شروط شورای عالی بیمه برای پوشش داروهای جدید

به گزارشافکارنیوز،محمد باقر هوشنگی در این خصوص، ادامه داد: تنها ۷۲ قلم داروی جدید و ۱۲ خدمت در طب سنتی برای تحت پوشش قرار گرفتن توسط وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه آمده است و اعلام ۹۵ قلم دارو به منظور تحت پوشش قرار گرفتن توسط سازمان های بیمه‌گر صحیح نیست.

هوشنگی با بیان اینکه باید گایدلاین، اثربخشی و مبلغ دارو توسط وزارت بهداشت مشخص شود، گفت: این امور از وظایف وزارت تعاون نیست و تا زمانی که به صورت دقیق گایدلاین، اثربخشی و مبلغ دارو مشخص نشود، هیچ دارویی بدون کار کارشناسی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اقلام دارویی که سال گذشته تحت پوشش بیمه قرار گرفت، اشاره و اظهار کرد: سال گذشته پوشش ۵۴ قلم دارو مصوب شد و همین موضوع باعثشد بدهی بیمه‌ها انباشته شده و دولت نیز نتواند منابع را تامین کند، چرا که از کانال صحیح اقدام نشد.

وی ادامه داد: امسال نیز مجددا از دبیر خانه شورای عالی بیمه خواسته شده ۷۲ قلم دارو و ۱۲ خدمت در طب سنتی تحت پوشش قرار گیرد.

هوشنگی با تاکید بر به اینکه لزوم کار کارشناسی برای تحت پوشش قرار گرفتن داروها امری ضروری است، گفت: بعضی از داروها در کشور تولید نمی‌شود، بنابراین نظرخواهی نکردن از انجمن طب سنتی، نبود نظر معاونت طب سلامت وزارت بهداشت و تعیین نشدن بار مالی سبب می‌شود که امسال نیز تحت پوشش قرار گرفتن داروها برای بیمه‌ها مشکل آفرین باشد.

مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اقلام دارویی که در سال جدید تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، خاطر نشان کرد: بررسی این موضوع به جلسه بعدی شورای عالی بیمه موکول شده است و تا زمانی که کار کارشناسی در این زمینه صورت نگیرد مطمئنا اتفاقی نخواهد افتاد.

وی با اشاره به اینکه هر دارو یا خدمتی که بخواهد تحت پوشش بیمه درآید باید از طریق شورای عالی بیمه به صورت رسمی اعلام شود، بیان کرد: تنها آنچه از طریق شورا اعلام می‌شود، رسمی خواهد بود و مابقی اطلاعات گمانه زنی بیش نیست.

به گفته هوشنگی، بیمه‌ها به اندازه منابعشان خدمات و دارو را تحت پوشش قرار می‌دهند بنابراین برخی از داروها که از نظر علمی جواب داده‌اند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، اما در مورد اثربخشی و تحت پوشش قرار گرفتن سایر داروها باید کار کارشناسی انجام شود.


افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی قیمت داروها در سال جاری

مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به افزایش قیمت داروها در سال جاری اشاره و بیان کرد: قیمت برخی داروهای سرطانی و صعب العلاج از صفر تا ۳۰۰ درصد و به طور میانگین در کل کشور بین ۴۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت دارویی یافته است.

وی با بیان اینکه اگر دولت منابع لازم را در این زمینه تامین نکند دو حالت رخ می‌دهد، توضیح داد: ‌ بیشتر شدن بدهی انباشته بیمه‌ها و افزایش پرداخت از جیب مردم دو اتفاقی است که در صورت تامین نشدن بار مالی افزایش قیمت داروها رخ می‌دهد.

هوشنگی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد کل هزینه‌های درمان در کشور به دارو اختصاص می‌یابد، گفت: اگر افزایش قیمت داروها بین ۴۰ تا ۶۰ درصد باشد باید محاسبه کنیم چه میزان بدهی برای بیمه‌ها انباشت خواهد شد، بنابر این اگر بیمه‌ها این میزان افزایش را پوشش ندهند، مسلما پرداخت از جیب مردم به گونه‌ای مضاعف بالا خواهد رفت.

به گفته مدیرکل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هم اکنون بیمه‌ها در پایین ترین سطح قدرت پرداخت بدهی خود قرار دارند.

وی ادامه داد: مردم در کشوری میتوانند امنیت سلامت داشته باشند که بیمه قوی وجود داشته باشد، در غیر این صورت نظام سلامت کشور با مشکل مواجه خواهد شد.