به گزارش افکارنیوز، سوسنبر(سی سنبر) گیاهی است علفی و پایا به ارتفاع نود سانتیمتر. این گیاه از لحاظ خصوصیات به نعناع، آویشن و گزنه نزدیک است. زادگاه آن اروپا و آفریقای شمالی است. امروزه این گیاه طبی و خوراکی کفپوش جنگل های سرسبز شمال ایران است.

از سوسنبر به عنوان سبزی و چاشنی غذاهای گوشتی بخصوص استیک استفاده می شود. همچنین می توان آن را به عنوان چاشنی به غذاهای گیاهی حاوی بادمجان، کدو سبز، سالادهای سبز، دوغ و ترشی ها افزود. علاوه بر مواردی که در بالا آورده شده، سوسنبر را به روش های زیر نیز می توان مصرف نمود:

۱. چای سوسنبر: روی دو گرم برگ خرد شده سوسنبر، یک استکان آب جوش ریخته و ده دقیقه صبر کنید. بهتر است در ظرف بسته باشد، سپس آن را صاف کرده و میل نمایید.

۲. قطره سوسنبر: این قطره را با در نظر گرفتن سن و نظر پزشک معالج خود می توانید در کمی آب به صورت خوراکی چندین بار در روز مصرف نمایید.

ترکیبات غذایی شیمیایی سوسنبر

آب، ویتامین های A، B، C، D، E و K، پروتئین، فسفر، کلسیم، آهن، سدیم، منیزیم، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سولفور، کلر، تیامین، کاروتن، ریبوفلاوین، فولات، منتول، نیاسین، فلاونویید و فیبر.

خواص غذایی دارویی سوسنبر

گیاه سوسنبر از نظر طبیعت و طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است.
سوسنبر مقوی جسم و روح بوده و قلب و مغز را نیرو می بخشد.
در درمان عفونت های تنفسی، آسم عصبی خشک، سیاه سرفه، گریپ و دیگر بیماری ها با علامت سرفه استفاده می شود.
در رفع گلودرد و سوزش گلو بسیار موثر است.
سوسنبر دستگاه گوارش را تحریک کرده و باعثافزایش ترشحات مفید دستگاه گوارش از جمله مواد ترشحی معده و صفرا می شود و در نتیجه اغلب ناراحتی های گوارشی را تسکین می دهد.
بادشکن است و به کسانی که مشکلات گوارش از جمله قولنج، معده ضعیف و دل پیچه دارند، توصیه می شود.
برای رفع آشفتگی، استفراغ و ترشی معده موثر است.
سوسنبر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که کبد را پاکسازی نموده، سموم را از بدن دفع کرده و بینایی را تقویت می کنند.
همچنین این سبزی مغذی جهت درمان ناراحتی های کبدی بسیار توصیه شده است. برای این منظور باید چند روز متوالی، روزی هشت عدد برگ تازه سوسنبر جویده شود.
مصرف سوسنبر برای دفع انواع کرم و انگل مفید است.
سوسنبر برای مبتلایان به سنگ مثانه غذای بسیار خوبی به شمار می آید.
مصرف فرآورده های خوراکی سوسنبر در برطرف کردن التهابات مجاری دفع موثر می باشد.
استنشاق بوی سوسنبر، برای رفع سرماخوردگی و عفونت های گلو بسیار مفید است.
از رایحه بی نظیر این گیاه می توان در درمان میگرن، سردرد، سرگیجه و دیدن کابوس استفاده نمود.
برای رفع بوی نامطبوع دهان، می توانید برگ تازه یا خشک سوسنبر را بجوید.
سوسنبر با سرکه برای رفع سردرد مفید است.
مالیدن برگ سوسنبر بر محل نیش حشرات و زخم ها موجب تسکین آن می شود.
سوسنبر باز کننده انسداد مجاری ادراری، درمان بیماری حبس البول، قطره قطره ادرار کردن و مقوی روده هاست. برای این منظور باید برگ های سوسنبر را در سرکه پخت و آن را به صورت ضماد گرم روی مثانه گذاشت و هشت روز این کار را ادامه داد تا مشکل به طور کامل برطرف شود.
ضماد سوسنبر در درمان بیماری های بلغمی و دردهای سینه مفید است.
برای درمان آسم می توانید پانزده گرم برگ خشک سوسنبر را در یک لیتر آب جوش، دوازده دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و با عسل شیرین نمایید. بهتر است روزی سه تا چهار فنجان از آن میل شود. در ضمن این دم کرده برای درمان برونشیت، سرماخوردگی، تب ها و مشکلات مجاری تنفسی تجویز می شود.
برای تقویت معده، روده و دستگاه گوارش می توانید از دم کرده آن استفاده کنید.
دم کرده سوسنبر، ضد نفخ، یرقان و ضد سنگ های صفراوی است.
دم کرده سوسنبر درمان کننده اسهال و سوءهاضمه بوده و دردهای عصبی را برطرف می کند.
دم کرده بسیار رقیق سوسنبر در درمان درد معده بسیار موثر است. برای این منظور دو عدد برگ تازه یا خشک سوسنبر را در یک فنجان آب جوش دوازده دقیقه دم کرده و با عسل شیرین سازید و هر روز سه تا چهار فنجان از آن را بنوشید.
دم کرده برگ سوسنبر در درمان بی اشتهایی بسیار موثر است. برای این منظور ده گرم برگ خشک سوسنبر را در یک فنجان آب جوش دوازده دقیقه دم کنید، بعد آن را صاف نموده، با عسل شیرین نمایید و در طی روز چهار بار و هر بار یک فنجان از آن را بنوشید.
برای تقویت عمومی بدن، دم کرده سوسنبر بنوشید. برای این منظور پانزده گرم برگ خشک آن را در یک لیتر آب جوش ریخته با عسل شیرین کرده و روزی سه تا چهار فنجان میل نمایید.
سوسنبر برای معالجه پاهای متورم، دردناک و خسته بسیار موثر است. برای این منظور صد گرم برگ تازه یا خشک سوسنبر را در یک تشت آب گرم بریزید و دوازده دقیقه صبر کنید تا دم بکشد، بعد پاهای خود را در آن گذاشته و با دست ماساژ دهید و بشویید.
چای سوسنبر در درمان افراد مبتلا به بیماری های تنفسی از قبیل برونشیت، گلودرد، سرفه و سینوزیت بسیار موثر است.
جوشانده رقیق سوسنبر برای رفع مشکلات و ناراحتی های گوارشی از جمله سکسکه و پیچش شکم مفید است.
دو تا ده قطره اسانس آن در تسکین دردهای عصبی، سیاتیک و التهابات معدی مفید است.
مالیدن اسانس سوسنبر برای تسکین درد نقرس و روماتیسم بسیار موثر است.
برای درمان احتقان بینی در نوزادان و کودکان پنج تا ده قطره از اسانس سوسنبر را در دو طرف بالش یا یقه لباس آنها بچکانید؛ پس از مدت کوتاهی، بینی باز شده، موجب تسهیل در شیر و غذا خوردن و تنفس آنها می شود. این عمل هنگام خواب، باعثآرامش و خواب راحت کودکان می گردد.

تذکر

۱. زیاده روی در خوردن آن برای زنان آبستن مضر است، زیرا ممکن است باعثسقط جنین شود.
۲. خوردن سوسنبر در کاهش و غلظت شیر زنان موثر است، به این جهت خوردن آن در دوران شیردهی توصیه نمی شود.
۳. توصیه می شود هیچ گاه از اسانس خالص سوسنبر به طور موضعی یا خوراکی استفاده نشود زیرا به شدت موجب تحریک، التهاب و زخم می شود. همیشه اسانس ها در بازار به صورت رقیق شده یا فرموله شده مورد استفاده قرار می گیرند.

روزهاي زندگي/ شماره ۴۲۷/ نيمه اول شهريور ماه ۹۲/ تهيه و تنظيم: محبوبه بهرام مصيري/ صفحه ۱۸