شانس مسجد جامعی برای ریاست شورا بیشتر است

به گزارش افکارنیوز،محمد سالاری در «میزگرد شورای چهارم و دغدغه‌ها» که به همراه محمد مهدی تندگویان - عضو دیگر شورای چهارم در ایسنا برگزار شد، کارآمد کردن ساختار داخلی شورا به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شورای چهارم معرفی کرد و گفت: ساختار فعلی شورا و بعضی آیین‌نامه‌ها که در حال حاضر ملاک عمل هستند برای اداره شورا اشکالات اساسی دارند.

وی با اشاره به بحثنظارت به عنوان یکی از این ساختارها گفت: متاسفانه در شورای دوم و سوم به بحثنظارت که اصلی‌ترین وظیفه شوراها بعد از انتخاب شهردار و هیات رییسه است، توجه جدی نشد برای مثال شورای سوم یک معاونت نظارت از طریق شورای شهر تعیین کرد که هیچ نمود ظاهری نداشت. یعنی شهروندان هیچ ارتباطی برای مطرح کردن مشکلات شهر با این معاونت نداشتند. در واقع معاونت نظارت عملا تشکیل نشده اگر هم تشکیل شده هیچ کاری انجام نداده است.

سالاری اعلام کرد: یکی از پیشنهادات من در جمع ۳۱ نفره شورای چهارم این بود که کمیسیونی تحت عنوان بازرسی و نظارت تشکیل شود یا اینکه هر یک از کمیسیون‌ها یک کمیته‌ای تحت عنوان کمیته بازرسی و نظارت تشکیل دهند که این اصلی‌ترین وظیفه شورا را انجام دهند. باید با توجه به افزایش تعداد اعضای شورا از ۱۵ نفر به ۳۱ نفر در آیین‌نامه‌ها تغییراتی ایجاد شود و به نظر من باید در مقابل هر معاونت شهرداری تهران یک کمیسیون در شورا تعریف کنیم که مستقیما با یکدیگر در ارتباط باشند.

قالیباف در این دو دوره مدیریت شهری در حوزه عمرانی و خدماتی و سخت‌افزاری کارهای خوبی انجام داده


وی با تاکید بر تغییر رویکرد شورای چهارم از عمرانی و خدماتی به فرهنگی و اجتماعی، گفت: قالیباف در این دو دوره مدیریت شهری در حوزه عمرانی و خدماتی کارهای خوبی انجام داده‌اند ولی متاسفانه این کارها بیشتر سخت‌افزاری بوده است. به طور مثال وقتی از بزرگراه‌ها وارد محلات می‌شویم به آن میزان که در بزرگراه‌ها عملیات عمرانی صورت گرفته در محلات این کارهای عمرانی را نمی‌بینیم و محلات که محل اصلی زندگی مردم هستند به توسعه لازم نرسیده و ارتقاء هویت محلات باید از اولویت‌های شورا باشد.

این منتخب شورا در ادامه گفت: اگر می‌خواهیم مشکل ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف وقت مردم در تهران را حل کنیم باید سند توسعه محلات تدوین شود و در این سند ضمن حفظ هویت محلات آنچه که برای شهروندان محله لازم است اعم از فضای سبز، بوستان‌ها، مراکز تجاری و فرهنگی پیش‌بینی شده است و باید به محلات توجه ویژه‌ای شود زیرا شهروندان در داخل محلات زندگی می‌کنند.

سالاری با متفاوت خواندن سند توسعه محلات و بحثمحله محوری شهرداری تهران، ‌ گفت: شهرداری تهران در سال‌های اخیر به ناحیه‌محوری اهمیت داده است اما این موضوع با تدوین سند توسعه محلات متفاوت است و در عین حال در اجرا درست اجرایی نشده است.

وی با اشاره به تخصص‌گرایی به عنوان یک دغدغه شورای چهارم، گفت: در سه دهه‌ای که از انقلاب اسلامی می‌گذرد در بدنه شهرداری تهران کارشناسان و مدیران بسیار خوبی وجود داشته است که به نظر من می‌توانند در مسند شهرداری تهران موفق‌تر از شهرداران گذشته عمل کنند. به عنوان مثال آقای نصیری - که به عنوان گزینه شهرداری تهران از سوی اصلاح‌طلبان معرفی شد از جمله همین افراد است و توانمندی خود را در گزارشی که ارایه کرد نشان داد و واقعا گزارشی عملیاتی و اجرایی بود که مورد توجه اعضای شورا هم قرار گرفت.

سالاری یکی از اولویت‌های شهردار را انتخاب مدیران کلیدی و میانی از میان بدنه شهرداری دانست و گفت: باید از پتانسیل عظیم موجود در متخصصین شهری در بدنه شهرداری استفاده کرد و اگر شهردار در قسمتی نیرو کم آورد باید از پتانسیل نخبگان و دانشگاهیانی که متخصص شهری هستند استفاده کند.

حمل و نقل عمومی همچنان از اولویت‌های مدیریت شهری و شورا است

امیدواریم روند پرداخت بودجه مترو در دولت جدید اصلاح شود


منتخب مردم تهران با بیان اینکه حمل و نقل عمومی همچنان به عنوان یک اولویت برای مدیریت شهری و شورای چهارم باقی است، گفت: برای حل معضل آلودگی هوا و ترافیک باید به بحثتوسعه حمل و نقل عمومی به ویژه ریلی و مترو اهمیت بیشتری بدهیم؛ امیدوارم با روی کار آمدن دولت یازدهم مشکلات بین مدیریت شهری سابق و دولت هم بود، حل شود و بودجه‌ای که در این مورد مصوب شده است، پرداخت شود تا

مشکلات گذشته را نداشته باشیم.

هرج و مرج در حوزه شهرسازی تهران با یک دوره عمر شورا اصلاح نمی‌شود


سالاری با اشاره به هویت و منظر شهری، مشکلات ایجاد شده در این حوزه را حاصل یک هرج و مرج شهرسازی در طول دهه‌های گذشته دانست و گفت: عملا این آرزو در عمر شورای چهارم نمی‌تواند جامه عمل بپوشد زیرا آنقدر هرج و مرج در سیما و منظر شهر داریم که نمی‌توان در این مدت ساماندهی شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از نگرانی‌های شهروندان تهرانی همین نابسامانی در هویت و منظر شهری است، افزود: البته مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در این زمینه از سال‌های پیش وجود داشته که در بحثصدور پروانه‌ها از پتانسیل موجود در کمیسیون‌های طراحی شهری که در مناطق مستقر هستند در ارتباط با طراحی نماها استفاده شود ولی متاسفانه در دوره‌های گذشته به خصوص در دوره اخیر مدیریت شهری که کارهای عمرانی گسترده‌ای آغاز شد، رعایت نشده است.

منتخب شورای چهارم یکی از کارهای اساسی صورت گرفته توسط شورای سوم را تصویب اسناد بالا دستی از جمله طرح جامع، طرح تفصیلی و سند چشم‌انداز دانست و گفت: یکی دیگر از اولویت‌های شورای چهارم صیانت از طرح تفصیلی است. این سند حاصل تلاش و زحمات کارشناسان متعدد و متخصصین مدیریت شهری بوده است که متاسفانه شورای سوم از آن صیانت نکرد و با رویکرد درآمدزایی مدیریت شهری انحرافات جدی در آن پدید آمد.

وی افزود: شهرداری تهران در دوره‌ای و در اقدامی هدفمند شایعاتی در مناطق ایجاد کرد مبنی بر اینکه در سه ماه آینده طرح تفصیلی اجرا می‌شود و با این شائبه که در مجوزهای جدید مثلا دو طبقه کمتر نسبت به قبل اجازه ساخت داده می‌شود مردم را به تکاپو انداخت و مردم گسیل شدند به سوی شهرداری و شاید به اندازه یکی، دو دهه آینده تراکم فروخته شد و عملا مطالعاتی که در طرح تفصیلی در ارتباط با رعایت سرانه‌ها صورت گرفته بود همه بر باد رفت و انحراف جدی در طرح تفصیلی ایجاد شد.


سالاری به توافق دولت و شهرداری تهران در اواخر ابلاغ طرح تفصیلی به عنوان یکی دیگر از اقدامات نامیمون در جریان اجرای طرح تفصیلی اشاره کرد و گفت: تفاهم نامبارکی بین دولت و شهرداری صورت گرفت تا حدود ۲۰۰ هزار مسکن مهر در تهران ساخته شود. این کار بدون کار کارشناسی به یک باره در یک توافق انجام شد و به طرح تفصیلی دو طبقه اضافه کردند در حالی که در هیچ یک از سرانه‌هایی که در مطالعات دیده شده بود لحاظ نشد و با این توافق به طرح تفصیلی لطمه وارد کردند.

ترکیب شورای چهارم نمی‌گذارد اعضا ملاحظه‌کاری کنند


شفاف عمل می‌کنیم


منتخب مرم تهران در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، با اشاره به حضور افراد از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا در شورا، گفت: اعضای اصولگرا و اصلاح‌طلب در طول فعالیت سیاسی خود در دهه‌های گذشته دریافته‌اند که افراط‌گری و دعوای سیاسی نتیجه خوبی نخواهد داشت. با توجه به شناختی که از ۳۱ نفر اعضای شورای چهارم پیدا کرده‌ام احساس می‌کنم ضمن تضارب آرا و بحث‌های جدی یک تعامل خوب هم بین اعضا با یکدیگر و با دولت یازدهم وجود خواهد داشت که انشاء‌الله این تعامل منجر به شفاف‌سازی و یک خدمت‌رسانی خوب برای شهروندان تهرانی می‌شود و قطعا همین وزن طیف‌های مختلف باعثمی‌شود که ملاحظه کاری صورت نگیرد و امیدوارم شاهد شفافیت در مواضع در هنگام تصویب مصوبات باشیم.

رویکردهای حسابرسی در شورای چهارم باید بازتعریف شود


سالاری در خصوص حسابرسی مالی شهرداری توسط شورای شهر در دوره‌های گذشته، گفت: حسابرسی کاری تخصصی است که متخصصین مالی این کار را انجام می‌دهند ولی شبهاتی در این روند و عملکرد شهرداری وجود دارد که به دلیل رویکرد ساختاری است و شورای چهارم باید برای رفع شبهات اصلاح رویکردهای نظارتی و حسابرسی را در دستور کار قرار داده و آن را باز تعریف جدی کند.

انتخاب محسن هاشمی تصمیم جمعی است


وی در خصوص انتخاب محسن هاشمی به عنوان گزینه پیشنهادی به شورا از سوی اصلاح‌طلبان، گفت: گزینه اعلام شده تصمیم جمعی است.

وی درباره وجود حساسیت‌های روی محسن هاشمی به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران، گفت: اساسا این ذهنیت یک شائبه از سوی برخی افراد به دلایل منتهی به نفع خودشان است و محسن هاشمی عملکردی خوبی در مسائل شهری داشته‌ و حاصل کارهایش را مردم هر روز می‌بینند. ضمن اینکه خوشبختانه مدیریت‌های مختلف شهرداری نیز که بعضا از نظر تفکری با وی و خانواده او مخالف بودند نیز از محسن هاشمی رضایت کامل داشته‌اند.

سالاری در ادامه گفت: از زمانی که نام آقای هاشمی به عنوان گزینه شهرداری تهران مطرح است اقبالی عمومی و گسترده در بدنه شهرداری شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد کاندیداتوری مجدد آقای قالیباف برای شهرداری تهران هنوز بحث‌هایی مطرح است و حقوقدانان‌های کشور اظهارنظر جدی کرده‌اند و قانون باید تا قبل از ۱۲ شهریور ماه تکلیف این موضوع را مشخص کند و حتی مجلس می‌تواند به صورت یک طرح دوفوریتی این موضوع را مطرح و پاسخ داده شود.

سالاری با اشاره به بدهی شهرداری و تاثیر این بدهی بر رابطه شهردار جدید و شورای چهارم گفت: واقعیت این است که شهرداری تهران در چند سال اخیر پروژه‌های عمرانی گسترده‌ای شروع کرده است و نهایتا بخش قابل توجهی از هزینه‌ها را از طریق فروش تراکم و پیش فروش تهران به دست آورده است و بخش دیگر بر اساس وام‌ها و فاینانس‌هایی بوده که ایجاد شده و اکثر این‌ها موعد سررسیدشان نزدیک است. به همین دلیل تهران در شرایط فعلی با بدهی بسیار زیادی روبرو شده است.

این منتخب مردم تهران در خصوص تاخیر در انتخاب شهردار و وقفه در امور شهری، گفت: اگر فردی مناسب را برای شهرداری تهران انتخاب نکنیم با توجه به مکانیسمی که در آیین‌نامه شورا پیش‌بینی شده و ترکیب اعضای شورا عملا استیضاح شهردار بسیار دشوار است. در نتیجه باید با دقت بسیاری این کار انجام شود. در این روند نه لازم است که در جلسه اول شهردار را انتخاب کنیم و نه باید آنقدر طولانی شود که به جنجال و حاشیه‌های سیاسی بیانجامد و فکر می‌کنم با روحیه تعاملی در چند روز ابتدایی کار شورا و پس از انتخاب هیات رییسه انتخاب شهردار صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اقدام آقای روحانی در معرفی کابینه در همان روزهای اول کار پسندیده‌ای بود، ولی یک تفاوت اساسی در بحثانتخاب وزرا و شهردار وجود دارد و آن اینکه انتخاب وزرا در نهایت توسط یک نفر است و در نهایت خود آقای روحانی تصمیم می‌گیرد ولی در مورد شهردار ۳۱ نفر باید به یک نفر برسیم و این کمی زمان‌بر است.

اگر مدیریت شهری با این گستردگی، وابسته به یک شخص باشد ضعف شهرداران قبلی بوده است


سالاری افزود: اگر واقعا مدیریت شهری با این گستردگی وابسته به یک شخص باشد ضعف شهرداران موجود است و به نظر من تردید در انتخاب یک شخص باعثتوقف سیستم نمی‌شود. شهرداری تهران و همه معاونت‌ها و سازمان‌های آن در حال انجام کار هستند و این بحث‌ها در احتمال تاخیر در انتخاب شهردار و اشکال برای شهر تهران یکسری پیش‌زمینه است از سوی برخی افراد برای انتخاب فرد خاصی که مد نظر پخش‌کنندگان این شائبه است.

سالاری در آخرین بخش صحبتهای خود در مورد گزینههای احتمالی ریاست شورا، گفت: آقایان چمران و مسجدجامعی مطرح هستند که آقای مسجدجامعی با مقبولیتی که در بین اصولگرایان و مستقلین دارند و با اقبال اصلاحطلبان از ایشان، شانس بیشتری برای ریاست شورا دارند، البته آقای چمران هم از شخصیتهای برجسته و سرشناس نظام هستند و حدود ۱۰ سال ریاست شورا را بر عهده داشتهاند و تجربیات خوبی دارند.