نامه انجمن پزشکان عمومی به روحانی

به گزارش افکارنیوز،متن نامه عباس کامیابی، رئیس انجمن پزشکان عمومی به حسن روحانی، رئیس جمهوری منتخب چنین است:

حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین، جناب آقای دکتر روحانی

رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران

با سلام و احترام

حضور عزت‌آفرین و حماسی مردم ایران در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری و انتخاب جناب‌عالی به‌عنوان نتیجه این حرکت عقلانی، شایسته تمجید و قدرشناسی است. هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با تبریک این انتخاب شایسته و آرزوی موفقیت برای شما، بدین‌وسیله بخشی از دغدغه‌ها و امیدهای خود را در خصوص وضعیت نظام سلامت کشور به استحضار می‌رساند:

· مدت‌هاست که نگاه سیاستگذاران و مسئولان ارشد نظام نسبت به مقوله سلامت به‌عنوان ارزنده‌ترین نعمت الهی، ناآشنا و نامتوازن شده و اغلب توجه آنان نسبت به سایر نیازهای مقطعی و روبنایی موجب غفلت از این مهم شده است.

فارغ از نبوغ سرشار جامعه پزشکی و البته افتخارات علمی کسب شده، واقعیت این است که نظام سلامت کشور خود نیازمند درمان است؛ و بخشی از این درمان وابسته به توجه دولت تدبیر و امید در اعتباربخشی عملی و موثر به این حوزه است.

· سلامت محصولی راهبردی است که تدارک برای تأمین آن، نیازمند تدبیر و رسیدن به آن نیازمند حوصله و سپری شدن زمان مناسب است. متأسفانه شتاب غیرمنطقی سیاستمداران و مجریان پیشین برای کسب افتخارات ملی در حوزه سلامت نه‌تنها با سیاستگذاری مدبرانه و سرمایه‌گذاری موثر همراه نبوده بلکه به‌دلیل اینکه با محاسبات عمر دولت‌ها قرین نبوده، عمدتاً بری از واقع‌نگری و همچنین فاقد اراده‌ای فرازمانی بوده است.

· ظهور سیاست‌زدگی و روابط پیچیده قدرت در بخش تولیت سلامت، یکی از عارضه­هایی است که نخبگان را از این عرصه، دلزده و گوشه‌نشین کرده است و این به‌معنی محرومیت و فقر این تشکیلات از حضور دلسوزان و توانمندانی است که زندگی سالم را با افقی علمی و عادلانه برای عموم مردم طلب می‌کنند و تنها راه برای توسعه کشور را مطابق الگوهای تجربه شده، بر محوریت انسان سالم می‌دانند.

· آنچه مسلم است، کلید حل مشکلات حوزه سلامت در ابتدا بایستی قفل مشکلات مدیریتی نظام سلامت را باز کند؛ و پس از آن مباحثفنی بر بستر مدیریت سالم و کارآمد استوار شده و با سازماندهی و برنامه‌ریزی واقع‌گرایانه و در زمان مناسب به حل مشکلات پرداخته شود. قبول این واقعیت که تأمین سلامت یک وظیفه حاکمیتی است و نقش عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر سلامت حدود ۷۵درصد و خارج از حیطه اختیارات وزارت بهداشت است؛ وجود کابینه­ای سلامت نگر را برای جبران این ضعف تاریخی طلب می­کند.

موارد پیش‌گفت تنها بخشی از عمده‌ترین مباحثی است که به‌دلیل تأثیرات و مداخلات بالادستی، نظام مدیریت سلامت کشور را تحت تأثیر قرار داده است و با تدبیر و اراده ریاست جمهور و همکاری سایر قوای حکومتی قابل حل است؛ و البته امید به اصلاح نظام سلامت و بهره‌مندی عمومی از طعم شیرین سلامت با همت جمیع جامعه پزشکی چندان دور از دسترس نخواهد بود؛ زیرا به‌رغم تمام ناملایمات و مشکلات موجود، جامعه پزشکی کشور بر میثاق راستی و نوع‌وستی خود استوار مانده است.



انجمن پزشکان عمومی ایران، به‌عنوان بزرگترین و پرجمعیت‌ترین انجمن موجود در حوزه سلامت کشور و به وکالت از سوی جامعه متکثر و فرهیخته خود، آمادگی خود را برای همفکری و همکاری با سیاست‌ها و برنامه‌های مدبرانه و عادلانه اعلام می­کند و رجاء واثق دارد که نظام اجرایی کشور می­تواند به‌دور از روابط حاکم و با شفافیت و نگاه کارآمد نسبت به تحلیل مشکلات موجود و تدوین دورنمای آتی نظام سلامت اهتمام کند و تولیت آن را به فردی بسپارد که به‌دور از گروه‌گرایی و سوگیری صنفی، با قاطبه جامعه پزشکی کشور تعامل داشته باشد و ضمن ارتقای سلامت، احیای حکمت را در دورنمای برنامه‌های خود بازیابی کند.

بدین منظور انجمن پزشکان عمومی ایران آمادگی دارد تا با تمام قوا و به پشتوانه اعضای فهیم خود و همکاری سایر انجمنهای علمی و صنفی و تشکلهای پزشکی، گزارشی تحلیلی از مشکلات فعلی و راهکارهای پیشنهادی را ارائه کند تا شاید خشت اول در اصلاح نظام سلامت کشور با انتخاب صحیح سکانداران حوزه سلامت، منطبق بر نیازها و راهکارهای اساسی بنا گذاشته شود.