MRI در بارداری برای جنین مشکلی ایجاد نمی‌کند

به گزارش افکارنیوز، سلطان‌زاده متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: زنانی که دچار میگرن شده و باردار می‌شوند معمولاً سردردهای آنها بهتر می‌شود ولی گاهی اوقات ادامه پیدا می‌کند. چون زن در دوران بارداری تغییرات هورمونی دارد و آزاد شدن برخی هورمون‌ها در زمان بارداری بیشتر می‌شود و ممکن است خانم‌های باردار به ندرت دچار سردردهایی شوند که علت آن گرفتگی وریدهای مغزی است. یعنی وریدهایی که خون شریانی بعد از اینکه می‌رود تبادلاتی را انجام دهد پسمانده‌های آن توسط این وریدهای مغزی به سیستم گردش خون برمی‌گردد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: بنابراین معلوم نیست به چه علتی گاهی اوقات در زنان باردار این وریدهای مغزی دچار انسداد می‌شود که اصطلاحاً به آن می‌گویند ترومبوز وریدهای مغزی که یکی از علائم این عارضه سردرد است. ولی معمولاً این سردرد همراه با تشنج است و علائم افزایش فشار مغز است.

سلطان‌زاده تصریح کرد: علائم افزایش فشار مغز شامل سردرد، تهوع و استفراغ صبحگاهی، تاری چشم به دلیل ورم انتهای چشم و سردردی که ممکن است بیمار را از خواب بیدار کند است و همین حالت در زنانی که مدت طولانی قرص ضد بارداری مصرف می‌کنند مشاهده می‌شود و چنین حالتی نیز در زنانی که به طور طولانی ویتامین D و A مصرف می‌کنند دیده می‌شود. بنابراین اگر زنان باردار دچار سردردهای شدید شدند مخصوصاً اگر این سردردها با تاری چشم همراه با تهوع و استفراغ صبحگاهی همراه بود حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.

وی بیان داشت: نکته مهم در این زمینه آن است که زنان باردار میتوانند برای آنان آزمایش MRI صورت پذیرد، چون MRI اشعه ندارد و به جنین آنها صدمه وارد نمیشود و در این مورد به راحتی بیماریهای آنان قابل درمان است و جای نگرانی نخواهد داشت.