بررسی ۶ ادعای تولیدکنندگان کرم ضدچروک

به گزارش افکارنیوز، پوست تان معمولاً خشک، چروکیده و پوسته پوسته است؟ می دانید راه حل مشکل تان یک کرم مرطوب کننده و ضد چروک مناسب است اما نمی دانید کدام نوع بهتر است؟ امروز به دلیل تقاضای بالا، تولیدکنندگان محصولات بهداشتی، رقابت تنگاتنگی با هم دارند و سعی می کنند محصولات متنوع تر و موثرتری به بازار عرضه کنند اما گاهی این مسئله باعثمی شود بعضی از آنها برای برنده شدن دست به تبلیغات عجیب و غریب بزنند و حتی ادعا کنند به فرمول نهایی بسیاری از مشکلات پوست و مو دست پیدا کرده اند.

احتمالاً اخیراً در تلویزیون زیاد دیده اید که در هر آگهی بازرگانی مربوط به این محصولات کلی مطالب به ظاهر علمی و موثق به بینندگان و شنوندگان عزیز! اما این ادعاها تا چه حد واقعی اند؟ یک کرم مناسب باید حاوی چه ترکیباتی باشد؟ آیا محصولات گران تر حتماً کیفیت بهتری دارند؟ اگر می خواهید بهترین و مناسب ترین کرم ضد چروک و مرطوب کننده را انتخاب کنید، این توصیه ها به دردتان می خورد.

۱. تاثیر ویتامین ها و عصاره های گیاهی هنوز تحت بررسی است

 ادعای تولیدکنندگان:
کرم های ضد چروک و مرطوب کننده مناسب باید حاوی ترکیبات متعدد و موثری باشند؛ مانند مواد مرطوب کننده از نوع گلیسیرین یا روغن گیاهی تا بتوانند آسیب های ناشی از خشکی پوست را برطرف کنند. این کرم ها همچنین باید حاوی آنتی اکسیدان ها باشند تا با اثرهای مخرب رادیکال های آزاد مقابله کنند. ویتامین های E و C، همچنین عصاره گیاهی، مانند عصاره چای یا جینکوبیلوبا به خوبی از عهده این رادیکال های شوم بر می آیند. یک کرم ضد چروک مناسب می تواند حاوی ترکیبات ضد آفتابی نیز باشد. ترکیباتی مانند اسید هیالورینک، گلایکولیک اسید و امگا۳ ها نیز باعثبهبود کیفیت پوست می شوند.

 نظر متخصص:
درباره افزودن مواد آنتی اکسیدان مانند ویتامین های C و E بحثهایی در جریان است. اینکه آیا میزان جذب پوستی این مواد کافی است و یا آیا آنچه در شرایط آزمایشگاهی و در فرضیه رخ می دهد در بدن انسان و در عمل نیز به واقعیت می پیوندند، هنوز در حال بررسی است و نمی توان به طور قطعی نظر داد. جذب مولکول های درشتی مانند ویتامین E به سختی و به کندی صورت می گیرد. در این میان آنچه ثابت شده نقش آفتاب در ایجاد رادیکال های آزاد در پوست است و اینکه ضد آفتاب ها می توانند با جلوگیری از جذب پرتو ماورای بنفش خورشید مانع از تشکیل رادیکال های آزاد در پوست شوند. بنابراین می توان ضد آفتاب ها را ثابت شده ترین فراورده های ضد پیری پوست دانست.

با آنکه مولکول هایی مانند اسید هیالورونیک، کراتین و کلاژن از اجزای مهم تشکیل دهنده پوست هستند و با آنکه اسید چرب امگا۳ از مواد ضروری بدن است اما هنوز شواهد قطعی و محکمی وجود ندارد که افزودن این مواد به فراورده بهداشتی اثرهای مشخصی روی پوست دارد و آنچه توسط تولیدکنندگان بیان می شود براساس یک سری فرضیه ها و بررسی های تجربی در شرایط آزمایشگاهی و روی حیوانات و یا بررسی روی تعداد کمی از افراد است. «گلایکولیک اسید» یک اسید میوه است و اثرهای ضد چروک و جوان سازی آن کاملاً ثابت شده و روشن است؛ طوری که پس از ضد آفتاب ها و مستندترین فراورده های درمان کننده و جلوگیری کننده از چروک هستند.

۲. پیشگیری، سن و سال نمی شناسد

 ادعای تولیدکنندگان:
از ۲۰ سالگی به فکر استفاده از کرم ضد چروک و مرطوب کننده باشید. افراد بالای ۳۰ سال نیز می توانند با گوماژ صورت شروع کنند. پس از ۴۵ سالگی نیاز به استفاده از یک کرم ضد چروک احساس می شود تا روی الاستین و کلاژن پوست تاثیر بگذارد.

 نظر متخصص پوست:
شروع مراقبت از پوست و چین و چروک های آن سن مشخصی ندارد. درباره استفاده از مواد و فراورده های ساینده، عقاید و سلیقه ها متفاوت است ولی به طور کلی کمتر توصیه می شود. شروع پیشگیری و درمان چروک های صورت از ۳۰ تا ۴۰ سالگی منطقی به نظر می رسد.

۳. حواس تان به ترکیباتی مانند پارابن باشد
 ادعای تولیدکنندگان:
دیگر زمان نگرانی و ترس از ترکیباتی مانند پارابن، فتالات ها، اتر گلیکول و… به پایان رسیده است. بیشتار محققان معتقدند که انباشتگی پارابن و ترکیبات شیمیایی دیگر می تواند خطرناک باشد چون نظم عملکرد بدن را به هم می ریزد. با این حال، سازمان های بهداشتی بین المللی استفاده از بعضی از این حلال ها و مواد نگهدارنده را مجاز اعلام کرده اند. بنابراین در محصولات جدید دیگر از این محصولات استفاده نمی شود.

 نظر متخصص پوست:
این ادعا تا حدی درست است اما این نگرانی کمتر در بین مصرف کنندگان ایرانی مطرح است و محصولات بهداشتی استاندارد ساخت داخل کمتر حاوی این ترکیبات هستند.

۴. پوست چرب نیاز به مرطوب کننده ندارد
 ادعای تولیدکنندگان:
معمولاً افرادی که پوست چربی دارند همیشه از برق زدن پوست شان گله می کنند اما خبر خوب اینکه چین و چروک و پیری دیرتر سراغ این گونه پوست ها می آید. با این حال، این افراد نیز نیاز به یک مرطوب کننده قوی دارند. کرم ها و امولسیون های مخصوص پوست های چرب تهیه شده است. استفاده از آب های فلورال نیز به این افراد توصیه می شود.

 نظر متخصص پوست:
اینکه افراد با پوست چرب کمتر دچار چین های ناشی از خشکی پوست می شوند و نیز بیشتر از بقیه از بروز جوش های غرور جوانی شکایت دارند، درست است ولی اینکه این افراد نیاز به یک مرطوب کننده قوی دارند، صحیح نیست. بیشتر آنها نیازی به مرطوب کننده ندارند، مگر در شرایط خاص که آن هم بهتر است توسط متخصصان پوست تجویز شود. بیشتر فراورده های مرطوب کننده ای که ویژه پوست چرب طراحی شده و در بازار موجود است باعثتشدید جوش های صورت و سایر مشکلات ناشی از چرب بودن صورت می شود.

۵. مراقب ترکیبات حساسیت از باشید
 ادعای تولیدکنندگان:
اگر پوست حساسی دارید بهتر است حواستان به ترکیبات کرم های ضد چروک باشد. محصولات ما فاقد اورژنول، بنزیل سالیسیلات یا لینالول هستند. برای راحتی مصرف کنندگان ترکیباتی مانند رتینول، اسیدهای میوه و سدیم لوریل سولفات به مقدار کنترل شده در محصولات وجود دارند تا به لایه خارجی پوست آسیب نرسانند.

 نظر متخصص پوست:
این نکته که هر ماده شیمیایی می تواند حساسیت از باشد صحیح است. بهتر است فراورده را روی سطح کوچکی به مدت کوتاهی آزمایش کنید و از نبود حساسیت مطمئن شوید.
اسیدهای میوه و سدیم لوریل سولفات با برداشتن لایه ای از سطح پوست، آن را در برابر عوامل محیطی مانند آفتاب، شستشو و… آسیب پذیر می کنند. بنابراین این حساس شدن باید کنترل شده باشد.
رتینول از مشتقات ویتامین A است و احتمال بروز حساسیت به آن بسیار کم است. اینکه وجود ترکیبات متعدد احتمال بروز حساسیت به یک یا چند مورد از آنها را افزایش می دهد نیز کاملاً صحیح است.

۶. اسید چرب، بهترین مرطوب کننده
 ادعای تولیدکنندگان:
برای پوست های خشک اولویت با فرمول هایی بر پایه روغن و موم است. موم جلوی بخار شدن آب را می گیرد و جایگزین مناسبی برای کمبود سبوم است. امولسیون های چربِ آب در روغن و کرم های حاوی اسیدهای چرب ضروری امگا۳ و ۶ نیز جزو انتخاب های خوب محسوب می شوند. ضد چروک های حاوی هیالورونیک اسید نیز باعثرطوبت رسانی خوب به پوست می شوند.

 نظر متخصص پوست:
پوست های خشک نمی توانند رطوبت را به خوبی حفظ کنند. خشکی پوست یکی از دلایل شایع پیر نشان دادن پوست است. در صورتی که این گونه باشد می توان با مالیدن مرتب و صحیح فراورده های مرطوب کننده، رطوبت را به پوست برگرداند و به شکل غیر مستقیم با چروکیدگی پوست مقابله کرد.

می توان این مرطوب کننده را از میان مرطوب کننده های طبیعی مانند اسیدهای چرب انتخاب کرد. درباره میزان نفود هیالورونیک اسید و میزان اثر قابل انتظار از آن بحثهایی وجود دارد که هنوز به طور کامل اثبات نشده است.

نکته:
کرم های ضد چروک و مرطوب کننده از پوست و نرمی آن محافظست می کنند اما درخششی که یک پوست سالم دارد، نتیجه رعایت بهداشت و تغذیه درست است. مراقبت های بیرون ردپای آسیب ها را کاهش می دهند اما کاری برای چین چروک های عمقی نمی کنند. قبل از پیدایش این خطوط باید مراقب باشید. تنها تاثیر استفاده از کرم ها این است که نمی گذارند وضعیت از آنچه هست بدتر شود؛ وگرنه هیچ کرمی معجزه نمی کند.

منبع: مجله تندرستی / فاطمه مهدی پور