به گزارش خبرنگار اجتماعی افکار به نقل از واحد مرکزی خبر، فرزین امروز در نشستی خبری خود گفت: در ۲۷ استان کشور در مجموع ۸۶ درصد کسانی که فرم اقتصادی خانوار را پر کرده اند، معادل ۱۲ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۲۵۸ خانوار در سایت رفاهی ثبت نام کرده اند.
وی افزود: در سه استان تهران، قزوین و قم نیز تا تاریخ ۳۰ مرداد به طور متوسط ۵۱ درصد خانوارها ثبت نام و اعلام شماره حساب کرده اند.
فرزین اضافه کرد: ممکن است مهلت ثبت نام و اعلام شماره حساب تمدید شود.
سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت: پیش بینی ما اینست که در مجموع در کل کشور ۸۵ درصد خانوارهایی که فرم اقتصادی را پر کرده اند در سایت رفاهی ثبت نام کنند.
وی درخصوص تحریم های اقتصادی بر ضد جمهوری اسلامی ایران گفت: ستاد تدابیر ویژه به ریاست معاون اول رئیس جمهور در این خصوص تشکیل شده است و وزیر اقتصاد نیز هر هفته با مدیران بانک ها و بیمه ها این موضوع را بررسی می کند.

* ‌از افزایش قیمت ها در بخش حمل و نقل با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها جلوگیری می کنیم

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی گفت در جمع خبرنگاران با اشاره به تدوین بسته های حمایتی از حمل و نقل درون شهری و برون شهری افزود: از حمل و نقل عمومی حمایت خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه تغییر نظام حمل و نقل در دستور کار قرار دارد، گفت: براساس مصوبه اخیر کارگروه طرح تحول اقتصادی، ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل شهری کشور خواهد شد. فرزین گفت: منابعی برای اعطای تسهیلات به رانندگان بخش حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است تا با استفاده از آنها بتوانند به نوسازی خودرو های خود و جایگزینی آنها با خودرو های کم مصرف تر اقدام کنند.

*هنوز هیچ بسته ای در کارگروه طرح تحول اقتصادی مطرح نشده است

وی درباره افزایش قیمت بلیت ناوگان قطار و هواپیما گفت: ‌در این زمینه هنوز هیچ بسته ای در کارگروه طرح تحول اقتصادی مطرح نشده است و براساس مصوبه اخیر آن، کارگروه باید در جریان تغییر قیمت خدمات دستگاه های اجرایی دولتی قرار گیرد.
سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی افزود: شورای رقابت نیز در حال تنظیم مقررات تغییر قیمت در بازارهای انحصاری همزمان با اصلاح قیمت هاست. فرزین درباره افزایش قیمت برق در برخی استان ها گفت: ‌ این موضوع را بررسی نکرده ام و باید با وزیر نیرو در این خصوص صحبت کنم.
وی افرود: ثبت نام از تولید کنندگان برای دریافت یارانه از نیمه دوم شهریور آغاز و در این باره اطلاع رسانی خواهد شد

* همه مطمئن باشند رشد شاخص های بورس حبابی نیست

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی رشد شاخص های بورس را حبابی می دانند، تاکید کرد: همه مطمئن باشند که اینگونه نیست بلکه چند علت اقتصادی موجب افزایش شاخص های بورس شده است.
محمد رضا فرزین در نشستی خبری؛ توصیه مقام معظم رهبری درباره محدودیت واردات کالاها را هنگام بازدید از یکی از کارخانه های تولید خودرو موجب افزایش شاخصهای صنعت در بورس دانست. وی افزود: با تحریم ها، نیز بسیاری از طرحها به پیمانکاران داخلی سپرده شده و موجب افزایش فعالیت و سود انها شده است که توانست بر شاخصهای بورس نیز تاثیر گذار باشد.
فرزین، تقسیم بموقع سود و مناسب بودن سود شرکتهای بورسی را یکی دیگر از علتهای افزایش شاخص ها بیان کرد و گفت: تسریع در اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در واگذاری شرکتهای دولتی و نیز افزایش تنوع بنگاهها در بورس موجب رشد شاخصها شده است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، در ادامه با اشاره به واریز یارانه های نقدی به حسابهای معرفی شده سرپرست خانوارها در مهرماه، تصریح کرد: اعلام مبلغ تخصیصی جز اثار تورمی و برخی سوء استفاده ها، پیامد دیگری ندارد و بنا نداریم پیش از زمان دقیق اجرا، میزان واریز نقدی یارانه ها را اعلام کنیم.


* تشریح پیشرفت های طرح تحول اقتصادی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام اینکه تدوین و آماده سازی چارچوب اجرایی ۷ محور طرح بزرگ تحول اقتصادی، پیشرفت خوبی داشته است، گفت: ضوابط اجرایی برخی محورها نیز برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است.
محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در نشستی خبری همراه با ۶ نفر از مسئولان معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: از ماه ها پیش برای هر محور، شورای مشورتی از صاحبنظران و استادان دانشگاه تشکیل شده است تا پس از بررسی همه جانبه با حضور کارشناسان و نمایندگان دستگاه های مربوط، آماده ارائه به مجلس شود.
وی از تصویب و ابلاغ شمار زیادی از آیین نامه های مربوط به اجرای طرح تحول خبر داد و گفت: تاکنون ۹ بسته سیاستی نیز به تصویب کارگروه ها رسیده است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد، تصویب اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه ها، ذخیره سازی کالاهای اساسی، شناسایی مناطق محروم برای تخصیص منابع بیشتر پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و نیز تدوین ضوابط اصلاح نظام توزیع کالا و خدمات و اصلاح نظام بانکی را از جمله اقدامات یاد کرد.
فرزین، اصلاح قانون گمرک و ارائه آن به مجلس، تقویت فروشگاه های زنجیره ای، کدگذاری کالا و خدمات و کدگذاری کالاهای صنفی را از اقدامات عملی در اجرای طرح تحول اقتصادی برشمرد.
سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت در پاسخ به اینکه هنگام اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها چه پیش بینی هایی برای رعایت حال قشرهای کم درآمد شده است، گفت: ۶۰ درصد منابعی که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها آزاد می شود به طور مستقیم به مردم به ویژه به قشرهای کم درآمد اختصاص خواهد یافت.
وی افزود: مردم اطمینان داشته باشند دولت با اجرای این قانون، در پی بهبود معیشت مردم است و منابعی که مردم پرداخت می شود به اندازه ای است که مردم با صرفه جویی پس از آزادسازی قیمت ها دچار مشکل نمی شوند.
فرزین اظهار داشت: با هدفمند کردن یارانه ها سطح رفاه عمومی نیز به ویژه برای قشرهای کم درآمد افزایش خواهد یافت و در قانون هدفمند کردن یارانه ها پیش بینی شده است وزارت اقتصاد می تواند به ویژه برای قشرهای کم درآمد، درآمدهای مشمول معافیت های مالیاتی یا سقف معافیت های مالیاتی را تا دو برابر میزان کنونی در طول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها افزایش دهد.
هفت محور کلیدی طرح تحول اقتصادی شامل(بهره وری، یارانه ها، مالیات، گمرک، بانک، ارزشگذاری پول ملی و توزیع کالاها و خدمات) است.