کمبود دارو گریبانگیر بیماران پیوندی شد

به گزارشافکارنیوز،علی جعفریان در نشست خبری بیستمین پیوند کبد در دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: اکنون میزان بقای بیماران ما از میانگین عمر بیماران پیوندی در اروپا و آمریکا بیشتر است.

وی افزود: حدود یک سال و نیم گذشته که صد پیوند انجام شده بود در یک ماهه اول ۹۶ درصد بیماران و در ۳ ماهه اول ۹۵ درصد آنها زنده می‌ماندند و با عبور از یک سال از پیوند کبد ۹۰ درصد بیماران به زندگی خود ادامه می‌‌دهند و این نشان می‌دهد که توانسته‌ایم به استاندارد دنیا در فرآیند پیوند کبد برسیم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به جایگاه ایران در پیوند کبد نسبت به کشورهای دیگر گفت: ایران از لحاظ پیوند کبد در منطقه خاورمیانه در صدر قرار دارد و در سال گذشته بیش از ۴۰۰ پیوند کبد در زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز و تهران انجام شده و شاید بتوان گفت تنها رقیب ما در منطقه ترکیه است و دیگر کشورها برنامه خاصی برای پیوند کبد ندارند.

جعفریان با اشاره به اینکه هنوز راه طولانی برای پیشرفت در این زمینه پیش رو داریم، تصریح کرد: پیوند کبد در کودکان به دلیل پیچیدگی‌های خاص خود هنوز جزء دغدغه‌های ما است که مراحل اولیه را آغاز کرده‌ایم اما به دلیل محدودیت پیونددهنده که باید کبد کوچکی برای کودک فراهم شود هنوز آن طور که باید در این حوزه وارد نشده‌ایم.

وی ادامه داد: برای کودکان باید کبد یک فرد بالغ بین یک کودک و یک فرد بزرگسال با جثه کوچک در یک اتاق عمل تقسیم شود که در یک زمان نیاز به دو اتاق جراحی مجهز برای پیوند در یک زمان داریم که در همه بیمارستان‌ها این امکان وجود ندارد.

عضو تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: جراحی پیوند کبد روند سخت و پرهزینه‌ای دارد و سیر درمانی بعد از عمل نیز پیچیده است از همین رو اینگونه جراحی‌ها در بیمارستان‌های خصوصی امکان‌پذیر نیست و باید در بیمارستان‌های دانشگاهی انجام شود که از حدود ۱.۵ پیش در بیمارستان امام خمینی پیوند کبد آغاز شده است.

جعفریان با بیان اینکه پیوند کبد در حال رشد است، افزود: از طرفی اهدای عضو به صورت خطی بالا می‌رود اگرچه متأسفانه در عین حال آمار مرگ مغزی نیز در کشور بالا است.

وی در مورد هزینه‌های پیوند کبد گفت: پیوند کبد در همه جای دنیا کار بسیار گران‌قیمتی است به طوری که در آمریکا بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار، در انگلستان ۱۵۰ تا ۲۰۰ پوند، و در هند ۶۰ هزار دلار هزینه در بر دارد این در حالی است که در کشور ما هزینه بستری بیمار و عمل پیوند برعهده وزارت بهداشت است و حتی تا یک سال اول بستری‌های بعد از عمل رایگان انجام می‌شود.

عضو تیم پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار امیدواری کرد تا با افزایش هزینهها وزارت بهداشت روند بستری بیماران پیوندی به طور رایگان را تداوم بخشد و گفت: کمبود داروی بیماران پیوندی یکی دیگر از مشکلات پیش رو است که برای مقاطعی در دسترس نیست و ما به مراجع اعلام کردیم که بیماران پیوندی ممکن است با مشکل مواجه شوند که نمونه آن داروی ATG که برای جلوگیری از رد پیوند مصرف میشود و اگر داروهای اهدایی در بیمارستان نبود نمیدانستیم باید چه میکردیم.