به گزارش افکارنیوز، هر روز انواع مختلفی از طرح ها و رنگ های مو وارد بازار می شوند و بعضی از خانم ها که علاقه فراوانی به امتحان کردن رنگ های موی جدید دارند، برای یک بار هم که شده سراغ آنها می روند. برای انجام این کار هم رنگ قبلی مو باید از روی موها برداشته شود.

دکوپاژ چیست؟

به آرایشگاه های زنانه در مناطق مختلف تهران که سر بزنید، آرایشگرانی را می بینید که مشغول دکوپاژ کردن موی مشتری هایشان هستند. دکوپاژ عبارت است از پاک کردن و برداشتن رنگ از روی مو و این کار بیشتر روی موهایی که رنگ تیره، مانند سرخ یا قهوه ای دارند، انجام می شود. با انجام دکوپاژ، رنگ قبلی از روی مو برداشته شده و رنگ دلخواه فرد دوباره روی آن گذاشته می شود.

ماده ای که برای دکوپاژ استفاده می شود، به غلظت دکلره نیست و رقیق تر از آن و حاوی ترکیباتی مانند پودر دکلره، اکسیدان شش درصد و شامپو است اما استفاده از همین ترکیب رقیق هم مشکلاتی را به همراه دارد.

نکته جالب توجه اینجاست که خود آرایشگران هم کاملاً به این نکته واقف هستند که دکوپاژ کردن به موها آسیب می زند و آنها را از حالت طبیعی خود خارج می کند. تجویزشان هم برای جلوگیری از آسیب دیدگی، ویتامینه کردن موهاست و به مشتری هایشان توصیه می کنند که هر شش ماه یک بار موها را دکوپاژ کنند و از مواد جدیدی که به بازار آمده و کار دکوپاژ را انجام می دهند و آسیب کمتری هم به موها می زنند استفاده کنند. در حالیکه همین مواد جدید هم حاوی مواد شیمیایی آسیب از هستند. یک نمونه اش خانمی است که موهایش را قبلاً دکوپاژ کرده بود: «موهایم را مدتی پیش دکوپاژ سپس رنگ کردم اما بعد از مدتی متوجه شدم موهایم حالت قبلی خودشان را از دست داده و بعد از حمام کردن وز می شوند.» بعضی از آرایشگران از راه سایت های اینترنتی با مشتری های خود ارتباط برقرار می کنند و به خانم ها در کار دکوپاژ و رنگ کردن دوباره موها مشاوره می دهند و می گویند چه کارهایی انجام دهند و از چه موادی استفاده کنند تا موهایشان به رنگ دلخواه شان در بیاید.

نکته جالب تر در مورد مشاوره های مجازی این است که خانم ها با وجود عمل به توصیه های آرایشگر باز هم به رنگ موی دلخواه شان دست پیدا نمی کنند و با هر بار رنگ و دکوپاژ آسیب بیشتری به موهایشان می زنند.

توصیه های مهم

اولین توصیه این است که از مواد شیمیایی و مش و رنگ و دکوپاژ کمتر استفاده کنید تا موهایتان آسیب نبینند.

بهتر است قبل از حمام کردن ساقه موهایتان را با روغن زیتون یا بادام چرب کنید و بعد از گذشت نیم ساعت آنها را بشویید. هنگام شستشوی موها با شامپو هم بهتر است خیلی آنها را چنگ نزنید تا روغن زده شده به ساقه موها شسته نشود زیرا با شسته شدن روغن، موها دوباره مانند قبل حالت خشک پیدا کرده، مستعد دو شاخه شدن می شوند.

استفاده از مواد شیمیایی مانند مواد دکوپاژ، مش و فر و هر ماده دیگر و تماس آنها با پوست سر یا دست ها گاهی اوقات اثرات بسیار شدیدتری به دنبال دارد و زمینه ابتلا به سرطان پوست یا ریه را فراهم می کند.

عوارض دکوپاژ

به طور کلی انجام هر عملی مانند سشوار کردن، مش، رنگ، دکلره و دکوپاژ که موها را از حالت طبیعی خود خارج کند، به آنها آسیب می زند.

اولین آسیبی که در نتیجه دکوپاژ کردن گریبان موها را می گیرد، خشک شدن ساقه هایشان است که در دراز مدت منجر به دو شاخه شدن مو یا همان موخوره می شود که نه تنها ظاهر موها را زشت می کند، بلکه باعثشکستن آنها نیز می شود. شکستگی و دو شاخه شدن موها بیشتر در کسانی دیده می شود که کف سرِ چربی دارند اما ساقه موی شان خشک است و در این میان بعضی از خانم ها از مش و رنگ برای کنترل چربی کف سرشان استفاده می کنند.

خانمی که موهایش را دکوپاژ کرده، در مورد تاثیرهای مواد شیمیایی دکوپاژ می گوید: موهایم رنگ داشت و دکوپاژ کردم تا رنگ دیگری روی آنها بگذارم اما بعد از دکوپاژ موهایم رنگ دیگری را قبول نمی کند و همان رنگی که قبلاً روی شان گذاشته بودم، دوباره ظاهر می شود.»

استفاده از مواد شیمیایی از جمله دکوپاژ کردن فقط منجر به خشک شدن و دو شاخه موها نمی شود و حتی ممکن است باعثبروز بعضی حساسیت ها مانند خارش خفیف در خانم ها شود. اگر بانوان از مواد حساسیت از به مدت طولانی و به کرات استفاده کنند سیستم ایمنی بدن شان واکنش شدیدتری نشان می دهد و این واکنش به صورت کهیرهای شدید بروز می کند.

بعضی از بیماران هم بعد از انجام دکوپاژ و مش و رنگ، پوست سرشان ملتهب شده و خارش پیدا می کند و روی کف سرشان هم دانه های قرمز رنگی دیده می شود. البته مواجهه با مواد شیمیایی به همین علائم منحصر نشده و گاهی اوقات صورت و اطراف چشمان بیماران هم متورم می شود.

متخصصان می گویند…

خانم ها بعد از هر مش و رنگ و دکوپاژی که روی موهای خود انجام می دهند، بهتر است به موها استراحت دهند و از رنگی استفاده کنند که با موهایشان سازگاری بیشتری دارد.

همشهري تندرستي/ شماره ۱۰۴/ ۱۲ ارديبهشت ماه ۹۲/ ليلا حسين زاده/ صفحه ۵۰