به گزارش افکارنیوز، فرشید یزدانی با استناد بر آمارهای اعلام شده از سوی سازمان ثبت احوال اظهار کرد: از سال ۸۵ تا ۹۰،۶۱۶ هزار واقعه طلاق در کشور رخ داده است که ۸۱ هزار و ۵۰۰ واقعه از این تعداد مربوط به دختران زیر ۱۹ سال و۷۷۰۰ واقعه مربوط به پسران زیر ۱۹ سال است، بنابراین طبق این آمار ۱۳ درصد طلاق‌های کشور طی آن سالها مربوط به دختران زیر ۱۹ سال و ۱.۵ درصد مربوط به پسران زیر ۱۹ سال است.

وی با اشاره به پیامدها و آثار منفی طلاق کودکان زیر ۱۴ سال است، عنوان کرد: طی پنج سال عنوان شده در آمار ۶۳ نفر از کودکان پسر زیر ۱۵ سال و ۴۰۰۰ نفر از دختران زیر ۱۴ سال طلاق گرفته‌اند که این آمار در بین کودکان دختر بسیار بالا بوده و به هیچ وجه آمار مناسبی نیست.

یزدانی همچنین به آمار ازدواج کودکان در طول سالهای ۸۵ تا ۹۰ اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۸۵۹ هزار واقعه ازدواج در میان افراد زیر ۱۹ سال طی آن سالها صورت گرفته است که از این تعداد یک میلیون و ۵۸۹ هزار کودک دختر و ۲۷۰ هزار کودک پسر وجود بوده‌اند.

این فعال حقوق کودکان با بیان اینکه از میان ازدواج‌های صورت گرفته در سالهای یاد شده، ۲۰۱ هزار و ۲۰۰ واقعه مربوط به کودکان زیر ۱۵ سال بوده است، اظهار کرد: ۱۹۶ هزار واقعه ازدواج از این تعداد مربوط به کودکان دختر زیر ۱۴ سال و پنج هزار و ۲۰۰ واقعه مربوط به پسران زیر ۱۵ سال ثبت شده است.

وضعیت ازدواج در میان دختران زیر ۱۴ سال بسیار نامناسب است

وی وضعیت ازدواج در میان دختران زیر ۱۴ سال را بسیار نامناسب دانست و خواستار ممنوعیت ازدواج در بین کودکان، به ویژه کودکان زیر ۱۴ سال شد

یزدانی افزود: این موضوع باید توسط نهادهای مدنی و حاکمیتی مورد توجه قرار گیرد و با ایجاد قانون به شکل جدی با آن برخورد شود.

این فعال حقوق کودکان در تعریف کودک بیان کرد: کودک، طبق ماده اول پیمان نامه جهانی حقوق کودک که در کشور ما نیز پذیرفته شده است به هر فرد زیر ۱۸ سال اطلاق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آمار تفکیک شده به نسبت سن افراد در کشور وجود ندارد ، نمیتوانیم آمارها را تا سن ۱۸ سال محاسبه کنیم، بنابراین آمار لحاظ شده برای افراد زیر ۱۹ سال در نظر گرفته شده است.