یارانه دارو از اول مرداد توزیع می‌شود

به گزارشافکارنیوز،شمس علی رضازاده افزود: ‌ پرداخت مابه التفاوت قیمت ارز داروی بیماران خاص که به صورت یارانه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است، هنوز آغاز نشده است اما قرار است با تفاهمنامه ای که امروز بین وزیر بهداشت و وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی امضا می‌شود از اول مرداد از طریق بیمه‌ها آغاز شود.

وی گفت: مبلغ یارانه دارو یا همان مابه التفاوت نرخ ارز برای داروهای گرانقیمت بیماران صعب العلاج مانند سرطانی‌ها و بیماران خاص حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان است که برای سال جاری در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

رضازاده افزود: در مورد شیوه پرداخت این یارانه به بیماران بحثهای کارشناسی زیادی طی هفته‌های گذشته در وزارت بهداشت و وزارت رفاه انجام شد و سرانجام به این نتیجه رسیدیم که بهتر است پرداخت این یارانه از طریق بیمه‌ها به دست بیماران برسد.

معاون سازمان غذا و دارو گفت: با این حال بخشی از این یارانه برای افرادی که داروهای خود را با قیمت جدید تا اول مرداد خریداری کرده‌اند از طریق وزارت بهداشت و با استفاده از شماره حساب سرپرست خانوار بیماران محاسبه به حسابشان پرداخت می‌شود.

وی افزود: ‌ مبلغ یارانه دارو برای بیماران مختلف بر حسب قیمت دارو، افزایش قیمت آن و میزان مصرف آنها متفاوت است. هدف از پرداخت این یارانه این است که قیمت تمام شده این داروهای گرانقیمت برای بیماران صعب العلاج که بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر هستند، با همان قیمت سال گذشته تمام شود و با وجود افزایش قیمت دارو به خاطر تغییر نرخ ارز دارویی، افزایش قیمتی به آنها تحمیل نشود.

رضازاده همچنین از همکاری سازمانهای بیمه‌گر برای ترخیص داروهای مانده در گمرک خبر داد و گفت: با همکاریهای انجام شده، فاکتور ۸ مورد نیاز بیماران از گمرک ترخیص شد و بقیه داروهای مانده در گمرک نیز طی روزهای آینده ترخیص می‌شوند.

معاون سازمان غذا و دارو اضافه کرد: علت ماندگاری برخی داروها در گمرک که تعدادشان زیاد نیست ناهماهنگی بین بانکهای عامل و گمرک با توجه به تغییر نرخ و کمبود نقدینگی شرکتهای وارد کننده برای تأمین ریال لازم به منظور ترخیص این داروهاست.

وی گفت: برای حل این مشکل امروز جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی داشتیم و راهی پیدا شد که با همکاری بیمه‌ها، در صورتی که بیمه‌ها مطالبات خود را پرداخت کنند، این مطالبات در اختیار شرکتهای پخش دارو قرار گیرد و از این طریق به شرکتهای دارویی برسد و با رفع مشکل نقدینگی این شرکتها زمینه ترخیص این داروها فراهم شود.

رضازاده در پاسخ به ارزش ۶۰میلیون یورویی داروای مانده در گمرک را تأیید نکرد و میزان آن را کمتر از این مقدار دانست و گفت: البته هنوز منبع تأمین مالی جبران این کمبود نقدینگی در بیمهها مشخص نشده است و منتظر رفع این مشکل هستیم تا هر چه زودتر و طی روزهای آینده این داروها نیز از گمرک ترخیص شوند.