حضورکودکان بی شناسنامه در محله هرندی

به گزارش افکارنیوز،ساماندهی محله هرندی موضوعی شد تا نشستی تخصصی با حضور معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران، کفایی محمد نژاد شهردار منطقه ۱۲، حجت الاسلام حسینی نماینده امور مساجد منطقه ۱۲ و تنی چند از مسوولان شهری منطقه برگزارشود.

بهترین روش برای حل محله هرندی ایزوله کردن منطقه است


معصومه آباد عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ساماندهی محله هرندی افزود: مشکل حل معضل آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی محله و پارک هرندی را با عملیات ضربتی جمع آوری معتادین نا کافی دانست چرا که در این شیوه این افراد را از جایی به جای دیگری کوچ می دهیم بهترین راه بلکه ایزوله کردن منطقه و یا انجام اقدامات فرهنگی بهترین راه‌کار است.

وی افزود: باید توجه کرد که این قبیل افراد هر قدر هم که در شرایط نامساعدی باشند باز هم از دایره کرامت انسانی خارج نشده‌اند و در صورتی که اقدامات فرهنگی و باز تربیتی برای آنها با رعایت و حفظ کرامت انسانی همراه باشد، بی‌تردید نحوه برخوردشان بسیار اثرگذارتر و مفیدتر خواهد بود.

آباد تا کید کرد: مشکل منطقه تنها به واسطه ساکنین آن نیست بلکه برخی از افراد مسئله ساز که در حال تخریب و نابسامانی منطقه می‌باشند از خارج از حریم منطقه بوده که باید برنامه مشخصی جهت قطع فعالیت آنها پیاده شود.

حضور کودکان بی شناسنامه در محله هرندی


رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران بهترین راهکار را تقویت و توانمندسازی ساکنین محلات دانست و افزود: با استفاده از افراد آگاهی که ظرفیت، توانمندی و مشکل منطقه و افراد آن را بشناسند باشد و در نهایت سنجش و اندازه‌گیری شاخص و تغییر رفتار افراد در طول مدت اجرای برنامه‌ها می‌باشد.

آباد افزود: عدم داشتن شناسنامه توسط بسیاری از افراد و یا کودکان یکی دیگر از معضلات منطقه اعلام شده است که بعضاً به دلیل مهاجرت از کشورهای همسایه و یاعدم تمکن مالی امکان دریافت شناسنامه برای آنها فراهم نشده است. در این خصوص باید متذکر شد که این حق هر شهروند با هر قومیت و گرایشی است که جامعه موجودیت و هویت او را به رسمیت بشناسد. ولی زمانی که ما شرایطی ایجاد نکنیم که فرد از حقوق شهروندی برخوردار شود چگونه باید توقع داشته باشیم که او در چهارچوب ضوابط و قوانین مدنی یا اجتماعی رفتار نماید.

علاوه بر آن هر چند انجام اقدامات و توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی بسیار مهم است ولی معضل بیکاری که بخش عظیمی از قشر جوان کشور را مبتلا کرده است نیز قابل اغماض نیست. بی‌توجهی به این معضل همانند این است که ما برای فردی که مبتلا به سرطان است مسکن تجویز کنیم.

ریشه مشکلات منطقه بی توجهی به نوسازی بافت فرسوده است


شهردار منطقه مهندس کفایی محمدنژاد نیز به مشکلات ساختاری و زیربنایی منطقه اشاره کرد و ریشه بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی منطقه را در عدم توجه به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده منطقه دانست.

وی افزود: از آنجا که منطقه ۱۲ محل استقرار مکانهای مهم و تأثیرگذار کشور نظیر بیت رهبری، نهاد ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران و شهرداری مرکز می‌باشد، جزء مناطق استراتژیک و مهم شهر به حساب می‌آید با این وجود از لحاظ رتبه‌بندی از مناطق بسیار محروم می‌باشند که هم از لحاظ عمرانی و شهرسازی و هم از لحاظ فرهنگی جای کار زیادی دارد.

محمد نژاد تأکید کرد: ۹۵درصد املاک این منطقه جزء بافت فرسوده است در حالی که انجام ساخت و ساز باعثافزوده شدن ارزش ملک در بسیاری از نقاط شهر تهران شده است. متاسفانه به دلیل اجرای چند طرح، سالهاست که امکان نوسازی و حتی فروش برای برخی از املاک وجود ندارد و از سویی دیگر شهرداری نیز تعریض معبر را در دستور کار دارد، اما اعتبار لازم جهت خریداری املاک واقع در طرح را ندارد. در چنین شرایطی بافت بسیاری از محلات به شدت فرسوده بوده و مکان مساعدی برای ایجاد اجتماعات بزهکاری و انواع جرم و خلاف می‌شود نظیر همین اتفاقی که در محله هرندی و پارک هرندی افتاده است. هر چند این مشکل از طریق اختصاص بودجه خرید املاک توسط شهرداری از طریق یک برنامه زمانبندی شده چندساله قابل حل است.

دستگیری ۱۵۰ زن بزهکار در محله هرندی


شهردار منطقه خاطر نشان کرد: عملیات پاکسازی محله و پارک هرندی اتفاق تازه‌ای نیست و چندین بار تاکنون با همکاری نیروی انتظامی صورت گرفته است در این نوبت نیز با عملیات ضربتی شهرداری و نیروی انتظامی تعداد ۱۵۰ نفر از خانم‌های بزهکار که خودشان هر کدام به تعداد قابل توجهی از افراد زیر مجموعه خود متصل بودند دستگیر شدند.

باصری معاون فرهنگی اجتماعی منطقه ۱۲ نیز با تأکید بر سخنان شهردار ریشه مشکلات منطقه را علاوه بر وجود بافت فرسوده، جمعیت مهاجر به میزان زیاد از شهرستانهای اطراف و حاشیه نشین‌های تهران عنوان کردند که به دلیل بیکاری غالباً به شغل‌های سیاه به ویژه در مکانهایی نظیر دروازه غار رو آورده و باعثایجاد ناهنجاری‌های زیادی در بافت منطقه شده‌اند.

به اعتقاد باصری، در نقاطی که مشهور به گود عربها، گود انوری و گود هرندی بوده اند نیز اجرا شده است و این مناطق به فضای سبز و پارک و یا مکانهای ورزشی تبدیل شده‌اند ولی برخی از آنها عملاً بعد از مدتی به دلیل عدم انجام اقدامات فرهنگی به کارکرد سابق خود در فضای جدید تبدیل شده‌اند.

وی پیشنهاد داد، کاربری فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای مناطق جرم خیزی مثل پارک هرندی تعریف شود. به عنوان مثال برگزاری نمایشگاهها و بازارچه‌های دائمی خود اشتغالی یا هنری، اجرای تئاتر و ورزش‌های همگانی و مسابقات ورزشی در این مناطق عملاً محیط را برای مجرمان و معتادین ناامن می‌کند و از سویی برای افرادی که به دلیل بیکاری و یا نداشتن اوقات فراغت به این اماکن رو می‌آورند ضمن فراهم نمودن زمینه آشنایی با امور فرهنگی و اجتماعی، حکم پیشگیری را خواهد داشت.

حجت الا اسلام حسینی نماینده امور مساجد منطقه ۱۲ نیز افزود: از جمله فعالیتهای امور مساجد، انجام اقدامات فرهنگی و آموزشی با محوریت ۵ مسجد و اختصاص۱۰ میلیون تومان بودجه برای هر یک از این مساجد در منطقه است که در آن کلاس‌های فرهنگی آموزشی و قرآنی برای ساکنین برپا می‌شود. همچنین تعامل با مدارس و انجمن‌ اولیاء و مربیان و مشاوره در مدارس از جمله اقدامات بلند مدت برای رفع معضل اعتیاد و بزه‌کاری می‌باشد.

حجتالاسلام حسيني: نيز رعايت عدالت در اجراي پروژهها و عمليات عمراني و توسعهاي در كليه مناطق شهر تهران اعم از جنوب و شمال را از راههاي كاهش آسيبهاي اجتماعي عنوان كردند. چرا كه تفاوت نگاه به مناطق شمال و جنوب تهران باعث عدم تعلق و حسن شهروندي و آغاز پيدايش معضلات فرهنگي و اجتماعي خواهد شد.