تهران مقصد بعدی پزشک خانواده

به گزارشافکارنیوز، دکتر محمدحسن طریقت منفرد روز سه شنبه در حاشیه گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده با رویکرد اصلاح نظام سلامت که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، به تشریح جزیئات اجرای برنامه پزشک خانواده در ۹ استان کشور پرداخت.

وی گفت: یکی از الزامات نظام پرداخت در پزشک خانواده، سرانه است. چرا که پزشک خانواده نمی‌تواند بیشتر از سرانه مربوطه هزینه کند. در غیر این صورت تحمیل هزینه‌ها به مردم منتقل خواهد شد.

وزیر بهداشت افزود: در تمام دنیا مدیریت سرانه در تمام سطوح بر اساس گاید‌لاین‌ها با پزشک خانواده است، اما از آنجا که این تجربه در کشور ما جدید است و ممکن است پزشکان خانواده در این زمینه به زمان نیاز داشته باشند، تصمیم گرفتیم مدیریت سرانه در سطح اول را به پزشک خانواده بدهیم. به این ترتیب با قرار گرفتن اعتبار سرانه در اختیار پزشکان خانواده، بخشی از آن برای دارو و پروسیجرهای مختلف و بخشی دیگر برای خدمات پزشکی سطح اول هزینه می‌شود و پزشک خانواده نمی‌تواند در حالت عادی از آن هزینه تجاوز کند و نهایتا نیز بر اساس صرف سرانه و همچنین خدمات بالینی که ارائه داده، دریافتی خواهد داشت.

طریقت منفرد ادامه داد: از سرانه‌ای که بابت دارو و پاراکلینیک در اختیار پزشک قرار می‌گیرد، اگر صرفه‌جویی داشته باشد(البته به شرط آنکه حق بیمار ادا شود)، حدود ۷۵ درصد آن به خود پزشک تعلق می‌گیرد.

وزیر بهداشت با تاکید بر آنکه پزشک خانواده مزایای زیادی دارد که با فطرت انسان و علم پزشکی ساز و کار است، گفت: اجرای پزشک خانواده تکلیف ۱۷ ساله وزارت بهداشت است، یعنی در سال ۷۴ اجرای مراحل اول آن به نظام سلامت کشور تکلیف شده بود. دکتر احمدی‌نژاد نیز در ابتدای دولت خود اولویت اول سلامت را برنامه پزشک خانواده قرار دادند و بر آن تاکید کردند. در مجموع اجرای پزشک خانواده تقریبا از سال گذشته در مناطق شهری آغاز شده است و ظاهرا به دلایل مختلف امکانات آن تنها برای اجرا در دو استان فراهم شد. ما تصمیم داریم با همدلی کارشناسی، این موضوع را پیش ببریم.

وی در این باره ادامه داد: البته در برخی موارد قوانین با یکدیگر مغایرت دارند، به طوریکه در برخی موارد اختیارات بیمه به وزارت بهداشت و اختیارات وزارت بهداشت به بیمه داده شده است. این تناقضات قانونی باعثشد این مسئله به تاخیر افتد.

طریقت منفرد تاکید کرد: به همدلی با نظام بیمه‌ای اعتقاد دارم و سعی می‌کنم از این فرصت استفاده کنم تا این همدلی به وجود آید. در صورت به وجود آمدن این همدلی، جاده برای اجرای درست برنامه پزشک خانواده صاف می‌شود. در صورت آنکه اعتبارات پیش‌بینی شده برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سال جاری، پرداخت شود، تمام توانمان را به کار می‌گیریم که این برنامه تا پایان دولت دهم در اغلب نقاط کشور اجرا شود. هر چند که ممکن است سرعت زیاد آن، زحمت مسئولان مربوطه را بیشتر کند.

وزیر بهداشت با اشاره به مباحثمطرح شده درباره تصویب بودجه سه دوازدهم، ادامه داد: اگر منابع به میزان کافی تامین شود، استان بعدی ما برای اجرای برنامه پزشک خانواده، تهران خواهد بود. در صورت اجرا در تهران، این برنامه به راحتی قابل تسری به دیگر استانها خواهد بود. این مبحثنیازمند همت و حمایت جدی است. البته عزم رییس‌جمهور جزم است که برنامه پزشک خانواده تا فرصت باقی مانده از دولت دهم به جای مطلوبی برسد.

وی با اعلام اینکه اعتبار لازم برای اجرای برنامه پزشک خانواده در ۹ استان کشور تامین شده است، افزود: از بابت پرداختی به پزشکان خانواده در این استانها هیچ مشکلی نداریم و پیش پرداخت تا ۳ ماه آینده انجام شده است. بنابراین، نباید گلایه و اعتراضی در این خصوص داشته باشیم.

طریقت منفرد همچنین ساماندهی داروخانهها و جلوگیری از سرگردانی بیماران در تهیه داروهایشان را از وظایف پزشک خانواده عنوان کرد و گفت: قرار است بازنگری در فارماکوپه دارویی چه در لیست داروهای مورد نیاز کشور و چه در داروهای قابل تعهد بیمهای، داشته باشیم.