آیت‌الله گرکانی: قوه قضائیه فراتر از قوای مقننه و مجریه است

به گزارشافکارنیوز،آیت‌الله گرکانی صبح امروز در مراسم تودیع و معارفه قائم مقام دیوان عالی کشور، رئیس دادگاه عالی انتظامی قضات و مشاور رئیس قوه قضائیه اظهار داشت: نظام قضایی، نظامی ارزشمند و مستقل است و در امنیت و آرامش کشور نقش مهمی دارد.

وی افزود: تمام وزارتخانه‌ها و قوه مجریه و مقننه هرگاه به مشکل قضایی برخورد کنند، به قوه قضائیه مراجعه می‌کنند. بنابراین قوه قضائیه فراتر از قوای مجریه و مقننه است.

رئیس دیوان عالی کشور یکی از سرفصل‌های نظام قضایی را مدارا با مردم دانست و گفت: من به قضات جوان توصیه می‌کنم تا با مردم مدارا کرده و رفتاری درست داشته باشند که همین امر باعثاعتمادسازی برای دستگاه قضایی می‌شود.

آیت‌الله گرکانی نفوذ بدرفتاری در نظام قضایی را باعثاز بین رفتن اعتماد مردم به دستگاه قضا دانست و تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در شاخصه‌های اخلاقی قاضی عدالت در قضاوت است و همین قضاوت اقتضاء می‌کند تا در برابر افراد ستمکار و کسانی که به جان و مال و ناموس مردم رحم می‌کنند، با قاطعیت برخورد کرد.

وی عدالت را کلید اعتمادسازی دانست و خاطرنشان کرد: نظام قضایی نگهبان جامعه است و از همه قضات می‌خواهم تا به تمام پرونده‌‌های ویژه به سرعت رسیدگی کنند و اجازه ندهند که اطاله دادرسی مردم را مأیوس کند.

رئیس دیوان عالی کشور در پایان با اشاره به سخنان دیروز خود مبنی بر سرعت رسیدگی به پروندهها در دیوان عالی کشور، گفت: من روز گذشته گفتم که تمام پروندههایی که از محاکم قضایی به دیوان عالی کشور ارجاع داده میشود، ظرف ۱۰ روز رسیدگی خواهد شد، اما متاسفانه برخی از روزنامهها با تغییر در صحبتهای من تیتر زده بودند که تمام پروندهها در دستگاه قضایی ظرف مدت ۱۰ روز رسیدگی میشود که این صحبت درست نبوده است.