به گزارش افکارنیوز، امیر انصاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اراک در وضعیت هشدار قرار دارد، اظهار داشت: از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا امروز ۴۳ روز آلاینده در استان ثبت و گزارش شده، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تعداد روزهای آلاینده در استان ۲۷ روز بوده است.

وی تصریح کرد: تعداد روزهای آلاینده در سال جاری نسبت به سال قبل ۴۷ درصد افزایش داشته است.

*اغلب آلودگی‌ها مربوط به وجود ریزگردها و گرد و غبار است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه اغلب این آلودگی‌ها مربوط به وجود ریزگردها و گرد و غبار بوده است، بیان داشت: ۷۰ درصد این آلودگی‌ها ناشی از وجود ذرات گرد و خاک ورودی از خارج کشور و ۳۰ درصد مربوط به منابع داخلی از جمله مناطق بیابانی بوده است.

انصاری گفت: در حال حاضر ۴۹۰ هزار هکتار از اراضی استان بیابانی است که این مسئله موجب افزایش آلودگی‌ها شده است.

وی ادامه داد: سالانه در هر هکتار از اراضی بیابانی ۱۵ تن فرسایش بادی داریم و این در حالی است که در تالاب میقان اراک در هر هکتار ۱۰۰ تن فرسایش بادی صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: جهت باد غالب شهر اراک از شرق به سمت غرب است که باعثمی‌شود گرد و غبارها و ریزگردهای کویر میقان به سمت شهر روانه به طوری که در روز گذشته میزان دید در خیابان‌ها به کمتر از ۵۰۰ متر کاهش یافته بود.

*شعار امسال هفته محیط زیست غذا، تفکر و صرفه‌جویی است

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود شعار امسال هفته محیط زیست را غذا، تفکر و صرفه‌جویی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه منابع غذایی از منابع مهم سلامت انسان‌ها مطرح و فقری که در جهان مطرح است، می‌توان گفت؛ فقر و محیط زیست رابطه تنگاتنگ با یکدیگر دارند، این شعار به این هدف اختصاص داده شده که اقدامی در راستای مبازره با هدر دادن منابع غذایی و معضل کمبود غذایی داشته باشیم تا مردم تشویق شوند قبل از خوردن فکر کنند و در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از هدر رفتن منابع غذایی تلاش کنند.

*۵۰ درصد منابع غذایی اسراف می‌شود

وی ادامه داد: امروز بیش از ۵۰ درصد منابع غذایی اسراف می‌شود و به صورت ناصحیحی از آن بهره‌برداری می‌شود به طوری که می‌توان گفت سالانه یک میلیارد تن مواد غذایی در جهان هدر می‌رود، این در حالی است که عده‌ای غذایی برای خوردن ندارند و این هدر دادن مواد غذایی باعثاز بین رفتن منابع و آلودگی محیط زیست می‌شود که باید در این مسئله چاره‌اندیشی کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود از برگزاری جشنواره غذای سالم خبر داد و بیان کرد: این جشنواره در روز چهارشنبه در موزه مفاخر استان و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار می‌شود.

انصاری افزود: تلاش داریم در این جشنواره در زمینه ترویج غذاهایی که کم‌ترین حجم آلایندگی و کم‌ترین ضرر را برای سلامت انسان دارند فرهنگ‌سازی کنیم.

*کاهش صنایع آلاینده در استان مرکزی در سال گذشته

وی در بخش دیگری از سخنان خود از کاهش صنایع آلاینده در استان خبر داد و گفت: در سال گذشته با تلاش‌های صورت گرفته شاهد کاهش ۵۶ درصدی تعداد واحدهای آلاینده نسبت به سال ۹۰ بودیم که طی آن تعداد واحدهای آلاینده از ۱۹۴ واحد به ۸۵ واحد کاهش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: طی سال گذشته شاهد کاهش ۶۰ درصد روزهای آلاینده اراک بودیم به طوری که تعداد روزهای آلاینده از ۱۸۵روز در سال ۹۰ به ۷۹ روز در سال ۹۱ کاهش یافت، همچنین سطح مناطق تحت مدیریت از ۶ درصد به ۱۲ درصد افزایش یافت.

*آلومینیوم سازی قصد خروج واحد آندسازی را ندارد، همه چیز آماده است

انصاری در ادامه پیرامون انتقال واحد آندسازی آلومینیوم سازی به خارج از شهر بیان داشت: اقدامات لازم برای انتقال واحد آندسازی کارخانه آلومینیوم‌سازی به خارج از شهر صورت گرفته و هم اکنون تمامی بسترها برای انتقال این واحد آماده است ولی متاسفانه مسئولان آلومینیوم‌سازی اقبالی در این زمینه از خود نشان نمی‌دهند و فقط با وعده‌های خود زمان را می‌خرند.

وی گفت: با همکاری مجموعه مدیریتی استان موفق شدیم تعداد دیگ‌های آلاینده این واحد را از ۷۲۰ دیگ به ۳۸۷ دیگ کاهش دهیم که انتقال قطعی این واحد نیازمند تسریع در رسیدگی به پرونده از سوی دادگستری است.

*به من گفتند تو را می‌سوزانیم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به تهدیدهای انجام شده از سوی برخی از مدیران این واحد اظهار داشت: تا به حال این موضوع را جایی بازگو نکرده بودم، اما زمانی که پیگیر تعطیلی این واحد بودم با من تماس گرفته و گفتند اگر دست بر نداری تو را میسوزانیم که من در پاسخ به آنها گفتم من آمدهام که بسوزم و ترسی ندارم.