تقلبی و غیر قانونی

سرویس اجتماعی افکار نیوز - کلاه بردار ها همیشه کلاه گپ و بارانی بلند با یقه ایستاده ندارند. ممکن است یک کلاه ردار از طریق تلفن، خیلی شیک و در ظاهر قانونی مبلغ شاید ناچیزی را از شما کلاهبرداری کند.
مبلغ آنقدر کم است که برای شما صرف ندارد از کلاهبردار شکایت کنید و در پروسه زمان گیر آن بی افتید.
اما وقتی تعداد قربانیان زیاد شود، این به یک درآمد بالا ختم خواهد شد. کلاهبرداری مدرن بدون دردسر. کلاهبرداران عموما موج سواران خوبی هستند و خوب میدانند دامشان را کجا و کی پهن کنند.

به گزارش سرویس اجتماعی افکار نیوز، این روزها ذهن مردم به دنبال یافتن راهیی برای مدیریت مصرف سوختشان است و این می تواند به یک بستر مناسب برا کلاهبرداری بدل شود.

تلفن همراه شما زنگ میخورد، آن سوی خط خانمی بدون معطلی شروع می کند به صحبت کردن «از شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تماس می گیریم»
شما خودرو دارید؟ بدون آنکه منتظر پاسخ شما شود ادامه می دهد: «با توجه به سهمیه بندی بنزین ما قطعه کاهش دهنده مصرف سوخت را روی خودروی شما نصب می کنیم که ۱۰ تا ۲۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می دهد؛ این قطعه عمر مفید ۲۰ سال دارد و علاوه بر کاهش مصرف سوخت خودرو، باعثافزایش توان موتور، طول عمر آن، کاهش آلاینده ها، سر و صدا و درجه حرارت موتور می شود.»

شبیه رفع تکلیف، او که گویا مطالب را از روی نوشته ای می خواند، اجازه سوال کردن به شما نمی دهد و می افزاید این محصول همراه ایمن کارت(برای نگهداری کارت سوخت)، کاتالوگ، بیمه نامه ایران، سی دی آموزشی به آدرسی که می دهید تحویل داده و روی خودرو شما نصب می شود.
در خصوص قیمت نیز ادامه میدهد: کسانی که بخواهند آزاد آن را تهیه کنند ۱۵۰ هزار تومان و کسانی که خودروی آنها دارای بیمه ایران است ۶۵ هزار تومان پرداخت می کنند.
این تلفنی است که این روزها به برخی از شهروندان تهرانی شده است. آنها مدعی هستند کارشان دولتی و قانونی است و از شرکت بیمه ایران شماره اشخاص را بدست می آورند!

در مقابل ادعای قانونی بودن فروشندگان این قطعات، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نظر دیگری دارد. مسئولان این شرکت می گویند: «قرص یا حتی قطعه مغناطیسی کاهنده مصرف سوخت کاملا غیر قانونی است وحتی باعثصدمه وارد کردن به خودرو می شود»
از سوی دیگر، شرکت بیمه ایران نیز هرگونه ارتباط با فروش این قطعات را تکذیب میکند. یکی از مسولان در این باره می گوید: چند سال پیش با این شرکت قراردادی بسته بودیم ولی الان مدت زیادی است به دلایل خاص، این قرداد فسخ شده و ما هیچ مسئولیتی نداریم. از نظر ما کار این شرکت ها کاملا غیر قانونی است.

چند سال پیش نیز فروش کپسول آتش نشانی و نصب آن بر روی خودرو رایج شده بود به گونه ای که برخی ازاین شرکت های زیرزمینی بدون معرفی جا و مکان خود با منازل مردم تماس می گرفتند و اقدام به فروش این کپسول می کردند.
این در حالی است که قیمت این کپسول های یک کیلویی در بازاربسیار پایین تر ازقیمت فروش آنان بود ولی این شرکت ها به بهانه خدمات شارژ و بیمه آتش سوزی خودرو، آنرا بالاتر به فروش می رسانده اند که بعد از مدت کوتاهی با فروش هزاران کپسول تقلبی و چینی غیراستاندارد غیبشان زد.

متاسفانه بازاریابی غیر حضوری برخی شرکت ها تاکنون بیشتر جنبه کلاهبردای داشته و به نوعی فروش اجباری کالا به شهروندان بدل شده است، در مقابل، چه نهاد یا سزامانی مسئولیت نظارت بر فعالیت چنین شرکت هایی را بر عهده دارد؟ اگر نهاد خاصی مسئولیت نظارت و کنترل این شرکت ها را بر عهده دارد، متاسفانه اطلاع رسانی جامعی صورت نپذیرفته است.

فروش محصولات و خدماتی چون: نصب کپسول آتش نشانی در خودرو یا قرص و قطعه کاهنده مصرف سوخت، از آنجا که فروشنده بدوا در مورد قانونی بودن و ابستگی های خود به شرکت های دولتی نظیر بیمه ایران دروغ می گوید، به گونه ای کلاه برداری محسوب می شود.
چنین شرکت هایی در موقعیت خاص و شرایط خاص، نظیر نزدیک شدن به حذف سهمیه های بنزین، به دلیل احساس نیاز مردم و جو روانی حاصل از آن، در بازار حضور پیدا می کنند وپس از فروش میلیونی یک دفعه محو می شوند!

بازاریابی تلفنی در عین حالی که اشکال قانونی ندارد ولی در مواردی با هدف خالی کردن جیب مردم است و چیزی جز نارضایتی به دنبال ندارد. این در حالیست که مسئولان در دستگاه های مرتبط انتظامی و قضایی طبیعتا از چنین مسائلی بی اطلاع هستند ودر صورت بروز مشکل و شکایت مردم وارد میدان می شوند.
حال در این جا این سوال مطرح می شود كه اگر واقعاً اين قطعه اثرگذاري لازم را دارد و سبب كاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدي مصرف سوخت مي شود؛ چرا شركت هاي خودروسازي كشور در كنار هزينه هاي ميليوني اين قطعه ارزان را روي خودرو نصب نمي كنند.