبود اطلاعات‌، برای توجیه یک اشتباه مرتکب اشتباهات بعدی می‌شوند و به‌نظر می‌‌رسد علاقه دارند علاوه بر تغییر تاریخ شهادت، تاریخ تدفین را هم عوض کنند.»

بازگشت بی سروصدا

به هرحال شورای فرهنگ عمومی کشور، روز هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت شهید آوینی را در تقویم های سال ۹۱ یک روز دیرتر ثبت کرد. اما چند ماه بعد، پایگاه اطلاع رسانی دولت، خبری را منتشر کرد که اگرچه مرتبط با هیاهوی آن تغییر تاریخ بود، اما بی سروصدا و با کمترین بازتاب خبری، تصمیم شورای فرهنگ عمومی را لغو کرد. در این خبر که ۲۷ مهرماه ۹۱ منتشر شد آمده بود: «ماده واحده «تغییرات اعمال شده در تقویم رسمی کشور برای سال ۱۳۹۲ هجری شمسی» با پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی و تصویب شورایعالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور و رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.» براین اساس روز هنر انقلاب اسلامی و سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی دوباره به همان تاریخ قبلی(۲۰ فروردین) برگرداند شده بود تا پرونده ماجرای جنجالی تغییر تاریخ شهادت شهید آوینی بسته شود.

هرچند نگاهی به بعضی از تقویم های سال ۹۲ هنوز اثر آن تصمیم جنجالی را برخود دارند و هنوز ۲۱ فروردین را به نام روز هنر انقلاب اسلامی می شناسند.