ترکیه و عراق مقصد خروج غیرمجاز ایرانیان

به گزارش افکارنیوز،سردار حمید شرفی اظهار داشت: مرزبانی بر اساس قوانین داخلی افرادی را که اقدام به قاچاق انسان کرده و متجاوزین مرزی که قصد دارند به صورت غیرمجاز وارد کشور شوند شناسایی کرده و با آنها برخورد می کند.

وی ادامه داد: بیشترین مسیری که قاچاقچیان از آن برای وارد کردن تبعه های غیر مجاز به صورت غیر قانونی و قاچاق استفاده می کنند جنوب شرق کشور است که هر چه به سمت دریا می رویم قاچاق انسان افزایش پیدا می کند.

به گفته معاون عملیات مرزبانی، قاچاقچیان این افراد را که می خواهند از مرزهای کشور ما عبور کرده و به کشورهای غربی بروند از مسیرهای غیرمجاز وارد و از مرزهای عراق و ترکیه خارج می کنند.

شرفی افزود: متجاوزین مرزی که در شرق و غرب کشور دستگیر می شوند پس از انجام اقدامات لازم از مرزهایی که وارد شده اند طرد شده و با آنها برخورد می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه قوانین قضایی کشور برای برخورد با ورود غیرمجاز بازدارنده نیست، تاکید کرد: هر کشوری برای برخورد با ورود غیرقانونی قوانینی دارد که با عنوان مثال برخی کشورها تا سه سال حبس برای ارتکاب این جرم در نظر گرفته اند اما متاسفانه در کشور ما مجازات های در نظر گرفته شده بسیار اندک بوده و چشمگیر نیست.

معاون عملیات مرزبانی با هشدار به ایرانیانی که قصد خروج غیرمجاز از مرزها را دارند، گفت: سربازان مرزبانی ترکیه اگر تبعه های ما را در آن سوی مرز با تیر مورد هدف قرار دهند و این افراد کشته شوند برای محاکمه در دادگاه حاضر نمی شوند و این مسئله دست آنها را برای برخورد با ترددهای غیرمجاز باز گذاشته است. مرزبانان ترکیه به دلیل وجود برخی اشرار مسلح دستشان در برخورد با ترددهای غیرمجاز در مرزها باز است.

شرفی به هموطنان توصیه کرد با توجه به لغو روادید میان ایران و ترکیه، شهروندان می توانند به راحتی از مرزهای رسمی تردد کرده و فعالیت هایشان را در بازارچه های مرزی انجام دهند، البته انسداد مرز از سوی ما کار را برای عابران غیرمجاز سخت کرده است.

وی با بیان اینکه ترکیه و عراق بیشترین مقصد ایرانیانی است که می خواهند غیرمجاز از کشور خارج شوند، افزود: متاسفانه در گذشته شاهد این بودیم که درصد قابل توجهی از افراد به صورت غیرمجاز اقدام به سفر به عتبات و عالیات می کردند که در آن سوی مرز از سوی مرزبانان عراقی دستگیر و روانه زندان می شدند.

شرفی با اعلام اینکه تعداد قاچاقچیان انسان در کشور بسیار اندک است، گفت: همیشه عده ای هستند که به دنبال سوء استفاده بوده و با استفاده از روش های ناسالم اقدام به کسب درآمد می کنند. برخی از این افراد در میانه راه پول و مدارک افراد را سرقت کرده و آنها را رها می کنند. خوشبختانه قاچاقچی انسان در کشور ما بسیار اندک است و با توجه به ساماندهی مرزها افراد به راحتی از مرزهای مجاز عبور کرده و خدمات نیز دریافت می کنند.