به گزارش افکارنیوز، یک متخصص پوست و مو گفت: خارش و خشکی پوست، ریزش مو و شکنندگی آن، حالت زردرنگ افراد، گرمی پوست و تعریق زیاد بدن در بیماری‌های کم‌کاری و پرکاری تیروئید مشاهده می‌شود که با درمان عوامل زمینه‌ای، رفع خواهند شد.

دکتر رضا یعقوبی اظهار داشت: در بیماری کم‌کاری تیرویید، افراد از خشکی پوست رنج می‌برند. گاهی این خشکی پوست به قدری شدید می‌شود که سطح پوست خشن و خشک می‌شود به این حالت پوست، خشکی غیرطبیعی و منتشر پوست گفته می‌شود.

وی ادامه داد: ممکن است خشکی پوست تا آن جا پیش برود که شبیه پوست ماهی شده و حالت زبری به خود بگیرد. در این حالت، بیمار دچار خارش می‌شود.

یعقوبی گفت: در بسیاری از موارد پیش آمده، بیماران مبتلا به خارش منتشر پوست دچار کم‌کاری تیروئید هستند در حالی که خود افراد از آن بی‌خبرند و تنها با مراجعه به یک متخصص پوست و با انجام آزمایش پاراکلینیکی مانند آزمایش PSH مشخص می‌شود که فرد دچار کم‌کاری تیرویید است.

این متخصص بیماری‌های پوست و مو افزود: افرادی که مبتلا به کم‌کاری تیروئید هستند دارای علایمی از جمله رنگ‌ پریدگی و رنگ متمایل به زرد هستند. خشونت صدا هنگام صحبت کردن و پف کردن پلک‌ها و اطراف چشم از علایم دیگر کم‌کاری تیروئید است.

یعقوبی گفت: موی سر این گونه افراد، خشک و شکننده و دچار کاهش تراکم است و به عبارتی، دچار ریزش مو می‌شوند. به این ترتیب یکی از علل ریزش منتشر مو، کم‌ کاری تیروئید است. همچنین بیمارانی که مبتلا به کم‌ کاری تیروئید هستند، معمولا ریزش یک‌ دوم موی خارجی ابرو دارند و زمانی که به ابروهای آن‌ها نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود که دنباله ابرو آن‌ها ریخته است و ابروی کوتاهی دارند.

وی اظهار کرد: همچنین بیمارانی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، معمولا دارای پوستی مرطوب بوده و از افزایش تعریق بدن، به خصوص کف دست و پا شاکی هستند و پوست بدن آن‌ها گرم است. اولین علائم بیماری این افراد، بیماری کهیر است.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: از علایم دیگر پرکاری تیروئید، تیرگی حلقه هر دو چشم و ریزش مو است.

یعقوبی درباره دلایل کم‌کاری و پرکاری تیروئید گفت: زمانی که متابولیسم بدن به علت تغییرات هورمونی تغییر می‌کند و از آن‌جا که یکی از عوامل مؤثر در متابولیسم بدن، هورمون‌های تیرویید است با مشکلات پوست و مو روبه‌رو می‌شویم. اختلال در هورمون‌های تیرویید، منجر به ایجاد اختلال در متابولیسم فولیکول مو می‌شود که نتیجه آن ریزش مو است. پس اگر بخواهیم رشد موی نرمالی داشته باشیم باید ترشح هورمون‌های بدن به اندازه کافی و در حد نرمال باشد.

وی ادامه داد: کم‌کاری یا پرکاری غده تیروئید منجر به اختلال در ترشح هورمون‌ها می‌شود و موجب می‌شود که هورمون‌ها به اندازه کافی ترشح نشوند که این امر بر روی سوخت و ساز و رشد ریشه فولکول مو اثر می‌گذارد و در نهایت می‌تواند منجر به ریزش مو ‌شود. بیماری‌های غده تیروئید می‌تواند به اشکال گوناگونی از جمله کم‌کاری و پرکاری تظاهر کنند و بیمارانی که مبتلا به این مشکلات هستند، دچار ریزش منطقه‌ای یا سکه‌ای مو یا ریزش تمام موی سر یا موی بدن می‌شوند.

این متخصص پوست و مو توصیه کرد: فردی که مبتلا به خارش پوست یا ریزش مو بر اثر کمکاری یا پرکاری تیروئید است در اولین گام باید برای رفع بیماری زمینهای آن اقدام کند. در چنین مواردی بیمار به متخصص غدد داخلی یا اندوکرین ارجاع داده شده و با درمان بیماری زمینهای یعنی کمکاری و پرکاری تیروئید این مشکلات یکی پس از دیگری رفع میشوند.