لوایح قضائی در دولت بایگانی می‌شود

به گزارش افکارنیوز،آیت الله محمدباقر آملی لاریجانی امروز در همایش سالانه قوه قضائیه که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون با آن روبه رو هستیم مشکل لوایحی است که در دولت بایکوت شده و بایگانی می‌شود، ‌در واقع لوایح ابزار کار ما هستند مانند لایحه پلیس قضایی که در سال اول برنامه ۵ ساله توسعه باید تدوین می‌شد که این کار انجام شد ولی مدت‌های طولانی لایحه به حال خود باقی ماند.

وی افزود: اخیرا رئیس جمهور این لایحه را با توجه به اینکه بر اساس قانون اساسی نیست بایگانی کرده که این باعثتعجب است چرا که لوایح قضائی نباید توسط رئیس جمهور بایگانی شود بلکه باید توسط رئیس قوه قضائیه به دولت ارائه و دولت آن را به مجلس ارائه دهد در قانون عنوان نشده که دولت می‌تواند این لایحه را ارائه کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه دولت حق هیچ گونه تصرفی را در لوایح قضائی ندارد، گفت: دولت در این زمینه باید اجازه رئیس قوه قضائیه را داشته باشد، بایکوت شدن لوایح قضائی چه معنایی دارد؟ این برخورد دولت درست نیست که کل لوایح را به امان خدا می‌فرستد.

آیت الله لاریجانی بیان کرد: لایحه جامع وکالت که بسیار روی آن کار شد برخی آن را عدم استقلال جامع وکالت دانسته که این حرف درست نیست چرا که صدور پرونده وکالت باید در ارتباط با قوه قضائیه باشد نباید اسم آن را بگذارند عدم استقلال در واقع این معنای خاص چیست؟ پرونده وکالت باید با تائید مقامات قضائی باشد، قاضی را از وکیل مشخص می‌دانیم تا بتواند به به بهترین نحو رای دهد و قضاوت و رای را باید عادلانه و مستقل ارائه دهد ولی رئیس جمهور درخصوص قانون جامع وکالت نامه را بایگانی کرد که این بیشتر لجبازی کودکانه است تا کار رسمی کشور.

وی افزود: لایحه پلیس قضائی و لوایح دیگر نیز بایگانی شده است که این گلایه مندی ما را به همراه دارد، لایحه‌ای برای اختیارات وزیر دادگستری نوشته شده است که چندین خلاف شکلی دارد باید بگوئیم لوایحی که مربوط به وزارت دادگستری است و به مجلس می‌رود باید با تائید وزیر دادگستری باشد ولی آقای بختیاری وزیر دادگستری این لوایح را تائید نکرده است و با اینکه تحت فشار بود آن را امضا نکرد و رئیس جمهور خود مستقل آن را به مجلس فرستاد که این خلاف است.

رئیس قوه قضائیه با اشره به اینکه دادسراها بخشی از کار قوه قضائیه است، گفت: بحثلجبازی کردن بین قوا معنا ندارد ما از بعضی از لوایح قوه قضائیه در دولت گله داریم اخیرا کمیسیون حقوقی طرحی نوشته که آن لایحه در دولت ۳ ماند و انجام نشد.