سید جلال طباطبایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: آزمون نیمه متمرکز دکتری(Ph. D) سال ۹۰ برای اولین بار در روز ۲۵ فروردین ماه ۹۰ در ۳۲ شهر و ۶۱ حوزه امتحانی برگزار می شود.

وی افزود: آزمون استعداد تحصیلی با ۴۰ سئوال در صبح پنجشنبه برگزار می شود و اگر داوطلب جواب سئوال را اشتباه بزند امتیاز منفی می گیرد و اگر جواب درست بزند ۳ امتیاز مثبت می گیرد و اگر به سئوال پاسخ ندهد، امتیازی دریافت نمی کند.

طباطبایی اظهار داشت: آزمون زبان انگلیسی نیز پس از آزمون استعداد تحصیلی در صبح پنجشنبه برگزار می شود و ۱۰۰ سئوال به صورت پاسخ کوتاه دارد و نمره منفی ندارد. البته آزمون زبان های عربی، فرانسه، روسی و آلمانی به صورت تستی چهار جوابی است و آزمون برای این گروهها نمره منفی دارد.

وی با اشاره به نحوه تصحیح آزمون های اختصاصی داوطلبان دکتری تخصصی یادآور شد: سئوالات تمام گروه هایی که به صورت تستی چهار جوابی است نمره منفی دارد.

معاون سازمان سنجش آموزش کشور افزود: آزمون اختصاصی سه رشته آمار، ریاضی و فنی - مهندسی به سه دسته متفاوت تقسیم بندی می شوند که در ۱۰ سئوال اول این رشته ها به دلیل اینکه سئوالات تستی چهار جوابی بوده و داوطلب باید A، B، C و D را در پاسخنامه درج کند، نمره منفی وجود دارد اما در دو دسته دیگر سئوالات که باید داوطلب اعداد، علائم و فرمول را درج کند، نمره منفی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: حضور داوطلب در هر دو آزمون صبح و بعدازظهر الزامی است و غیبت در هر یک از این دو باعثمحرومیت از آزمون می شود.