به گزارش افکارنیوز، تحقیقات جدید نشان داد: نوشیدن یک یا چند قوطی نوشابه شیرین در روز با افزایش خطر ابتلا به دیابت در زندگی آینده ارتباط دارد.

دانشمندان اروپایی گفتند که یک قوطی نوشابه در روز خطرات مرتبط با ابتلای دیابت نوع دوم را تا حدود یک پنجم در مقایسه با یک قوطی در یک ماه یا کمتر افزایش می‌دهد.

این گزارش در مجله دیابتولوژیا(Diabetologia) بازتابی برای یافته‌های قبلی آمریکا بوده است.

موسسه خیریه دیابت توصیه کرده‌اند که غذاهای شیرین و نوشیدنی‌هایی که گرمازا هستند و می‌توانند باعثافزایش وزن شوند را کمتر مصرف کنید.

آخرین تحقیقات در این مورد در انگلستان، آلمان، دانمارک، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، فرانسه و هلند انجام شده است.

محققان در پی ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان، حدود ۳۵۰ هزار نفر را در مورد رژیم غذایی خود بررسی کردند.

«دورا روماگورآ» سرپرست محققان به بی بی‌سی گفت: مصرف قند شیرین نوشابه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد– از این رو برای هر قوطی نوشابه‌ غیرالکلی که شما در طول روز می‌نوشید، در معرض خطر بیشتری از این بیماری قرار می‌گیرید.

دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان معمولاً در میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد و علاجی ندارد اما کارهای مختلفی می‌توان برای اداره درمانی و نیز پیشگیری از آن انجام داد.

کنترل دقیق دیابت و طبیعی‌کردن قند خون در هر دو نوع این بیماری می‌‌تواند باعثجلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدید کننده حیات ناشی از آن شود و عمر طبیعی بیماران را تضمین کند.

دیابت نوع دوم بسیار شایعتر از دیابت نوع اول است به طوری که ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران به نوع دوم دیابت مبتلا هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میزان مرگ و میر افراد دیابتی تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش یابد.

این سازمان تعداد افراد مبتلا به دیابت را در جهان بیش از ۳۴۶ میلیون نفر اعلام کرده و گفته است: پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات به مبتلا نشدن به بیماری دیابت کمک میکند.