جمع‌آوری کیسه‌های فیلتردار غیراستاندارد خون

به گزارش افکارنیوز، دکتر محمد فرانوش معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون با بیان اینکه کیسه‌های فیلتردار یکی از کالاهای مورد استفاده در سازمان انتقال خون است، گفت: در مقطعی به علت فشارها و تحریم‌ها و به بهانه اینکه این فیلترها کاربرد دوگانه و نظامی دارد، شرکت‌های خارجی از ادامه ارسال آن به ایران امتناع کردند. به همن علت در شورای عالی سازمان، تصمیم گرفته شد که این کیسه‌ها از منابع مطمئن دیگر تهیه شود.

فرانوش افزود: بعد از مدتی سازمان توانست این کیسه‌ها را دوباره از همان منبع قبلی و با همان معیارها تهیه کند. این کیسه‌ها قبل از مصرف توسط آزمایشگاه کنترل کیفی و با نظارت معاونت تضمین کیفیت و کنترل کیفی بررسی شد که مطابق استانداردها بوده است.

وی تاکید کرد: کیسه‌های جمع‌آوری شده، متعلق به شرکت معتبر JMS ژاپن و تهیه شده از سنگاپور با همان معیارهای مورد استفاده قبل بوده است، با این حال این موضوع که چرا این حساسیت‌ها در برخی بیماران بروز کرده است در دست بررسی است.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان با اشاره به اینکه این کیسه‌ها بیش از یک دهه سابقه مصرف در انتقال خون ایران دارد، گفت: از هر شماره تولیدی کیسه‌های وارداتی چند نمونه تحت آزمایشات کنترل کیفی قرار می‌گیرد. این کیسه‌ها پس از کسب تاییدیه‌های لازم، به مراکز انتقال خون سراسر کشور تحویل داده می‌شود.

وی افزود: کیسه‌های جمع‌آوری شده تمام مراحل لازم را برای کسب تاییدیه سلامت از آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت تضمین کیفیت و کنترل کیفی انتقال خون گذرانده بود و از نظر سازمان، مصرف آنها بلامانع بود.

فرانوش اعلام کرد: با شروع روند واکنش‌های ناشی از تزریق خون از طریق کیسه‌های فیلتردار دربیماران، تمام کیسه‌ها جمع آوری وتولید و توزیع خون در این کیسه‌ها متوقف شد.

وی افزود: هم اکنون جمع آوری گزارش‌های عوارض ناخواسته در فرم‌های سامانه مراقبت از خون انجام و این داده‌ها تحلیل و به شرکت JMS اطلاع داده شده است.

معاون سازمان انتقال خون از مکاتبه با شرکت JMS و دریافت فرم‌های مربوط به عوارض از شرکت یاد شده خبر داد و افزود: این موضوع با نظارت معاونت‌های تضمین کیفیت و فناوری‌های نوین تحت بررسی است و پس از حصول از نتیجه نهایی علل بروز واکنش به اطلاع عموم خواهد رسید.

فرانوش همچنین از خرید ۷۲ هزار کیسه فیلتردار جدید از شرکتهای معتبر دیگر برای جلوگیری از کمبود کیسه فیلتردار خبر داد که به زودی دریافت و توزیع خواهد شد.