هندوانه با طعم تریاک!

به گزارش افکارنیوز،بنا به نظر کارشناسان ایران مرز نخست مبارزه با مواد مخدر درجهان است و در این میان استانهای شرقی در خط مقدم این مبارزه پنهان قرار دارند.

طبق آمار بیشترین مواد مخدر سنتی به خصوص تریاک جهان نیز در شرق کشور کشف می شود با این وجود قاچاقچیان تمام تلاش خود را برای جابجایی مواد مخدر از راههای مختلف به بازار مصرف به کار می گیرند و در این میان در برخی موارد از راههای شگفت آوری استفاده می کنند.

از جاسازی مواد مخدر در بار خیار و پرتغال گرفته تا راههای غیر انسانی همچون بلع مواد مخدر که در آخرین مورد نیز قاچاقپیان سعی داشتند چند کیلو مواد مخدر را از طریق بلع توسط دو مسافر و از راه قطار زاهدان – تهران به پایتخت منتقل کنند که پس از پاره شدن کیسه های تریاک در شکم یکی از این مسافران وی دچار شک شد و قبل از رسیدن به بیمارستان، حامل مواد مخدر فوت کرد و فرد دیگر نیز دستگیر شد.

محموله های مواد مخدر به استانهای مرکزی و تهران ختم می شوند

در آخرین مورد از تلاشهای قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر سوداگران مرگ چندین کیلو تریاک را پس از شکافتن هندوانه در درون این میوه ها جاسازی کرده و بعد به صورت ماهرانه هندوانه را بسته بودند اما با هوشیاری ماموران نیروی انتظامی استان کرمان این محموله مواد مخدر که به سمت تهران در حال حرکت بود شناسایی و توقیف شد.

سرهنگ محمد قزلباش در این خصوص از کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک جاسازی شده در بار هندوانه یک کامیون و دستگیری یک قاچاقچی در عملیات شب گذشته خبر داد.

وی بیان کرد: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر رودبار با اشرافیت اطلاعاتی خود در منطقه با انجام تجسس های فنی مبنی بر انتقال یک محموله مواد مخدر از جنوب استان به سمت پایتخت از مسیر این شهرستان موضوع را در دست بررسی و اقدام قرار دادند.

وی با اشاره به گشت زنی های نامحسوس پلیس در مسیرهای احتمالی تردد قاچاقچیان، تصریح کرد: ماموران انتظامی سرانجام توانستند در شب گذشته و در محور رودبار – جیرفت یک دستگاه کامیون حامل بار هندوانه را متوقف نموده و در بازرسی از آن بیش از ۱۰۰ کیلوگرم تریاک که بطرز ماهرانه ای در داخل هندوانه ها جاسازی شده بود را کشف کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان رودبار اظهار داشت: در این عملیات یک قاچاقچی دستگیر که به منظور پیگیری پرونده روانه مرجع قضایی شد.

کشف ۱۲۰ کیلو حشیش توسط سگهای ردیاب

همچنین در عملیاتی دیگر ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان توانستند با استفاده از سگ های مواد یاب ۱۲۰ کیلو تریاک و حشیش را که به طرز ماهرانه ای در خودرو جاسازی شده بود کشف کنند.

ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان هفته گذشته در بازرسی مجدد از وسایل نقلیه متوقف شده در ایست و بازرسی های ماموران انتظامی در راستای مبارزه با قاچاق مواد افیونی، بیش از ۱۲۰ کیلوگرم تریاک و حشیش کشف کردند.

این بازرسی با استفاده از سگ های موادیاب و در پارکینگ مرکزی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که محل نگه داری وسایل نقلیه متوقف شده بود، صورت گرفت.

ماموران انتظامی در بازبینی دقیق خودروها، از یک دستگاه وانت پیکان، ۹۲ کیلوگرم حشیش و از یک دستگاه پژو آردی، ۲۸ کیلو تریاک کشف کردند.

شایان ذکر است مواد مخدر کشف شده دارای پیچیده ترین جاسازی ها بوده که در مراحل اولیه بازرسی قابل مشاهده نبودند.

افزایش قاچاق مواد مخدر صنعتی

با وجود استفاده قاچاقچیان از روشهای مختلف اما فرمانده نیروی انتظامی استان کرمان از افزایش ۴۷ درصدی کشف مواد مخدر طی سال گذشته در استان کرمان خبر می دهد.

سردار حسین چناریان افزود: اجازهحمل و نقل مواد مخدر از طریق راههای استان کرمان را به قاچاقچیان نمی دهیم و با تمام توان با مافیای مواد مخدر مبارزه می کنیم.

وی تصریح کرد: با این وجود قاچاقچیان طی این مدت سعی کرده اند به سمت قاچاق مواد مخدر صنعتی بروند و در این راه هزینه های زیادی را بر جامعه تحمیل میکنند زیرا مصرف این مواد بسیار خطر آفرین است.

وی تصریح کرد: وی با اشاره به افزایش قاچاق هروئین گفت: میزان کشف این مواد صنعتی بسیار خطرناک ۶۱ درصد افزایش یافته است.

وی به خانواده ها هشدار داد که مراقب رفتار فرزندان خود باشند زیرا مصرف مواد مخدر صنعتی بسیار آسان است و می تواند فرزندانشان را در مدت کوتاهی آلوده کند.

در حالی مسئولان از کشف مواد مخدر در مرزهای شرقی سخنن می گویند که افغانستان مهمترین کانون تولید انواع مواد مخدر از مشتقات تریاک است که نیروهای فرامنطقه ای یکی از اهداف حمله به افغانستان و اشغال این کشور را مبارزه با قاچاق مواد مخدر عنوان کرده بودند با این وجود پس از استقرار کشورهای اشغالگر میزان کشت مواد مخدر در افغانستان نه تنها کم نشد بلکه به صورت هدفمند در حال افزایش و گرایش به سمت مواد مخدر صنعتی است.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که مهمترین منبع مالی گروههای تروریستی در افغانستان نیز کشت مواد مخدر می باشد بطوریکه گروه طالبان بیشترین سطح زیر کشت مواد مخدر افغانستان را به خود اختصاص داده است.

در این میان نیروی انتظامی ایران جنگ گسترده و پنهانی را سالهاست که با مافیای مواد مخدر آغاز کرده است و در این راه شهدای بسیاری را داده است بطوریکه هر ساله تعدادی از فرزندان این مرز و بوم در مبارزه با مافیای مواد مخدر شهید می شوند با این وجود تلاشهای گسترده برای مبارزه با این تجارت شوم در شرق کشور با حمایت مردم همچنان ادامه دارد.