به گزارش افکارنیوز، متاسفانه امروز در جامعه ما شاهد افزایش طلاق‌ها و کاهش ازدواج‌ها هستیم. البته این ضرورت در جایی است که دیگر چاره‌ای نباشد. برخی از مذاهب طلاق را ممنوع کرده‌اند و به همین دلیل زوجین به صورت غیر قانونی از هم طلاق می‌گیرند و ازدواج دوباره می‌کنند، اما اسلام طلاق را ممنوع نکرده است. در روایات آمده، خداوند چیزی را مبغوض‌تر از طلاق، حلال نکرده است که می‌توان آن را به جراحی قلب تشبیه کرد که تا ضرورت نداشته باشد نباید به سراغ آن رفت.

در روایتی دیگر آمده، چیزی بد‌تر از خراب شدن خانه‌ای با طلاق نیست و طلاق در واقع نوعی خانه خراب شدن است. در روایتی از امام صادق(ص) آمده، خداوند خانه‌ای که در آن طلاق باشد آن را منفور می‌داند و خانه‌ای که در آن ازدواج صورت می‌گیرد محبوب خداست. طلاق در جامعه باید به حداقل برسد و در جامعه ما آسان ازدواج نمی‌کنند اما به آسانی از هم جدا می‌شوند. بر اساس آمار‌ها بیشترین طلاق‌ها در میان ازدواج‌های دانشجویی است بنابراین جامعه‌شناسان باید در خصوص این مسئله کالبد شکافی و بررسی کنند، چرا در جامعه دانشگاهی طلاق بیش از سایر اقشار است در حالی که آنان از افراد باسواد و تحصیل کرده هستند؛ چنین انتظاری از آنها نمی‌رود. آنطور که من می‌بینم یکی از عوامل ایجاد طلاق، توقعات زیاد است که زن و مرد از هم توقعات و انتظارات زیاد دارند.

نبود گذشت یکی دیگر از عوامل طلاق است چرا که اگر هر یک از زوجین، روی خواسته خود اصرار داشته باشند این امر موجب ایجاد کدورت‌ها و بی‌احترامی‌ها می‌شود. باید اختلافاتی که در زندگی رخ می‌دهد را حل کرد و نباید مسائل جزئی را کش داد، چرا که ادامه دادن مسائل کوچک، همانند بهمنی است که از کوه سرازیر می‌شود و با گذشت زمان انباشه و موجب خسارات می‌شود. اگر مشکلات در‌‌ همان ابتدا با عفو و گذشت برطرف شد، امید به ادامه زندگی وجود خواهد داشت در غیر این صورت به طلاق ختم می‌شود. مهریه سنگین هم یکی دیگر از عوامل طلاق است و باید سطح مهریه‌ها پایین بیاید. مهریه زیاد باعثمی‌شود زن به فکر طلاق بیفتد و با دریافت مهریه سنگین، به دنبال ازدواج مجدد باشد. با افزایش سن جوانان برای ازدواج و با شکل گیری شخصیت آنان، در صورت ازدواج نمی‌توانند با یکدیگر اخت و اجین شوند، لذا ازدواج‌ها باید در سنین پایین‌تر صورت گیرد و همچنین گفته‌اند فرزندانی که در سنین بالا‌تر به دنیا می‌آیند استعداد لازم را ندارند.

اگر در طلاق میان دو زوج پای فرزندی در میان باشد مصیبت خواهد بود و در نامه‌هایی هم که به ما می‌نویسند می‌گویند با وجود داشتن فرزندانی می‌خواهیم از هم جدا شویم که سر نوشت این فرزندان اعتیاد و مشکلات زیاد خواهد بود و فرزندان طلاق، فرزندان خطرناک و انتقام جویی خواهند شد. زوجینی که از هم طلاق می‌گیرند، ازدواج دوم آنها نیز ازدواج محکمی نخواهد بود و بر اثر سابقه طلاقشان دچار بی‌اعتمادی از سوی طرف مقابل می‌شوند. در آیه ۱۹ سوره نساء آمده با همسران خود معاشرت صحیح و شایسته داشته باشید. در صورت به‌وجود آمدن اختلاف در بین زوجین، اسلام می‌گوید باید به سمت حکمیت رفت که در آیه ۳۵ سوره نساء آمده، یک نفر از طرف زن و یک نفر از سوی مرد با هم بنشینند و راه اصلاح را در پیش گرفته و سر چشمه ناراحتی‌ها را پیدا کنند و با محبت، نصیحت و خواندن آیات و روایات ارتباط آنها را اصلاح کنند و از‌‌ همان اول به دادگاه نروند.

یکی دیگر از راهکارهای اسلام برای جلوگیری از جدایی‌ها آن است که زن بعد از طلاق به خانه پدر نرود و در‌‌ همان خانه همسر بماند اسلام می‌گوید خوب زندگی کنید و زمانی هم که می‌خواهید جدا شوید طلاق زیبا داشته باشید که می‌شود با دادن هدیه در زمان جدایی، طلاق زیبایی داشت. زن می‌تواند تا زمان عده، آزاد و بی‌حجاب در خانه همسرش زندگی کند تا شاید در این مدت جوش و خروش‌ها فروکش کند و بعد آشتی صورت گیرد. این دستور اسلام در ۱۴۰۰‌سال قبل است که‌ ایکاش این دستورات اسلام اجرا و ازدواج‌ها آسان و طلاق‌ها کم می‌شد تا جامعه از بسیاری مشکلات رهایی می‌یافت.

بیشتر: سلامت نیوز (تندرستی): خانواده:زنها بعد از طلاق به خانه پدر نروند::.