به گزارش افکارنیوز، احساس می کنید ناخن هایتان ضعیف و شکننده شده اند اما نمی دانید چه کار کنید؟ قبل از هر چیز باید دلیل اصلی آن را کشف کنید. دکتر تورج مکرمی، متخصص پوست و مو توضیح می دهد.

شکننده شدن ناخن ها بسیار آزاردهنده است و حتی گاهی انجام کارهای روزمره را نیز با مشکل مواجه می کند چون فرد تا می خواهد کاری را انجام دهد، ناخن هایش می شکنند و آسیب می بینند. اگر شما هم با این مشکل روبرو هستید، این مطلب به شما کمک می کند تا با آن مقاله کنید.

کمبود کلسیم هیچ کاره است!

بیشتر خانم ها، به ویژه بالای ۵۰ سال از شکنندگی ناخن هایشان شکایت دارند چون با افزایش سن از ضخامت ناخن ها کمک می شود؛ بنابراین افراد مسن بیشتر دچار شکستگی ناخن می شوند. شایع ترین دلیل شکننده شدن ناخن ها شستشوی بیش از حد و طولانی با آب و مواد شوینده ای مانند صابون یا مایع ظرفشویی است. تماس بیش از حد با مواد شیمیایی مانند استون که برای پاک کردن لاک ناخن ها استفاده می شود نیز باعثخشکی و شکنندگی آنها می شود. بیماری های داخلی مانند کم کاری تیروئید نیز می تواند موجب تضعیف و شکنندگی ناخن ها شود. برخلاف باور عمومی کمبود کلسیم باعثشکنندگی ناخن نمی شوند؛ بنابراین مصرف کلسیم نقشی در درمان شکنندگی آنها ندارد. کم خونی ناشی از کمبود آهن باعثفرو رفتن مرکز ناخن و ایجاد ناخن های به اصطلاح «قاشقی شکل» می شود

عفونت قارچی، ناخن ها را خانه خراب می کند

جدا شدن صفحه ناخن از بسترش از جمله مشکلات شایعی است که خیلی ها با آن مواجهند. شایع ترین دلایل جدا شدن ناخن از بستر آن تماس بیش از حد با آب، استفاده بیش از حد از لاک ناخن و یا ناخن های مصنوعی، بلند کردن ناخن و وارد شدن ضربه های مکرر به آن و عفونت قارچی است. بعضی از بیماری های پوستی بیشتر ناخن را درگیر می کنند. از مهمترین این بیماری ها می توان به پسوریازیس اشاره کرد. بیماری های داخلی مانند دیابت و کم کاری یا پرکاری تیروئید نیز می تواند سبب جدا شدن ناخن ها از بسترشان شود. البته خیلی هم نگران نشوید زیرا خطرناک نیست ولی باید با متخصص پوست و مو مشورت کنید تا دلیل اصلی آن مشخص شود و درمان مناسب را تجویز کند. توصیه های کلی این است که با آب، مواد شوینده و مواد شیمیایی بیش از حد تماس نداشته باشید. بعد از حمام از کرم های نرم کننده روی ناخن ها استفاده کنید و برای مدتی از لاک ناخن نیز استفاده نکنید.

راه حل هایی طبیعی برای شکنندگی ناخن ها

اگر ناخن هایتان ضعیف و شکننده هستند و به نظر نمی رسد این مشکل به دلیل ابتلا به بیماری خاصی ایجاد شده است، درمان های خانگی زیر را به شما پیشنهاد می کنیم. در غیر این صورت قبل از هر کاری حتماً با متخصص پوست و مو مشورت کنید.

روغن کرچک سرشار از ویتامین E است. به همین دلیل می تواند به استحکام و درخشندگی ناخن ها کمک کند. مخلوطی از روغن کرچک و چند قطره آبلیمو درست کنید و روزانه به مدت ده دقیقه ناخن هایتان را به این مخلوط آغشته کنید.

مقداری رزماری را بجوشانید، بگذارید خنک شود و ناخن هایتان را روزانه به مدت چند دقیقه با این جوشانده مرطوب کنید.

آغشته کردن ناخن ها با سرکه سیب نیز باعثمحکم شدن آنها می شود.

ناخن هایتان را قبل از خواب به مدت پنج دقیقه به مخلوط روغن زیتون و آبلیمو آغشته کنید؛ سپس دست هایتان را بدون شستن با آب، با حوله ای تمیز خشک کنید. صبح روز بعد آنها را با آب ولرم بشویید.

پیاز، تقویت کننده ای قوی برای ناخن هاست. یک پیاز را از وسط نصف کنید و به مدت چند دقیقه روی ناخن هایتان بمالید و بگذارید رطوبت آن خشک شود.

اگر به قارچ ناخن مبتلا شده اید…

گاهی قبل از اینکه خیلی دیر شود می توان از مشکلات جدی پیشگیری کرد اما اگر به موقع عمل نکرده اید و به قارچ ناخن مبتلا شده اید دو روش زیر می توانند به شما کمک کنند.

ناخن هایتان را روزانه در مخلوط آب و سرکه قرار دهید و بگذارید به مدت چند دقیقه بمانند. می توانید از هر نوع سرکه ای که در دسترس دارید استفاده کنید؛ برای مثال سرکه سیب یا سرکه سفید.

سیر را با آب بجوشانید و روزانه ناخن هایتان را به مدت ۳۰ دقیقه در این مایع بگذارید.

این غذاها را بخورید

با داشتن رژیم غذایی مناسب می توانید ناخن هایی با دوام، زیبا و سالم داشته باشید. با تغییر برنامه غذایی خود و تبدیل آن به برنامه ای سالم و طبیعی، دیگر لازم نیست نگران ضعیف و شکننده بودن ناخن هایتان باشید. بنابراین سعی کنید موارد زیر را در برنامه غذایی خود بگنجانید تا نتیجه مطلوب آن را نه تنها در سلامت ناخن ها، بلکه در سلامت کل بدن تان مشاهده کنید.

مواد غذایی مناسب و مفید برای داشتن ناخن هایی مقاوم و زیبا، باید سرشار از پروتئین، ویتامین را املاح معدنی باشد.

کلسیم، ید، روی و آهن برای سلامت ناخن ها لازمند.

در برنامه غذایی خود مصرف شیر، ماست، پنیر، جگر گوساله، اسفناج، عدس و کنجد را بگنجانید.

ویتامین های لازم برای ناخن ها، ویتامین A و ویتامین های گروه B هستند. ویتامین A به مقدار زیادی در سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، هویج و فلفل قرمز یافت می شود.

تندرستي/ شماره ۱۰۸/ ۹ خرداد ماه ۹۲/ صفحه ۴۲