، تقلیل ساعت کاری زنان سرپرست خانوار به منظور حمایت از زنانی که مادرانی دارای فرزند معلول دارند و یا زنان سرپرست خانوار تدوین شده است که در اواخر خردادماه در مجلس اعلام وصول شد که با آغاز تعطیلات تابستانی نمایندگان بررسی این لایحه نیز به مرخصی رفت و هم اکنون با شروع به‌کار مجدد نمایندگان مجلس شورای اسلامی امیدواریم این لایحه مورد بررسی قرار گیرد.

وضعیت این لایحه در مجلس شورای اسلامی را از نمایندگان مجلس جویا شدیم.

زهره طبیب زاده نوری در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس گفت: ممکن است این لایحه در لوایحی که به نمایندگان داده شده است وجود داشته باشد اما من این لایحه را ندیدم.

لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سخنگوی فراکسیون زنان گفت: در مورد زمان بررسی این لایحه اطلاع دقیقی ندارم.

امیر حسین قاضی زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ما لایحه‌ای با عنوان تقلیل ساعت کاری زنان نداشتیم بلکه قانونی داشتیم با عنوان تعالی خانواده که برخی از مواد آن مربوط به کاهش ساعت کاری خانم‌های صاحب فرزند معلول است که هم اکنون به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شده است.

احمد سالک نایب اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز از اعلام وصول این لایحه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: لایحه‌ای با این عنوان وجود ندارد بلکه لایحه ای تحت عنوان لایحه جمعیت و خانواده وجود دارد که شاید در متن آن این موضوع گنجانده شده است در غیر اینصورت با این عنوان لایحه‌ای نداریم در ذیل همان لایحه نیز من چیزی با این عنوان ندیده‌ام.

نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز از وضعیت این لایحه در بین کمیسیون‌ها خبری نداشت و گفت: نمی‌دانم که این لایحه به کمیسیون فرهنگی ارجاع داده شده است یا خیر.

محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز از این لایحه ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: باید از دفتر کمیسیون پیگیری کنم که آیا این لایحه به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شده است یا خیر.

مجتبی رحماندوست عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: اطلاع ندارم که به کدام کمیسیون ارجاع داده شده است، بر روی لایحه نوشته شده بود کمیسیون اجتماعی اما هنوز در کمیسیون طرح موضوع نشده است.

سرانجام فاطمه آلیا یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس بالاخره از وضعیت این لایحه اطلاع داشت و در این مورد گفت: کمیسیون اصلی بررسی این لایحه کمیسیون اجتماعی است و قرار شده است این هفته در دستور کار قرار بگیرد و با توجه به اولویت‌های مطرح شده امیدواریم که در هفته جاری مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل به منظور حمایت از زنان شاغل سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال و با هدف تحکیم بنیاد خانواده، در دولت تصویب و از سوی رئیس‌جمهور برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است: به منظور حمایت از زنان شاغل سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال یا معلول یا دارای همسر یا فرزند مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و با توجه به تعدد نقش آنها در خانواده(به عنوان همسر و مادر) و به تبع آن وظایف متعدد ناشی از نقش‌های یادشده و نظر به اهمیت و ضرورت برقراری تعادل بین این نقش‌ها و تطبیق شرایط کار با وضعیت خانوادگی و برای ایفای شایسته وظایف مربوط و در راستای کاستن از زحمات و آلام زنان جامعه، «لایحه کاهش ساعت کار زنان شاغل» برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس می‌شود.

براساس ماده واحده این لایحه ،ساعات کار هفتگی زنان شاغل (اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی) سرپرست خانوار یا دارای فرزند زیر هفت سال یا معلول یا دارای همسر یا فرزند مبتلا به بیماریهای صعب العلاج در دستگاههای اجرایی ماده (۲۲۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران - مصوب ۱۳۸۹- و بخش غیر دولتی (مشمولین قانون کار و تأمین اجتماعی) با تأیید مراجع ذیربط ۳۶ ساعت در هفته با دریافت حقوق و مزایای ۴۴ ساعت تعیین میشود. همچنین، کارفرمایان بخش غیردولتی از اعمال تخفیف پلکانی یا تأمین بخشی از حق بیمه سهم کارفرما برخوردار میشوند.