حاشیه‌های نخستین جلسه شورای چهارم شهر تهران

به گزارشافکارنیوز،جلسه امروز جلسه شلوغی بود، چرا که صحن شورای شهر در سال‌های گذشته برای ۱۵ عضو و مهمانان و افراد همراه آنها طراحی شده بود، اما حالا باید ۳۱ عضو با همه همراهان و مهمانان آنها را در خود جای دهد. به همین دلیل جلسه اول شورای شهر تهران را طبق وظیفه، فرمانداری تهران برگزار کرد و در جریان این برگزاری طبق معمول ناهماهنگی بین روابط عمومی و خبرنگاران به وجود آمد.

فرمانداری تهران از هفته گذشته اعلام کرده بود که برای این جلسه به دلیل محدودیت سالن، امکان حضور یک عکاس و یک خبرنگار و یا جایگزین عکاس، یک خبرنگار دیگر می‌تواند حضور داشته باشد، در صورتی که در جلسه امروز دو خبرنگار و یک عکاس از ایرنا و سه خبرنگار و یک عکاس از فارس حضور داشتند و در عین حال خبرنگاران برخی رسانه‌ها از جمله خبرگزاری مهر و نیز رسانه‌های تصویری از جمله واحد مرکزی خبر، شبکه خبر و شبکه تهران به طور آزادانه در صحن شورا امکان تردد داشتند که این نوع برخورد مورد اعتراض خبرنگاران قرار گرفت.

در جلسه امروز شورای شهر تهران تعدادی از اعضای دوره سوم از جمله رسول خادم، حسن بیادی و حمزه شکیب حضور داشتند و تعدادی از اعضا از جمله معصومه آباد، ‌ مهدی چمران، ‌احمد مسجدجامعی و مرتضی طلایی در جریان صحبت‌های خود از اعضای قبلی حاضر و غایب در جلسه امروز یاد کردند.

روند رای‌گیری برای اعضای هیات رییسه شورای شهر تهران پس از نشستن عباس شیبانی مسن‌ترین عضو شورا و محسن پیرهادی و حسین رضازاده جوان‌ترین اعضای شورای شهر تهران آغاز شد و در همان لحظات اول زمینه حاشیه‌ها و تذکرهای اعضا به یکدیگر را به وجود آورد.

دنیامالی در جریان معرفی نامزد برای ریاست شورا گفت: تاکنون دو عضو نامزد شده‌اند که همه آنها را می‌شناسند و پیشنهاد می‌کنم رای‌گیری کنید، هر کدام انتخاب شدند، نفر دیگر به عنوان نایب رییس انتخاب شود. این اظهارات دنیامالی با واکنش مرتضی طلایی و حبیب کاشانی و دوستی مواجه شد و آنها خطاب به دنیامالی گفتند، این مسئله خلاف آیین‌نامه داخلی شوراست و باید برای هر کدام از این افراد رای‌گیری صورت گیرد.

رای‌گیری و شمارش آرا با حضور حسین طلا و یکی از اعضای شورا انجام می‌شد و هر کدام از آرا به خصوص رای ریاست شورا سه بار شمارش شد و در نهایت احمد مسجد جامعی با یک رای بیشتر از مهدی چمران رئیس شورا شد که اعلام آراء و لحظه نشستن وی روی صندلی شورا با تشویق حاضران جلسه همراه بود.

در جریان انتخاب نایب رییس، اعضا احمد حکیمی‌پور را معرفی کردند و تعدادی دیگر از اعضا مرتضی طلایی را پیشنهاد دادند و قرار بر رای‌گیری شد، اما در میانه رای‌گیری در حالی که سعیدایی در حال چرخاندن گلدان رای‌گیری بود، احمد حکیمی‌پور گفت: به دلیل حفظ وحدت شورای شهر تهران، انصراف خود را به نفع آقای طلایی اعلام می‌کنم. البته این مساله که در ابتدا مورد حمایت و تشویق اعضا قرار گرفت، در ادامه زمینه اختلاف نظر را پدید آورد و تعدادی از اعضا خواستار شمارش آرای ماخوذه علی‌رغم انصراف احمد حکیمی‌پور شدند و پس از مذاکرات متعدد و دخالت و ارائه نظر مهدی چمران، ریاست شورای سوم، آرای ماخوذه شمارش و مرتضی طلایی با ۲۲ رای انتخاب شد.

احمد مسجدجامعی در جریان انتخاب نایب رییس شورا گفت: اقدام آقای حکیمی‌پور اقدامی اخلاقی و قابل تشویق است و حالا که چنین فردی این اقدام را انجام داده، لازم نیست دیگر در مورد مسائل حاشیه‌ای رای‌گیری ورودی داشته باشیم.

وی از ریاست هیات رییسه سنی خواست تا تبصره‌ای مطابق با رفتار اخلاقی حکیمی‌پور در نظر گرفته شود تا باعثشود این رفتارهای این اخلاقی و وحدت‌طلبانه در سایر بخش‌ها نیز نهادینه شود که البته در ادامه با شمارش آرا و اخذ ۲۲ رای، ‌این مسائل برطرف شد.

در ادامه رای‌گیری برای اعضای هیات رییسه و منشی‌ها آغاز شد که در همان ابتدا احمد مسجدجامعی، هادی ساعی را به عنوان منشی اول معرفی کرد و معصومه آباد، ‌ الهه راستگو را معرفی و از اعضا خواست تا نسبت به انتخاب یک خانم در جمع اعضای هیات رییسه نظر مثبت داشته باشند.

همچنین دوستی نیز عباس جدیدی را معرفی و اقبال شاکری نیز هادی ساعی و ابوالفضل قناعتی را برای هیات رییسه معرفی کرد که در نهایت هادی ساعی با ۲۱ رای و الهه راستگو با ۱۵ رای انتخاب شدند.

در ادامه جلسه تصمیم‌گیری برای انتخاب سخنگوی شورا نیز با حاشیه‌ای روبرو بود و تعدادی از اعضا مخالف تعیین سخنگو در جلسه امروز بودند که علیرضا دبیر عضو هیات رییسه شورای سوم با اشاره به قانون داخلی شورا گفت: ۶.۵ سال منشی شورا بودم و همه قوانین آن را حفظ هستم و می‌گویم که ریاست شورا در واقع سخنگوی شوراست، مگر اینکه بخواهد مسئولیت خود را به کسی دیگر واگذار کند و تصمیم‌گیری در مورد این موضوع نیز در همین جلسه باید انجام شود.

البته این اختلاف نظرها ادامه داشت تا اینکه تعدادی از اعضا از مهدی چمران به عنوان ریاست شورا در ۱۰ سال گذشته نظر خواستند و وی که از ابتدای جلسه تا این لحظه در یکی از صندلی‌های اعضا نشسته و سکوت کرده بود، با لحنی آرام گفت: دوستان، این موضوعات خیلی ساده است و لازم نیست خیلی در مورد آن بحثکنید و طبق آیین‌نامه داخلی شورا، تاکید شده که اعضا باید در اولین جلسه نسبت به انتخاب رییس، نایب رییس، یک منشی و نیز یک نفر به عنوان سخنگو اقدام کنند و ما نیز باید امروز این کار را انجام دهیم.

به این ترتیب بود که احمد دنیامالی، حکیمی‌پور را به عنوان سخنگو و سروری، تقی‌پور را به عنوان سخنگو معرفی کرد، اما حکیمی‌پور انصراف داد و به جای وی سلطانی‌فر معرفی شد و در نهایت پس از رای‌گیری، رضا تقی‌پور به عنوان سخنگو برای یک سال انتخاب شد.

در جلسه امروز شورا حسین طلا، عیسی فرهادی و محمدباقر قالیباف و مرتضی تمدن حضور داشتند، در حالی که تعدادی از این اعضا از جمله مرتضی تمدن در شش سال فعالیت دوره سوم شوراها، اولین روزی بود که در صحن شورا حاضر می‌شد. اما در جریان سخنرانی خود از تعامل استانداری با شورای شهر تهران به نیکی یاد کرد.

همچنین ترکیب نشستن اعضای جدید در صندلی‌های شورا نیز ترکیبی مختلط از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان بودند و اعضای دوره قبلی شورا که در دوره جدید نیز حضور دارند، همگی در صندلی‌های ردیف دوم نشسته بودند.

در عین حال پیام وزیر کشور برای روز شوراها علیرغم حضور نماینده وزارت کشور نیز در جلسه امروز قرائت نشد.