، گسل ریگان که ۲۹ آذرماه سال گذشته با زمین لرزه ۶.۵ ریشتری خود را برای نخستین بار در نقشه های زمین شناسی ایران نمایان کرد بارها و بارها از آن زمان تاکنون مناطق زلزله زده شرق کرمان را تکان داده است که بزرگترین این پس لرزه ها با قدرت ۶ ریشتر بار دیگر ۷ بهمن ماه ۸۹ محمد آباد ریگان را به شدت تکان داد.

به گزارش مهر، از آن زمان تاکنون شرق کرمان بارها لرزیده است و نشان داده است که گسل جوان ریگان همچنان فعال است.

عصر دوشنبه نیز بار دیگر زمین لرزه ای ۴.۲ ریشتری محمد آباد ریگان را تکان داد و ثابت کرد گسل ریگان زنده است و مردم این منطقه که بعضا در خانه های نیمه ویران زمین لرزه مهیب ۲۹ آذرماه ۸۹ همچنان زندگی می کنند و در خانه های خشت و گلی همچنان منتظر بازسازی خانه های خود هستند باید مراقب بروز زمین لرزه های شدید باشند.

هر چند خوشبختانه زمین لرزه های ریگان در مناطق مرتع کوهستانی و خالی از سکنه روی می دهند اما این زمین لرزه ها می تواند خطر جدی برای ساکنان مردم شهرهای ریگان و فهرج و دهها روستای این شهرستانهای محروم کرمان باشد.

زلزله زده های شرق کرمان همچنان در انتظار بازسازی هستند

نکته قابل توجه اینکه ساکنان هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی فهرج و هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی ریگان همچنان در انتظار بازسازی منازل خود بسر می برند و هزاران دانش آموز نیز پس از تخریب مدارس خشت و گلی خود در زمین لرزه در انتظار بازسازی مدارس و یا یک کانکس فلزی، در چادرها و زیر سقف آسمان روزگار می گذرانند.
این درحالی است که پس از روزها عدم بروز زمین لرزه در استان کرمان بار دیگر گسلهای شرق کرمان فعال شده است و طی سه روز پنج زمین لرزه بالای سه ریشتر در این منطقه روی داده است.

تنها طی روز گذشته زمین لرزه ای ۴.۲ ریشتری ساعت ۱۶ و ۳۲ دقیقه در ریگان در مشخصات جغرافیایی ۳۰ کیلومتری عمق زمین و ۵۸.۸۷ درجه طول جغرافیایی و ۲۸.۲۹ درجه عرض جغرافیایی و همچنین زمین لرزه ای ۳.۶ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در محمد آباد ریگان و در مشخصات جغرافیایی ۵۸.۹۶ درجه طول جغرافیایی و ۲۸.۱۷ درجه عرض جغرافیایی و زمین لرزه ای ۳.۴ ریشتری در مسجد ابوالفضل در چند کیلومتری ریگان و در مرز استان کرمان و سیستان و بلوچستان روی داد که این زمین لرزه نیز در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و در مشخصات جغرافیایی ۵۹ درجه طول جغرافیایی و ۲۸.۱۲ درجه عرض جغرافیایی ثبت شد.


این درحالی است که در همین روز زمین لرزه ای ۲.۸ ریشتری پاریز در غرب کرمان را لرزاند اما منطقه پاریز طی روزهای گذشته بارها به وسیله زمین لرزه های خفیف لرزیده است و این زمین لرزه ها طی سال گذشته نیز در پاریز تمرکز داشته و همچنان ادامه دارد.

طبق گفته کارشناسان استان کرمان را ۱۸ گسل فعال در برگرفته است و هر کدام از این گسلها در شامل دهها گسله هستند هر لحظه احتمال فعال شدن دارند و زمین لرزه های مرگباری سالهای گذشته استان کرمان از جمله زلزله ۲۱ خرداد سال ۱۳۶۰ در گلبافت با بزرگای ۶.۷ ریشتر، زلزله ۶ مرداد ۱۳۶۰ در سیرچ با بزرگای ۷.۱ ریشتر، زلزله جنوب گلبافت در اسفند سال ۱۳۷۷، زلزله ۵ دی سال ۸۲ بم با بزرگای ۶.۵، زلزله ۴ اسفند سال ۸۳ داودیه زرند کرمان با بزرگای ۶.۵ و زلزله ۲۹ آذر ۸۹ ریگان با بزرگای ۶.۵ ریشتر و همچنین زمین لرزه ۶ ریشتری ۷ بهمن ۸۹ و زمین لرزه ۵.۸ ریشتری نگار به این مهم اشاره کرد.

اکثر نقاط جمعیتی کرمان در معرض زمین لرزه قرار دارد

معاون سازمان زمین شناسی استان کرمان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر در کرمان اظهارداشت: استان کرمان روی کمربند زلزله خیز کشور است و اکثر مناطق جمعیتی بجز قسمت کوچکی از شهرستان سیرجان در معرض زمین لرزه قرار دارند.

علی رشیدی افزود: سال گذشته میزان زمین لرزه های کرمان افزایش یافته است و کانون زمین لرزه ها در غرب، جنوب و شرق کرمان متمرکز شده است.

وی به انجام مطالعه کارشناسان بر روی گسل ریگان اشاره کرد و گفت: این گسل به دلیل بروز پس لرزه ها همچنان فعال است.

شرق کرمان به آزمایشگاه زمین شناسی تبدیل شده است

یک کارشناس زمین شناسی نیز به مهر گفت: زمین لرزه های کرمان در دشت لوت ادامه دارد و این منطقه به آزمایشگاهی برای زمین شناسان تبدیل شده است.

مهدی زارع پیش بینی می کند با توجه به فعال بودن گسل ریگان زمین لرزه های این منطقه طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد یافت.

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله خاطرنشان کرد: این زمین لرزه ها کاملا مستقل از گسل بم است و منشاء زمین شناختی دارند.

وی با اشاره به نصب تجهیزات زلزله نگاری در این منطقه گفت: تحولات و تغییرات زمین شناختی در ریگان در حال مطالعه قرار دارد.

۶۸۹ زمین لرزه در کرمان طی یک سال

استاندار کرمان نیز با اشاره به زلزله خیز بودن استان کرمان خواستار استحکام سازی ساختمانها در این استان شد.

اسماعیل نجار به وقوع ۶۸۹ زمین لرزه با بزرگای مختلف طی سال ۸۹ در این استان اشاره کرد و گفت: باید نظارت کامل بر روی ساخت و سازهای استان کرمان انجام شود.

وی با اشاره به ساخت ۹۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کرمان گفت: با وجود تمام این زمین لرزه ها مقاوم سازی های صورت گرفته از بروز خسارات در استان کرمان به شدت کاسته است.

وی با تاکید بر ادامه مقاوم سازی و بهسازی خانه های مسکونی روستایی گفت: آگاه سازی خانواده های کرمانی در خصوص زمین لرزه ها و همچنین مقاوم سازی در کرمان ضروری است.

وی بر مدیریت بحران در استان کرمان تاکید کرد و امداد رسانی پس از زمین لرزه ریگان در کرمان را نشان از مدیریت صحیح بحران در کرمان دانست.

آنچه که مسلم است علیرغم اقدامات صورت گرفته در کرمان همچنان تعداد قابل توجهی خانه غیر مقاوم بخصوص در شهر کرمان وجود دارد که عمر متوسط آنها بیش از ۴۰ سال است و با توجه به زلزله خیر بودن استان کرمان مقاوم سازی آنها ضروری است.