نظر مسجد جامعی درباره شهردار آینده پایتخت

به گزارش افکارنیوز،مسجد جامعی منتخب شورای چهارم در نشست مطبوعاتی خود که در سالن اجتماعات ایسنا با حضور رسانه‌ها برگزار شد، درباره گمانه‌زنی‌های مبنی بر حضورش به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دکتر حسن روحانی نیز گفت: تلاش ما این است که چه در شورای شهر و چه در هر مکان دیگری بتوانیم به بهبود وضعیت کشور کمک کنیم و حتما چنین خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: به هر حال تلاش می‌کنیم دولت موفق شود.

مسجد جامعی با اشاره به شرایط حوزه فرهنگ و هنر در هشت سال گذشته، گفت: آقای روحانی در شرایط دشواری کار را آغاز کردند. در مورد برخی از حوزه‌ها مانند حوزه‌های اقتصادی بارها در برنامه‌های تلویزیونی مطالبی مطرح شده است اما واقعیت این است که فرهنگ، رسانه، سینما، کتاب و … در این مدت خیلی آسیب دیدند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار تاسف از مشکلات نهادهای صنفی در سالهای اخیر یادآور شد: در طول همه سالهای دهه ۷۰ و ۸۰ هرگز شاهد برخورد با نهادهای صنفی نبودیم اما در این دوره چنین شد و خانه سینما را تعطیل کردند، در حالی که این تشکل در همه زمان‌ها و با همه گرایش‌ها فعالیت می‌کرد.

او ابراز عقیده کرد: در سالهای اخیر سلیقه حاکم شده بود یا از قانون برداشت‌های سلیقه‌ای می‌شد. گویی همه دولت‌های قبلی برداشت نادرستی از قانون داشته‌اند.

مسجدجامعی در عین حال مطرح کرد: البته جریان‌های هنری در مقابل تعطیلی خانه سینما مقاومت کردند و این تشکل به نوعی تکثیر شد، اما برخی تشکل‌های صنفی دیگر هم با محدودیت‌های زیادی روبرو شدند به طوری که تعدادی از آنها ناچار شدند اساسنامه‌شان را تغییر بدهند.

این عضو منتخب شورای شهر تهران گفت: شرایط ویژه‌ای است و همه تلاش می‌کنیم به شرایط مطلوب برگردیم تا نابسامانی‌ها، سختگیری‌ها و سلیقه‌های مدیریتی کنار گذاشته شوند به هر حال بنده چه در شورای شهر و چه در هر جایگاه دیگری به دنبال بهبود شرایط هستم و تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا عملکرد ما به افزایش نشاط شهری منجر شود، چرا که یک شهر بانشاط بی تردید با روح، فرهنگ، هنر، معماری، سیما و منظر شهری خود را جلوه‌گر می‌کند.

این منتخب شورای چهارم شهر تهران همچنین ابراز امیدواری کرد یک ارتباط نزدیک‌تری بین شهر، شهرداری و دستگاه‌های اجرایی به وجود بیاید تا همه این اقدامات به موفقیت دولت جدید منجر شود.

شورای شهر را باید به جایگاه واقعی خود برگردانیم و شورا را از شورای شهرداری بودن دربیاوریم

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه حضور تعداد بالای اصلاح طلبان در شورای شهر منجر به انتخاب یکی از این اعضا به عنوان رییس شورای شهر شود نیز پاسخ داد: بله شدنی است چرا که معتقدیم باید شورای شهر را به جایگاه واقعی خود برگردانیم و شورا را از شورای شهرداری بودن دربیاوریم.

مسجدجامعی با اشاره به اینکه شورای شهر گذشته بیشتر شورای شهرداری شده بود، بیان کرد: مدیریت شورا در بهبود شرایط شهری بسیار موثر است. متاسفانه در قانون برنامه پنجم نیز مدیریت یکپارچه شهری حذف شد و قطعا یکی از راهکارهایی که مورد توجه است، این است بتوانیم جایگاه واقعی شورای شهر را که مطابق با قانون اساسی بازگردانیم.

وی ادامه داد: مدیریت‌های محلی زمینه‌های مشارکت از پایین به بالا را فراهم می‌کند و امکان همکاری بیشتر و نزدیک‌تر مردم را با دستگاه‌ها فراهم می‌کند، لذا باید مدیریت شهری بتواند این گفتگو و تعامل را با دستگاه‌های اجرایی برقرار کند.

پاسخ مسجد جامعی به سوالی درباره شهردار بعدی پایتخت

این عضو شورای شهر تهران درباره اینکه آیا قالیباف شهردار تهران باقی خواهد ماند یا درباره گزینه‌های جدیدی همچون محسن هاشمی و نجفی بحثخواهد شد، گفت: شورا باید بازتاب همه گروه‌های اجتماعی باشد چرا که حوزه عمل این نهاد، شورای اجتماعی است؛ لذا نباید این حوزه را سیاسی کرد.

وی گفت: مشکلات ما درست از زمانی آغاز شد که فضای شهری به سمت نگاه سیاسی کشیده شد و هرچه به انتخابات نزدیک‌تر شدیم، این فضا پررنگ‌تر شد.

مسجدجامعی در ادامه اظهار کرد: ‌ نباید اینگونه به تهران نگاه کرد که این شهر هیچگونه عیب و ایرادی ندارد چرا که واقعیت‌هایی در زیر پوست شهر تهران اتفاق می‌افتد که همه اینها مسائل اجتماعی است. بنابراین تهران بیش از این نیاز به کار دارد و ما نباید تهران را از خیابان انقلاب به بالا ببینیم.

وی در ادامه با بیان اینکه انتصابی کردن یک جریان انتخابی بازگشت به عقب است، گفت: جریان‌های انتخابی را نباید انتصابی کرد و مشکلاتی که از عدم برگزاری سومین انتخابات شورایاران بوجود آمد شهر را با این موضوع درگیر کرد.

مسجدجامعی با بیان اینکه در حال حاضر تهران برخی از کیفیت‌های خود را از دست می‌دهد، گفت: مسائل واقعی و جدی در شهر تهران وجود دارد که باید به طور دقیق مورد توجه قرار بگیرد و در انتخاب مدیر شهر تهران باید مسائل نرم افزاری را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

مسجدجامعی با بیان اینکه شهر را باید در نسبت با انسان و شهروند تعریف کنیم، گفت: شهر مجموعه‌ای از پلاک، ‌ خانه و کوچه و خیابان‌ها نیست بلکه به ملاک‌های انسانی، عواطف، احساس و نیازهای شهروندان قابل تعریف است و باید در مدیریت جدید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی در حوزه شهری بسیار حائز اهمیت است خاطر نشان کرد: جزو وظایف مشخص شورای شهر است که هر شش ماه یکبار گزارشی از عملکرد خود را به شهروندان ارائه دهد تا نکات ضعف و قوت مشخص شود و در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

مسجدجامعی تاکید کرد: باید مردم رسانه را امین خود بدانند و شهردار تهران نیز با توجه به این مقوله‌ها با نظر و رای جمعی گروه‌های مختلف انتخاب می‌شود و در این پیشنهاد همه باید مشارکت داشته باشند چرا که شهردار تهران کار بزرگی را باید انجام دهد.

وی با بیان اینکه تهران شهر با هویتی است، گفت: تاریخ تهران، جغرافیا، نخبگان و دانشمندان، شورای شهر را بر آن می‌دارد تا با اجماع نسبی درباره انتخاب شهردار تهران تصمیم گیری کنیم.

این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا قالیباف شهردار تهران خواهد ماند یا گزینه جدیدی تعریف می‌شود، افزود: شورا برای شهردار تهران تصمیم گیری خواهد کرد. هر چند که در تهران کارهای بزرگی صورت گرفته اما برخی از اقدامات نیز بلندپروازانه بوده است. اما در مورد اینکه از تجربه‌های جدید بتوانیم استفاده کنیم این هم یک شرط و پیش فرضی است برای فعالیت‌های شهردار آینده.

مسجدجامعی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه شهردار تهران در انتخابات ریاست جمهوری تنها ۷۰۰ هزار رای را به خود اختصاص داد و این نشانه دهنده اقبال مردم به گردش نخبگان در مدیریت شهری است، گفت: این حس را به نظرم خود آقای قالیباف هم دارد این ۷۰۰ هزار رایی که آقای قالیباف در تهران آورد. خب تهران آوردگاهی است که بسیاری از بحث‌های انتخاباتی خود را با استناد به توفیق مردم تهران مطرح می‌کرد. در عین حال وی حوزه نیروی انتظامی را مکرر مورد تاکید قرار می‌داد و با ۷۰۰ هزار رای که در تهران به قالیباف داده شد، رای‌ها گران تمام شد با توجه به اینکه در این مدت در تهران خیلی هزینه شده است، همین چند ساله که در نظر بگیریم، قیمت هر رای مشخص می‌شود.

احمد مسجدجامعی در توضیح اینکه چه تدابیری لازم است تا شورای چهارم تبدیل به شورای شهرداری نشود، گفت: مقدماتی برای این کار لازم است که یکی از آنها اجرای مدیریت شهری است ولی متاسفانه این موضوع در قانون برنامه پنجم حذف شده است. ذات کار شهرداری، مدیریت شهری است اینکه از یک جایی تصمیم بگیریم و جای دیگری اجرا کنیم، این خلاف روح قانون است. در برنامه‌های مختلف و بندهای مختلف قانون اساسی نیز به این مسئله اشاره شده است.

وی در مورد شورایاری‌ها نیز افزود: اتفاقی که در شورایاری‌ها افتاد، این بود که مردم از مدیران شهری سوال و مشکلات را به آنها بازگو می‌کردند. مثلا در یک مورد تهران دچار فقر روشنایی است و این یعنی افزایش جرم. به عبارت دیگر مشکلات شهر در نتیجه گفت‌وگوی میان مردم و مسوولین شناسایی و برای حل آن اقدام می‌شد. در واقع برای شناسایی مشکلات شهری، کاتالیزوری لازم بود که این مسایل با سرعت بیشتری پیگیری شود و این همان مدیریت یکپارچه شهری است.

پیگیری قضیه اختلاف یک میلیونی آرای شورای شهر تهران با ریاست جمهوری

مسجدجامعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تغییر در تعداد آرای اخذ شده از شورای شهر که گفته می‌شد در روز اول یک میلیون نفر از تهرانی‌ها کمتر از انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات شوراها شرکت‌ کرده‌اند، گفت: البته من نیز چنین چیزی را شنیدم و باعثتعجب من نیز شد که این مسئله قابل پیگیری خواهد بود.

وی با اشاره به دیداری که پس از انتخابات شوراها با فرماندار تهران داشت، اظهار کرد: پس از انتخابات برای تشکر از زحماتی که کشیده شده بود، با فرماندار ملاقات کردم که در این دیدار نیز گفته شد که تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات شوراها یک میلیون نفر کمتر از تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری از شهر تهران بوده است، اما پس از اعلام نتایج، دیدیم این تعداد کمتر است که فکر کنم آنها رای‌شان را داده‌اند!

منتخب شورای شهر چهارم افزود: تصمیم بر این شده که یکی از دوستان مسوول پیگیری این قضیه شود و خود من نیز آن را پیگیری خواهم کرد.

مسجدجامعی ابراز امیدواری کرد: در ترکیب جدید شورای شهر تضارب آرا بیشتر دیده شود.

دیدگاه‌ها و نگاه‌های زنانه در مدیریت شهری نباید معطوف به این باشد که پارک زنان بسازیم

این عضو منتخب شورای چهارم شهر همچنین با اشاره به افزایش تعداد اعضای شورای شهر تهران از ۱۵ به ۳۱ تن اظهار کرد: من خیلی امید داشتم که در این شورا تعداد بانوان بیشتر شود و حداقل با توجه به افزایشی که در تعداد داشتیم جمعیت زنان به شش تن برسد.

مسجدجامعی با بیان اینکه دیدگاه‌ها و نگاه‌های زنانه در مدیریت شهری باید وجود داشته باشد، گفت: ‌ البته این نگاه نباید معطوف به این باشد که پارک زنان بسازیم، بلکه باید به امنیت آنان و نیازهایشان توجه کرد همان طور که امنیت زنان اساسا یکی از شاخصه‌های سنجش امنیت در جامعه است.

وی با قدردانی از اقدامات معصومه ابتکار در زمان حضور در شورای سوم شهر تهران اظهار کرد: خانم ابتکار بدون هیچ ملاحظه‌ای مسائل و مشکلات مربوط به زنان را مطرح می‌کرد که متاسفانه الان فردی با توجه و سابقه‌ای که در حوزه زنان داشتند را نداریم اما امیدوارم طرحی که ایشان در شورا پایه گذاری کرده بودند ادامه یابد.

مسجدجامعی در خصوص گزینه‌های مطرح شده از سوی شورای شهر چهارم برای شهرداری پایتخت نیز گفت: باید علاوه بر افرادی که نامشان رسانه‌ای شده ببینیم چه کسان دیگری آمادگی خود برای پذیرش شهرداری را اعلام خواهند کرد.

وی افزود: اینکه ما از نقطه‌ای راه بیفتیم و برویم در جای دیگر تصمیم بگیریم این امر به نوعی تهران زدگی و برخلاف قانون اساسی است ولو اینکه در زمان تصمیم‌گیری یک کف و سوتی هم در آنجا زده شده باشد اما در اصل این تصمیم در سطح شهر تهران انجام شده است.

وی ابراز امیدواری کرد شورای چهارم شهر برنامه ریزی مدیریت یکپارچه شهری را به طور کامل فراهم کند.

مسجدجامعی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی درباره نظارت شورا بر هزینه‌های احتمالی صرف شده از سوی شهرداری تهران نیز اظهار کرد: هزینه‌هایی که در زمان مدیریت شهری پیشین شده بود از سوی آقای بیادی در حال بررسی بود که در دور جدید شورا نیز جای ایشان خالی است.

مسجدجامعی با بیان اینکه دوره‌های پیشین شورای شهر را نباید با دوره فعلی آن مقایسه کرد، ‌ گفت: در شورای سوم ما بررسی پرونده‌های مالی را به جد انجام دادیم و معاون مالی شهرداری نیز در این قضیه به ما کمک کرد که البته یک حیاط خلوت‌هایی که ما از آقای چمران خواستیم آنرا اعلام کنند، اما خواستن هم یک حدی دارد و دیگر چقدر باید بخواهیم تا آقای چمران این اسناد را اعلام کند.

به گفته وی حتی آقای نجفی و آقای بیادی نیز چندین بار این موضوع را مطرح کرده و گفته‌اند که اسناد مربوط به هزینه‌های صرف شده در دوره پیشین شهرداری دست آقای چمران است.

مسجدجامعی با بیان اینکه شفافیت‌های مالی در این دوره شورای شهر بالاست تصریح کرد: البته اینکه حیاط خلوت و راه‌های دیگری نیز وجود داشته باشد محتمل است.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، در شورای شهر نسبت به اعتبارات و هزینه‌های شهرداری نظارت کلی وجود دارد اما به هر حال تخلفاتی نیز ممکن است رخ داده باشد.

وی در خصوص تخلفاتی که ممکن است هنگام تبلیغات ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف نیز رخ داده باشد گفت: در این خصوص اگر پرونده‌ای باشد آنرا پیگیری می‌کنیم تا تکلیفش مشخص شود.

به گفته مسجدجامعی اسنادی نیز وجود دارد که هنوز از شورا نگذشته اما به گونه‌ای نیست که از جیب فردی به جیبی دیگر وارد شده باشد. بلکه به نوعی حیف و میل بوده است.

وی توجه به حقوق شهروندی را یکی از خواسته‌ها و درخواست‌هایی دانست که به آن توجه خواهند کرد و افزود: مسئله آلودگی صوتی، الودگی بصری، هوای سالم و … نیز جزو حقوق شهروندی است که ما در شورای شهر این بحثرا مطرح کردیم.

شهر برای شهرداری نیست

مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه شهر برای شهرداری نیست بلکه برای شهروندان است اظهار کرد: شهردار هم از سوی شهروندان انتخاب می‌شود بنابراین ادعاهایی که گفته می‌شود شهر متعلق به شهرداری است صحیح نیست.

وی یکی از اقدامات شورای شهر را تدوین سند اجتماعی و زیست محیطی اعلام کرد و گفت: باید طرح‌های ما و اجرای این طرح‌ها موجب رضایت شهروندان شود نه اینکه صرفا یک پروژه‌ای را در جایی ببینیم و قصد اجرای آن را در داخل داشته باشیم.

وی همچنین با بیان اینکه این ادعا که از ریاست چمران بر شورا راضی نیستیم را نباید در دهان ما گذاشت تصریح کرد: ما با رییس شورا و دیگر اعضای شورا تعامل داریم و با آنان مشورت داشتیم.

مسجدجامعی افزود: درباره شوراها و شفافیت آنان باید نظارت شفاف تر و قاعده مندتری صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه قانونگذاری بدون اشراف به موضوع امکانپذیر نیست گفت: ما در شورای شهر بحثعدالت در شهر را مطرح کردیم و نتیجه‌اش نیز کم و بیش در برنامه ریزی شهری وارد شد.

مسجد جامعی از دیگر اقدامات شورا را بحثارائه گزارش شورایاران از کف محلات به شورای شهر دانست و افزود: ما در شورا به جای اینکه فقط اعضا و شهرداری صحبت کنند، آمدیم از شورایاران خواستیم که مسائل خود را مطرح کنند که البته این گله را نیز از رسانه‌ها داریم که اظهارات آنان را منعکس نکرده‌اند.

به گفته وی، در حوزه‌های نرم افزاری و انسانی شهر نیز باید ورود پیدا کرد چرا که شهر تنها برج و پل نیست.

مسجدجامعی درباره اظهارات مطرح شده از سوی یکی از خبرنگاران مبنی بر پرداخت هزینه از سوی شهرداری به برخی از نهادها نظیر خانه سینما و … خاطر نشان کرد: البته این رصدها از سوی خبرنگاران صورت می‌گیرد، اما به این موضوع نیز باید توجه کرد که علاوه بر انتخابات ریاست جمهوری در همین انتخابات شوراها نیز عده‌ای هزینه‌ میلیاردی کردند برای تبلیغات تا وارد شورا شوند که از آنان باید پرسید مگر درآمدشان طی چهار سال چقدر خواهد بود.

وی کمک به فعالیت‌های فرهنگی و هنری را جزو کارهای شورای شهر سوم برشمرد و گفت: این موضوع جزو وظایف هنری و حقوقی شهروندان است.

به گفته مسجدجامعی، شورای شهر در خصوص کمک به هنرمندان و اقدامات فرهنگی ساختار و قاعده‌ای را ارائه کرده به ویژه اینکه در دولت نسبت به این گروه‌ها یا بخل ورزیده می‌شد و یا برخوردهای سلیقه‌ای صورت می‌گرفت، اما درباره شهرداری چنین موضوعی کمتر دیده می‌شد.

این عضو منتخب شورای شهر چهارم درباره ارزیابی‌ خود از موفق ترین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: درباره آقای قالیباف باید بعدها نظر داد و صبر کرد تا مقداری از انتخابات ریاست جمهوری فاصله گرفته شود.

وی با اشاره به تصویب قریب به ۵۰ مصوبه در حوزه فرهنگی شورای شهر خاطر نشان کرد: این تعداد که در دوره‌های قبلی شهر بی سابقه بوده است تصویب شد اما متاسفانه یا اجرایی نشد یا اگر هم اجرایی شد به بهره برداری نرسید.

مسجدجامعی با اشاره به اظهاراتی که هنگام حضورش در شورای شهر مطرح شده بود نیز گفت: عده‌ای می‌گفتند که وزارت ارشاد چه ربطی به شهر دارد و اساسا فرهنگ و هنر چه رابطه‌ای با شهرداری دارند. اما به نظر من شهر دارای یک جنبه زیبایی‌شناسانه است چرا که ساحت انسان در شهر با زیبایی مطرح می‌شود.

به گفته این عضو شورای شهر تهران، به عنوان مثال در برنامه‌های چهارم و پنجم طرحی مطرح شد که بر اساس آن هر فردی که در حوزه سینما سرمایه گذاری کند به همان میزان شهرداری‌ها موظف بودند به وی فضای تجاری بدهند.

مسجدجامعی با بیان اینکه ما به لحاظ قانونی موظفیم کار مردم را به خودشان واگذار کنیم، خاطر نشان کرد: متاسفانه در شهر این اتفاق نیفتاد و امتیازات فرهنگی در اختیار مدیریت شهری قرار گرفت.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شهر و فرهنگ و هنر پیوستگی نزدیکی با یکدیگر دارند، تصریح کرد: رشد کتابفروشی‌ها با یک سیاست شهری رونق گرفت و این به خاطر این بود که به کتاب فروشی‌ها به عنوان یک بنگاه تجاری نگاه نشد.

در ادامه نشست خبری مسجدجامعی یکی از خبرنگاران اظهاراتی را درباره تحت فشار قرار گرفتن خبرنگاران روزنامه همشهری طی یک هفته اخیر مطرح کرد که مسجدجامعی ضمن عجیب خواندن چنین برخوردهایی نیز گفت: این موضوع را به آقای قالیباف منتقل می‌کنم و البته ممکن است وی اصلا از چنین موضوعی خبر نداشته باشد.

مسجدجامعی درباره آنچه که یکی از خبرنگاران برخوردهای نادرست با قدیمی‌های روزنامه همشهری طی چهار – پنج سال اخیر می‌خواند، نیز خاطر نشان کرد: همشهری یک دستاورد مدیریت شهری است و نهادی است که تنها یک روزنامه نیست، بنابراین پیشنهاد می‌کنم که خود روزنامه نگاران نیز این موضوع را پیگیری کنند.

وی با اشاره به راه‌اندازی صندوق اصحاب رسانه که به تصویب شورای شهر رسید، اظهار کرد: ما به درخواست بچه‌های روزنامه همشهری و در ۲۴ ساعتی که این روزنامه تعطیل شد موفق شدیم پس از صندوق‌های مختلفی که راه اندازی کرده بودیم این صندوق را نیز راه اندازی کنیم.

مسجدجامعی روزنامه همشهری را بنیان روزنامه نوین در ایران دانست و گفت: امروز روزنامه همشهری در بیش از ۲۰ مرکز استان منتشر می‌شود و معتقدم باید مشکلاتش حل شود.

منتخب مردم تهران در شورای چهارم در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که موضوعات فرهنگی گستره وسیعی دارد، اما در دوره سوم شورای شهر تهران مغفول ماند، برنامه شما برای بسط موضوعات فرهنگی در دوره چهارم شورای شهر تهران چیست؟ عنوان کرد: رویکردی که اجمالا می‌توان درباره فرهنگ در شهر داشت، توجه به کیفیت زندگی است. متاسفانه شهر ما کمیت‌زده شده است و بیشتر مباحثی چون طول تونل، ارتفاع برج و … مطرح می‌شود. اما باید پرسید اینها چقدر باعثرضایت از زندگی، مشارکت در امور و احقاق حقوق شهروندی شده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر عدم اتمام پروژه ساخت و بازسازی جماران که شهرداری وعده داده بود تا پایان خرداد امسال به پایان برسد، نیز عنوان کرد: شهرداری روی پروژه جماران بسیار کار کرد، چهار سال پیش این پروژه جنجالی به تصویب رسید. در همان زمان هم موانعی چون عدم اعتبارات کافی وجود داشت، اما شهرداری توانست روی این مجموعه طی این چند سال کار کند، هر چند در بخش‌هایی اعمال سلیقه کرد.

مسجدجامعی ابراز امیدواری کرد: با توجه به اقداماتی که تاکنون انجام شده است پروژه ساخت و بازسازی جماران نیز تا پایان این دوره از مدیریت شهری به پایان می‌رسد.

عضو شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره حفظ آثار فرهنگی تهران نیز، گفت: مسوولیت حفظ آثار و میراثتاریخی به عهده سازمان میراثفرهنگی و گردشگری است که ما هم در این خصوص کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: بندی در برنامه چهارم توسعه وجود داشت که بر مبنای آن مالکان میراثفرهنگی از جمله خانه دلگشا و … نباید دچار عدم نفع شوند. موضوع دیگری در این خصوص مطرح است و اینکه بسیاری از این مکان‌ها که در فهرست آثار تاریخی ثبت می‌شدند، از سوی دستگاه قضایی از ثبت خارج می‌شد که این مشکل را نیز باید خود سازمان میراثفرهنگی و دولت حل کنند.

مسجدجامعی با بیان اینکه بر اساس سیاست ما هر چیزی که در تهران ارزشمند است جزو حافظه و تاریخ آن بوده و نمیشود تاریخ را پاره کرد، عنوان کرد: به همین خاطر ما در برخی مکانها که مجوز تخریب گرفته بودند، وارد عمل شدیم و جلوی تخریب برخی از این مکانها نیز گرفته شد و جلوی برخی دیگر هم خیر. به هر حال حل اصل این قضیه به عهده سازمان میراث فرهنگی است.