خوزستانیها در حالی اولین روز کاری سال جدید را به تعطیلی رفتند که امروز هیچ گرد و غباری در شهرستان اهواز به عنوان مرکز استان دیده نمیشود و یک هوای آفتابی و صاف در این شهر حاکم است.

به گزارش مهر، استانداری خوزستان شب گذشته در حالی ادارات و دستگاه‌های دولتی استان را برای روز شنبه یعنی اولین روز کاری سال ۱۳۹۰ تعطیل کرد که در همان زمان، طوفان گرد و غبار اکثر شهرهای استان را درنوردیده بود و باعثشده بود اکثر مردمی که در پارک‌ها بودند فرار به خانه را به ماندن در آن اماکن ترجیح دهند.

این گرد و غبار نسبتا شدید اما خیلی سریع در شهرستان اهواز فرو کش کرد به گونه‌ای که امروز صبح اهوازی‌ها با یک هوای آفتابی و صاف مواجه شدند که تعطیلی امروز را با تردید اساسی مواجه کرد و بازهم نشان داد سازمان هواشناسی برای پیش‌بینی گرد و غبار و اعلام تعطیلی برای چنین روزهایی با مشکلات اساسی مواجه است.

تعطیل شدن ادارات و دستگاه‌های دولتی استان در روزهایی که گرد و غبار شدید وجود ندارد در کنار تعطیل نشدن استان در روزهایی که گرد و غبار شدید در شهرهای استان بیداد می‌کرد همواره یکی از انتقادات اساسی به هواشناسی استان خوزستان به شمار می‌رود.

استاندار خوزستان چندی پیش در مورد ملاک تعطیلی برای روزهایی که پدیده گرد و غبار در استان رخ می‌دهد، گفت: سرعت بلند شدن گرد و غبار از کشور عراق تا رسیدن به استان شاید در حد دو ساعت است به همین دلیل تشخیص گرد و غبار فوق‌العاده سخت است ضمن اینکه دقت سازمان هواشناسی در اینگونه موارد ۱۰۰ درصد نیست.

سید جعفر حجازی افزود: به همین دلیل ما در اعلام تعطیلی برای گرد و غبار با مشکل مواجه می‌شویم. از طرفی کشور عراق فاقد امکانات و تجهیزات لازم برای تشخیص پدیده گرد و غبار است و این موضوع کار را مشکل‌تر می‌کند.

وی عنوان کرد: برخی موارد تا ساعت چهار صبح در دفتر می‌ماندم تا درخصوص تعطیلی ناشی از پدیده گرد و غبار تصمیم‌گیری کنم ولی بازهم اطلاعاتی که دریافت می‌شد کافی نبود.

به هر حال این موضوع لزوم توجه جدی نسبت به نوسازی و افزایش تجهیزات هواشناسی را بیشتر می‌کند تا سرمایه‌های استان برای تعطیل کردن دستگاه‌های دولتی در روزهایی که هوای صاف وجود دارد هدر نرود و یا اینکه سلامت مردم در روزهایی که گرد و غبار شدید بر هوای استان حکمفرماست با تهدید مواجه نشود.

البته این تعطیلی مثل همیشه شامل حال فعالیت بانکها نشد تا اعتراض کارکنان بانک به این رویه که مگر گرد و غبار برای کارکنان بانک ضرر ندارد؟ بیشتر شود و در این خصوص لزوم یک تجدیدنظر اساسی ضروری است چرا که در روزهایی که سایر ادارات با تعطیلی مواجه هستند و مردم به گونهای بیکار میشوند، ازدحام و مراجعه به بانک دو چندان میشود.