نقش داروساز در برنامه پزشک خانواده تعریف نشده است

به گزارش افکارنیوز، دکترعلیرضا زالی در مراسم چهارمین همایش داروسازی بالینی ایران با عنوان " داروساز، پزشک خانواده و مراقبت‌های دارویی " با اعلام این مطلب افزود: تبیین جایگاه داروسازان به ویژه داروسازان بالینی در برنامه پزشک خانواده از عوارضی از قبیل تداخلات و عوارض دارویی جلوگیری کرده و با تجویز میزان مناسب دارو با احتساب سابقه مصرف دارو توسط بیمار می‌توان گام‌های موثری در نظام سلامت برداشت.

وی با اشاره به اینکه برای هر ۱۰۰ تخت بیمارستانی می‌بایست، حداقل یک داروساز بالینی در نظر گرفته شود، یادآور شد: هر چند این استاندارد طی دو سال اخیر به ازای هر۸۵ تخت یک داروساز بالینی تعریف شده با توجه به اینکه ۱۱۰ هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد در صورتی که ۹۵ هزار تخت با ظرفیت اشغال ۶۸ درصد فعال باشد، حداقل به ۷۰۰ داروساز بالینی نیازمندیم.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: در صورت اضافه شدن ۳۵ هزار تخت نیز تعداد ۷۰۰ داروساز بالینی به رقمی بیشتر افزایش می‌یابد، این درحالیست که هم اینک ۱۰۰ تا ۱۵۰ داروساز بالینی در کشور به فعالیت مشغولند.

دکتر خیرا… غلامی، رییس چهارمین همایش داروسازی بالینی ایران نیز در این همایش گفت: موضوع اصلی چهارمین همایش این انجمن که همانا " داروساز، پزشک خانواده و مراقبت‌های دارویی " است از آن جهت حایز اهمیت است که ما به عنوان داروسازان جایگاه خود را در برنامه پزشک خانواده بدانیم و در ارتباط با ایفای نقش خود در این مقوله قدم‌های لازم را برداریم.

وی ادامه داد: متأسفانه در دستور العمل پزشک خانواده و نظام ارجاع سوال‌ها و ابهام‌های زیادی در ارتباط با نقش داروساز و داروخانه و جایگاه آن مطرح است که همت داروسازان برای بازنگری در ایجاد جایگاه منطقی و به حق در این طرح ملی، ضروری و سرنوشت ساز است.

به گفته دکتر غلامی، هر چند در برنامه پزشک خانواده، موضوع داروخانه‌ها دیده شده، ولی نحوه اداره و مدیریت آن مسکوت گذاشته شده که ضروری است با تامل بیشتری به این طرح نگاه شده و حلقه مفقود خدمات دارویی در برنامه پزشک خانواده بازیابی شود.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های انجمن داروسازی بالینی ایران که در همایش اول این انجمن در سال ۱۳۸۹ مطرح شد، تبیین مسئولیت‌ها و حدود اختیارات قانونی داروسازان بالینی و داروسازان عمومی در کلیه عرصه‌های خدمات دارویی کشور بود که امروزه خوشبختانه این امر مهم تحقق یافته است.

رییس چهارمین همایش داروسازی بالینی ایران افزود: بر اساس مصوبه دفتر فناوری تدوین استاندارد تعرفه سلامت وزارت بهداشت، برای ارایه خدمات متخصصان داروسازان بالینی حق تعرفه تصویب شد و معاونت امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موافقت خود را با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این خدمات اعلام کرده است.

وی اظهار کرد: حق تعرفه تصویب شده معادل حق تعرفه پزشکان متخصص داخلی در زمینه ویزیت و مشاوره است.

نایب رییس انجمن داروسازان بالینی ادامه داد: از دیگر پیشنهادهای ذکر شده در بیانیه اولین همایش این انجمن، ایجاد جایگاه و تشکیلات سازمانی مصوب برای داروسازان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی – آموزشی بود که در حال حاضر این امر در دست اجرا بوده و داروسازان بالینی در واحد مراقبت‌های دارویی بیمارستان‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای هستند.

وی از تأسیس و راه‌اندازی مرکز تحقیقات تجویز و مصرف منطقی دارو به عنوان دیگر اقدام‌های انجام گرفته در سال‌های اخیر نام برد که می‌تواند، گام موثری در جهت انجام پژوهش‌های دارویی در راستای حل مشکلات نظام سلامت باشد.

دکتر غلامی تصریح کرد: انجمن متخصصین داروسازی بالینی، آمادگی کامل خود را به منظور همکاری با کلیه حوزه‌های نظام سلامت که در امر برنامه پزشک خانواده نقش دارند، اعلام می‌دارد.

بنابراین گزارش، در این همایش از دکتر مرتضی آذرنوش معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت و مدیر عامل چند شرکت دارویی به عنوان یکی از چهرههای شاخص رشته داروسازی تقدیر به عمل آمد.