به گزارش افکارنیوز، دکتر رضا امیر خانی، متخصص مغز و اعصاب، سردردهای دوران بارداری را مسئله ای دانست که باید مورد بررسی قرار گیرد و ادامه داد: «این سردردها می‌تواند زنگ خطری برای بروز سکته های قلبی و مغزی و همچنین مشکلات قلبی و عروقی در دوران بارداری باشد.»

دکتر رضا امیر خانی، متخصص مغز و اعصاب گفت: «سر دردهای میگرنی یکی از عوارضی است که در بسیاری از موارد برای مادران باردار پیش می‌آید. این سردردها معمولاً در میانگین سنی مادران باردار شیوع بیشتری دارد و هورمون‌های بارداری نیز باعثتشدید زمینه این سردردها در مادران باردار می‌شود.»

وی افزود: «مطالعات بسیاری در رابطه با ارتباط بین سطح هورمون‌های استروئیدی در خون و بروز سردردهای میگرنی انجام شده است، اما هنوز به طور قطع علل و دلایل بروز این سردردها در دوران بارداری به تثبیت نرسیده.»

این متخصص تأثیر دوران براداری بر سر دردهای میگرنی را از فردی به فرد دیگر متفاوت دانست و ادامه داد: «در بسیاری از موارد دیده شده است که مادران باردار اولین تجربه سر درهای میگرنی خود در همین دوران تجربه کرده‌اند. همچنین در خانم‌هایی که در دوران قاعدگی خود دچار این سردرها می‌شده‌اند، در دوران بارداری با پیشرفت این بیماری درگیر خواهند بود.»

به گفته وی، بیش از ۲۵ درصد زنان باردار اولین تجربه سردردهای میگرنی را در همین دوران تجربه می‌کنند.

دکتر رضا امیر خانی گفت: «البته خلاف این موضوع هم دیده شده است. این موضوع به خانم‌هایی اشاره دارد که تا قبل از دران بارداری دچار حملات شدید میگرنی بوده‌اند، اما با شروع دوران بارداری دیگر اثری از این حمله‌ها باقی نمانده است. افرادی که در دوران بارداری دچار حملات میگرنی می‌شوند باید در جریان باشند که این سردردها می‌تواند زنگ خطری برای بروز سکته مغزی، بیماری قلبی، لخته شدن خون در رگ‌ها و سایر مشکلات عروقی تا پایان دوران بارداری آن‌ها باشد.»

وی معتقد است، هنوز دلیل اصلی اینکه، چرا در دوران بارداری سردردها و حملات میگرنی می‌تواند منجر به بروز سکته های مغزی و قلبی و یا مشکلات عروقی شود، مشخص نشده است. اما شواهد نشان دهنده بالا رفتن مقاومت بدن در دوران بارداری در قسمت رگ‌ها و عروق خونی است. همچنین در حین بارداری حجم ضربه ای خون تلمبه شده از قلب و همچنین ضربان قلب بالا رفته و به میزان فشار عروق می‌افزاید.

متخصص مغز و اعصاب خاطر نشان کرد: «مطالعات و تحقیقات نشان دهنده آمار و ارقام قابل توجهی درانی زمینه در بین خانم‌های باردار است. خانم‌هایی که در حین بارداری درگیر حملات میگرنی می‌شوند، ۱۵ برابر بیشتر از سایرین در معرض سکته های مغزی و دو برابر بیشتر در خطر سکته قلبی، هستند. همچنین بروز مشکلات عروقی و لخته های خونی نیز در مادران باردار دچار سردردهای میگرنی تا سه برابر بیشتر است.»

وی در پایان تأکید کرد: «نکته مهم در این میان، اشتباه گرفته شدن سردردهای میگرنی، با سردردهای معمولی در دوران بارداری است. مصرف خودسرانه مسکن‌ها و خوددرمانی در منزل، می‌تواند عوارض بسیار خطیری را برای مادر و جنین در پی داشته باشد.»