مسافرت نوروزی با اعمال شاقه!

سرویس اجتماعی افکار نیوز - با پایان یافتن هفته نخست سفرهای نوروزی گردشگران به شمال کشور، ترافیک سنگین اکنون در محورهای مواصلاتی مازندران نمایان است.
به گزارش ظهر جمعه مرکز فرماندهی پلیس راه مازندران، تردد خودروها در جاده های هراز، کندوان و فیروزکوه با کندی جریان دارد و حجم ترافیکی در این جاده ها نیمه سنگین است.
تعداد فراوان خودروها در جاده های شریانی موجب کندی تردد در محور های مواصلاتی استان شده و مسافران نوروزی با تاخیر به مقاصد خود می رسند.
همچنین همه محورهای خروجی مشهد، ‌ اصفهان - تهران، ‌شیراز - اصفهان، ‌شیراز - کازرون، ‌ شیراز - فسا، ‌ محور هراز، ‌کرج - چالوس، ‌ قزوین - رشت، ‌ قزوین - زنجان و ‌ تهران - قم، نیمه سنگین است.
تردد انواع وسایل نقلیه از رودهن به آمل امروز از ساعت ۱۳ تا ۲۴ ممنوع و از ساعت ۱۵ تا ۲۴ هم از آبعکس تا رودهن یکطرفه است.


بارش پراکنده باران و برف و کاهش دما

خبر دیگر اینکه، هواشناسی مازندران از افزایش ابرناکی و ناپایداری وضعیت جوی خبر داد. بر اساس این گزارش، از اواخر روز جمعه شاهد افزایش ابر و بارش پراکنده باران در نقاط مختلف استان خواهیم بود که این وضعیت ناپایدار جوی موجب مواج شدن دریا و وزش باد نسبتا شدید در مناطقی از مازندران خواهد شد.
بارش پراکنده باران از روز گذشته در نوشهر و رامسر به عنوان شهرهای غربی استان آغاز شده و در نقاط شرقی مانند گلوگاه تا دو میلمتر باران باریده است.
در روز جاری موج کوتاه در دریا به مرور تشدید خواهد شد و دریای مواجی را در مازندران شاهد خواهیم بود.

بیشتر محورهای خراسان رضوی، لرستان، ‌ محور کوهدشت - زانویه، ‌ محور نقده در آذربایجان غربی، ‌ گردنه قلاجه در کرمانشاه بارانی گزارش شده است.
از ایلام نیز خبر می رسد بارش برف و باران که از صبح امروز در مناطق مختلف استان ایلام به ویژه مناطق شمالی استان آغاز شد، طراوت وشادابی خاصی به طبیعت بهاری ایلام بخشید.
کوهها و ارتفاعات شمالی شهرستان ایلام نیز بر اثر این تغییر وضعیت جوی سفید پوش شد، به طوریکه هوای مناطق کوهستانی و ارتفاعات ایلام تلفیقی از بهار و زمستان را شکل داده است.
کارشناسان هواشناسی پیش بینی کردند در ساعات آینده آسمان استان ایلام به صورت کمی ابری همراه با احتمال رگبار پراکنده و رعد و برق و وزش باد نسبتاً شدید خواهد بود.



زمین لرزه، شمال استان اردبیل را تکان داد

زمین لرزه ای به بزرگی چهار و سه دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) قسمتی از شمال استان اردبیل را در ظهر جمعه تکان داد.
گزارش خبرنگار ایرنا به نقل از شبکه لرزه نگاری تبریز وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران حاکیست: کانون این زمین لرزه که در ساعت ۱۴ و ۲۲ دقیقه و ۱۶ ثانیه روز جمعه به وقوع پیوست در عرض شمالی سی و نه و سی و دو صدم درجه و طول شرقی چهل و هفت و ۳۸ صدم درجه در حوالی اصلاندوز در منطقه مغان بوده است.
خبری از خسارات این زمین لرزه که در شهر اصلاندوز و قسمتی از منطقه مغان احساس شده تاکنون دریافت نشده است.



افزایش سرسام‌آور قیمت میوه در مازندران
با توجه به افزایش سفرهای نوروزی به مازندران و کنترل نامناسب نهادهای نظارتی بر بازار، قیمت انواع میوه به صورت سرسام آوری در استان افزایش یافت.
مسئولان سازمان بازرگانی مازندران که قبل از سال نو، تدابیر ویژه ای برای کنترل بازار شب عید را در برنامه داشته و بر نحوه نظارت بر بازار در حین نوروز تاکید کردند اما ظاهرا این نظارت‌ها کافی نبوده و سبب افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در نقاط مختلف استان شده است.

مشاهدات خبرنگاران از برخی شهرهای استان حکایت از توزیع این میوه‌ها با قیمت بسیار بالاتر از سوی واحدهای صنفی داشته تا آنجا که سبب نارضایتی شهروندان و گردشگران در روزهای نوروزی شده است.

خبرنگاران از شهرهای گردشگر پذیر چالوس، نوشهر، رامسر، قائمشهر، بابل، بابلسر نیز قیمت مرغ را از قرار کیلویی ۳ هزار و ۴۵۰ تا ۳ هزار و ۸۵۰ و قیمت یک شانه تخم مرغ را ۴ هزار و ۸۰۰ تا ۵ هزار تومان اعلام کردند.

افزایش قیمت میوه‌جات و مواد مصرفی خانوار با توجه به حجم مسافرین در شهرهای غرب استان و بابلسر باعثنارضایتی شهروندان و مسافران شده است.
انتطار از مسئولان ذیربط خصوصا اعضای ستاد تسهیلات سفر مازندران میرود که به جای آمارهای صوری، با برنامهریزی مناسب و نظارت بر میادین میوهوترهبار با متخلفان مربوطه برخورد قاطع داشته و مانع از سوء استفادههای از این دست شوند.