راهکارهایی برای مرتب نگه‌داشتن خانه

به گزارش افکارنیوز، ‌ اشیا و اجناس اضافی از رایج‌ترین منابع شلوغی در خانه‌ها هستند. مرز بین گردآوری کردن داشته‌های خانگی از لوازم ضروری خانه و احتیاجات روزانه گرفته تا اشیای عتیقه و کلکسیونی با آشغال جمع کردن و نگه داشتن وسایل بی‌فایده، بسیار ظریف است بنابراین شما باید عوامل به هم‌ریختگی را بشناسید و راه‌های مقابله با آنها را بدانید زیرا ممکن است در دراز‌مدت، از روی احساسات و عواطف به اشیا بدون استفاده وابسته شوید.

همچنین شاید خانه‌ شما مملو از اشیایی شده که به ندرت از آنها استفاه می‌کنید، در حالی که برای جای دادن وسایل ضروری خود، با مشکل مواجه هستید. شاید هم در این آشفتگی، برخی لوازم مورد نیاز خود را به اشتباه دور بیندازید. اما چگونه باید عوامل به هم ریختگی را کنترل کنیم؟

قیمت‌های استثنایی، برای لوازمی که لازم نداریم

ممکن است به صورت اتفاقی دستفروشی را ببینید که یک کالا را بسیار ارزان به شما عرضه می‌کند. حتی صرف مجانی بودن چیزی، به هیچ وجه دلیل خوبی برای خریدن و آوردنش به خانه محسوب نمی‌شود.

راه‌حل: چند لحظه در برابر وسوسه‌ خرید مقاومت کنید، اگر از آن وسیله استفاده نخواهید کرد، پس خریدن آن بی‌فایده است. اینکه تصور کنید حالا چون در آن لحظه از آن کالا خوشتان آمده یا پول همراهتان هست و مشکلی برای خرید نیست پس چرا آن را نخرم تصوری کاملا اشتباه است و باید مواظب این افکار مسموم باشید.

نشریاتی که بیش از سه ماه از تاریخ‌شان گذشته است

برخی از روزنامه‌ها و مجلات در خانه انباشته شده و تنها به این دلیل دور ریخته نمی‌شوند که تمامی مطالب آنها خوانده نشده است.

راه‌حل: مجله‌ای را که سه ماه است فرصتی برای خواندش پیدا نکرده‌ایم، به احتمال زیاد هرگز هم آن را نخواهیم خواند. توجه داشته باشید که بسته به مطالب مندرج در نشریه، به سادگی می‌توان تاریخ مصرف آن را تعیین کرد. برای نمونه مقالات علمی به خصوص مربوط به الکترونیک و رایانه به سرعت اعتبار خود را از دست داده و مطالب پربارتری با اطلاعاتی کامل‌تر جای آنها را خواهند گرفت.

ظروف دردار که مدت‌هاست فراموش شده‌اند

برخی ظروف با خرید کردن به خانه می‌آیند. مثل شیشه‌ خیارشور، دبه یا سطل ماست و غیره. آنها ارزان به دست می‌آیند، درشان به خوبی بسته می‌شود و می‌توانند چندین بار استفاده شوند بنابراین ما آنها را انبار کرده و دور نمی‌اندازیم.

راه‌حل: هر ماه ظروف را با درهایشان مطابقت دهید، چنانچه ناقص شده‌اند، قسمت باقیمانده را دور بریزید. همچنین با خالی شدن ظرف مشابه جدید، قدیمی‌ها باید از رده خارج شوند. توجه داشته باشید که این ظروف قابل بازیافت بوده و باید به روش صحیح دور ریخته شوند.

لباس‌هایی که استفاده نمی‌شوند

خانه‌ها کوچک شده‌اند و بالطبع آن کمدها فضای بسیار کمی دارند. از این رو واجب است تنها لوازمی که واقعا دوست دارید و از آنها استفاده می‌کنید را آنجا نگهداری کنید.

راه‌حل: لباس‌هایی که دیگر اندازه نیستند را بدون درنظر گرفتن خاطرات، اهدا کنید. آنهایی هم که هنوز قابل استفاده هستند اما آنها را دوست ندارید یا خیلی قدیمی شده‌اند باید به انباری منتقل شوند. اگر برای مدت شش ماه سراغ آنها نرفتید، زمان بخشیدن آنها هم فرا رسیده است. اگر لباسی پاره شده آن را دور بیندازید.

هدایا و اشانتیون‌های تبلیغاتی

وقتی صحبت از هدیه یا کالاهای تبلیغاتی به میان می‌آید، همه دوست دارند آنها را داشته باشند. این اقلام، به خانه‌ شما وارد می‌شوند اما طبق سلیقه‌ شما انتخاب نشده‌اند و این احتمال وجود دارد که بدون استفاده انباشته شوند.

راه‌حل: در مرحله‌ اول بهترین کار این است که آنچه نمی‌پسندید را قبول نکنید. راه دیگر آن است که برای یک ماه آنها را نگه دارید. چنانچه در این مدت استفاده نشدند، آنها را بخشیده، بازیافت کرده یا با دوستانتان در مقابل چیزی که استفاده می‌کنید معامله کنید.

جوراب‌های لنگه به لنگه

ممکن است شما هم عادت داشته باشید به محض ورود به خانه جوراب‌های‌تان را به گوشه‌ای پرتاب کنید. هیچ‌کس به درستی نمی‌داند که لنگه جوراب‌ها کجا گم می‌شوند؟! اما با لنگه‌ باقیمانده چه باید کرد؟

راه‌حل: یک سبد در محل رختشویی خود برای نگهداری لنگه جوراب‌ها قرار دهید. چنانچه لنگه‌ دیگر آنها در مدت دو هفته پیدا نشد، باید دور ریخته شوند. چنانچه جوراب‌ها از جنس نخی حوله‌ای باشند، می‌توان از آنها مانند دستکش برای گردگیری استفاده کرد. در این صورت به محل شوینده‌ها انتقال‌شان دهید.

وسایل گوشه‌ انباری

کلی اسباب ریز و درشت قدیمی، صندلی با پایه‌ شکسته، ظروف لب پریده، لوازم برقی خراب و بسیاری اشیای دیگر فضای اندک اما گرانبهای انباری شما را اشغال کرده‌اند؟

راه‌حل: هر سه ماه یک بار یعنی در هر فصل نگاهی به انباری خود بیندازید. لوازمی که اشتباهی به آنجا برده شده‌اند را سر جایشان برگردانده و وسایلی که به تعمیر نیاز داردند را درست کنید. اگر بعد از چهار فصل به انباری رفتید و هنوز فرصت تعمیر برخی از آن اقلام پیش نیامده بود، آنها را دور ریختنی به حساب آورید.

داروهای قدیمی

از آنجا که حادثه هرگز خبر نمی‌کند، ما مجبوریم مقداری لوازم کمک‌های اولیه مثل پماد و مواد ضدعفونی‌کننده در خانه داشته باشیم. از آنجا که چسب، باند و گاز استریل فاسد نمی‌شوند، چنانچه حادثه‌ای رخ نداده باشد، بیشتر مواد فاسد شدنی فراموش خواهند شد.

راه‌حل: هر ماه قفسه یا کمد کمک‌های اولیه را کنترل کنید. آنچه را که تاریخ مصرفش گذشته دور ریخته و هر آنچه تاریخ ندارد، از نظر تغییر در بو، رنگ و شکل مورد بررسی قرار دهید. توجه فرمایید، فقط هنگامی که تاریخ انقضای مواد نزدیک است، جدید آن را تهیه کنید.

چوب رختی‌های خشکشویی

این چوب لباسی‌ها معمولا از مفتول‌هایی با روکش پلاستیکی ساخته می‌شوند، کیفیت خوبی ندارند و حالت شانه‌های لباس را خراب می‌کنند، زود فرم خود را از دست داده و کج و معوج خواهند شد. با این حال کمد لباس‌ها پر است از این چوب رختی‌های رنگارنگ، جورواجور و ناهماهنگ.

راه‌حل: ما معمولا دو یا سه دست لباس را با هم برای شست‌و‌شو می‌بریم و چنانچه تعداد از این بیشتر باشد با یک وسیله‌ نقلیه برای تحویل گرفتن آنها خواهیم رفت بنابراین بردن چند چوب رختی از خانه کار دشواری نخواهد بود.

جعبه‌های خالی

وسایل نو بلافاصله پس از خرید در جای خود قرار خواهند گرفت اما شاید دوست داشته باشید جعبه زیبای یک کفش را نگه دارید. جعبه‌های خالی آنها کجا خواهند رفت؟

راه‌حل: در صورتی که برای جابه‌جایی‌های بعدی وسایل به جعبه آن نیاز دارید، آن را گسترده کرده تا جای کمتری اشغال کند و یونولیت داخل آن را جداگانه نگهداری کنید. راه دیگر قرار دادن جعبه‌ها از کوچک به بزرگ، داخل یکدیگر است اما چنانچه دیگر به جعبه نیازی نیست، بارکد، سریال و برگ گارانتی را از روی آن جدا کرده، نگه دارید و باقیمانده‌ جعبه را بازیافت کنید.