به گزارش افکارنیوز، ساخت مرحله نخست بندر تفریحی – تجاری چمخاله لنگرود آغاز شد.
این بندر با ظرفیت جابجایی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا، در مدت ۴۰ ماه با ۶۱۰ میلیارد ریال اعتبار ساخته می شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران در مراسم آغاز ساخت این بندر گفت: ساخت مرحله نخست این بندر تفریحی – تجاری در زمینی به مساحت ۱۷ هکتار و اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال شروع شده است.
آقای صدر افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در مرحله نخست این بندر ۶۰۰ هزار تن است که با بهره برداری کامل این ظرفیت به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.
وی با اشاره به نصب ۶ جرثقیل ریلی برای تخلیه و بارگیری کالا از بندر چمخاله تصریح کرد: مرحله دوم این بندر نیز با مساحت ۴۲ هکتار و اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریال ساخته خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران گفت: حدود ۹۰ درصد از تجارت بین المللی دنیا از طریق دریا انجام می شود و این رقم در ایران حدود ۹۲ درصد است.
آقای صدر افزود: ۲۰۰ بندر کوچک و بزرگ در سواحل شمال و جنوب کشور وجود دارد که ۱۱ بندر اصلی به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند.
وی ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در کشور را ۱۸۴ میلیون تن اعلام کرد و گفت: این ظرفیت تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۲۱۰ میلیون تن افزایش می یابد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران همچنین از جابجایی ۱۴ میلیون مسافر در سال از طریق دریا خبر داد و افزود : ساخت اسکله و موج شکن های جدید، لایروبی حوضچه ها و کانالها و آماده سازی بنادر برای پهلوگیری کشتی ها اولویت کاری امسال این سازمان است .