نقش «ابتکار» در حفظ محیط زیست

به گزارشافکارنیوز،سازمان محیط زیست به عنوان نهادی در جهت حفظ منابع طبیعی و سلامت شهروندان بسیار موثر بوده و با ارتقا این سازمان و برنامه‌های دقیق بسیاری از مشکلات حل شود و ما شاهد بهبود هر چه بهتر محیط زیست کشورمان باشیم.

باید گفت آب، هوا و خاک مهمترین موضوعات محیط زیست بوده که باید در حفظ آن کوشید که مهم‌ترین آثار فعالیت‌های انسان بر خاک عبارت اند از مسمومیت و فرسایش که موجب تخریب و کاهش توان زمین‌های زراعی می‌شوند. فعالیت‌های انسان از جمله زراعت مفرط، آبیاری زمین‌های زراعی، محصولات تک‌کشتی، چریدن بیش از حد دام‌ها در مراتع، جنگل‌زدایی و بیابان‌زایی باعثاز بین رفتن تعادل موجود میان روند تخریب و ایجاد خاک، و در نهایت آلودگی آن می‌شوند.

همچنین میزان آلودگی برخی آب‌ها و روند افزایش آن در بسیاری از نقاط کرهٔ زمین بسیار نگران‌کننده است. آب‌های سفره‌های زیرزمینی و رودها و دریاچه‌ها منابع مهم تأمین آب شیرین هستند که مستقیماً در معرض آلودگی توسط فعالیت‌های انسان قرار دارند. آلودگی دریاها نیز علاوه بر دخالت مستقیم انسان، تحت تأثیر آلودگی آب‌های شیرین و چرخهٔ آب است و امروزه شاهد آلوده کردن منابع اب نیز هستیم.

آلودگی هوا عبارت است از ورود مستقیم یا غیر مستقیم هر عنصری توسط انسان که احتمال ایجاد اثرات نامطلوب بر سلامتی انسان و محیط زیست را داشته باشد از سوخت غیر استاندارد خودور‌ها تا استفاده از وسایل نقیله شخصی در این راستا موثر است بنابراین باید برای حل مشکلات محیط زیست برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و ساختار سازمان برای تقویت و حل مسائل تغییر و ارتقا یابد.

در این میان موضوع تبدیل سازمان به وزارت و ادغام آن با سازمان منابع طبیعی مطرح است که برخی از کارشناسان با تبدیل سازمان حفاظت محیط زیست به وزارتخانه موافق بوده و برخی نیز با ادغام ادغام سازمان محیط زیست با منابع طبیعی موافق هستند و این موارد را در کاهش مشکلات زیست محیطی موثر می دانند که در زیر برای بررسی بیشتر به گفت و‌گو پرداختیم.

* تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه و کاهش مشکلات زیست محیطی


محمد جواد نظری‌مهر، عضور فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم در خصوص ادغام سازمان محیط زیست با منابع طبیعی یا تبدیل آن به وزارتخانه، اظهار داشت: اگر سازمان محیط زیست به وزارت تبدیل شود بسیار عالی بوده و ما می‌توانیم به مشکلات زیست محیطی، منابع طبیعی و محیط زیست با برنامه‌ریزی دقیق رسیدگی کنیم.

وی ادامه داد: اگر سازمان محیط زیست به وزارتخانه تبدیل شود این سازمان زیر نظر مجلس شورای اسلامی آمده و ما دیگر شاهد مشکلاتی از قبیل بی‌برنامه‌ بودن و وجود ساختار نامناسب آن نیستیم چرا که امروز دریاهای ما تبدیل به فاضلاب و رودخانه‌ها نابود شده‌اند و بسیاری از ماهی‌ها از بین رفته‌اند در واقع وقتی به محیط زیست کشور نگاه می‌کنیم کاری صورت نگرفته و سازمان محیط زیست برای احیای محیط زیست کشور برنامه نداشته و ندارد.

*محیط زیست کشورمان به محیط ایست تبدیل شده است


این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: در کشورهای دیگر زیر دریا پل ساخته و مردم برای گردشگری به آسانی می‌توانند از منابع طبیعی استفاده کنند ولی در کشور ما به محیط زیست دست نزده و وقتی سرمایه‌گذاری در زمینه منابع طبیعی صورت می‌گیرد، مخالف بوده و چالش‌هایی را به دنبال دارد در واقع محیط زیست کشورمان به محیط ایست تبدیل شده است.

نظری مهر‌ گفت: اگر سازمان محیط زیست با منابع طبیعی ادغام شده و به یک وزارت خانه تبدیل شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد در واقع نظارت بیشتر صورت گرفته و ما شاهد بهبود وضعیت محیط زیست کشورمان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: خانم ابتکار باید نگاه قبلی خود را تغییر دهد و نگاه نو داشته که ما هم بتوانیم مانند سایر کشورها از منابع طبیعی استفاده و برای بهتر زندگی کردن به صورت علمی گام برداریم و همچنین با توجه به اینکه وی جهان دیده است بسیاری از مشکلات را می‌فهمد پس از او انتظار داریم در این زمینه اقدام کند.

*تبدیل سازمان محیط زیست به وزارت خانه باعثتقویت و حل مشکلات زیست محیطی می‌شود

مهردارد، بائوج لاهوتی عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: سازمان محیط زیست دارای حساسیت خاصی بوده که باید با دقت بیشتری اداره شود به اعتقاد بنده سازمان‌هایی که زیرمجموعه ریاست جمهوری باشد باید پاسخگوی رئیس جمهور است بنابراین باید به وزارتخانه تبدیل شوند چرا که این امر باعثتقویت آنهاست.

وی ادامه داد: تبدیل سازمان محیط زیست به وزارت خانه باعثتقویت و حل مشکلات زیست محیطی می‌شود به طور مثال وقتی سازمان تربیت بدنی به وزارتخانه تبدیل شد بیشتر مشکلات حل شده و ما شاهد ارتقا در این خصوص بودیم.

*مردم باید به مسائل زیست محیطی بیشتر اهمیت دهند


این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در شورای اسلامی گفت: مردم باید به مسائل زیست محیطی بیشتر اهمیت داده و بدانند که این امر بستگی به سلامت خودشان دارد و محیط زیست سالم باعثحفظ سلامت خودشان می‌شود همچنین سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند اداره شود بلکه مردم نیز باید کمک کنند.

بائوج لاهوتی بیان کرد: تبدیل سازمان محیط زیست به وزارت خانه خوب بوده ولی نباید موجب گسترش سازمان شود همچنین بنده با ادغام سازمان منابع طبیعی با سازمان حفاطت محیط زیست موافق نبوده چرا که منابع طبیعی تنها در خصوص حفظ‌ آن نیست بلکه موضوعات کاشت و برداشت نیز در این سازمان مطرح است.

وی اظهار داشت: سازمان منابع طبیعی باید همان زیر نظر جهاد کشاورزی باشد و سازمان محیط زیست باید به وزارت خانه تبدیل شده و در امور زیست محیطی نظارت کافی را داشته باشد.

* ضرورت ادغام سازمان محیط زیست با سازمان منابع طبیعی


وحید نوروزی، کارشناس محیط زیست و مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در خصوص ادغام سازمان محیط زیست با سازمان منابع طبیعی یا تبدیل این سازمان به وزارتخانه، اظهار داشت: ضروری است که سازمان محیط زیست با سازمان منابع طبیعی ادغام شود چرا که هر دو حافظان منابع طبیعی و محیط زیست هستند که باید توسط یک ارگان نظارت شود.

وی ادامه داد: وقتی این دو سازمان با یکدیگر ادغام شوند می‌توانند زیر نظر معاون رئیس جمهور قرار گرفته و معاون رئیس جمهور پاسخگوی مشکلات باشند به طور کلی لازم نیست که حتما وزارت خانه باشد و زیر نظر مجلس بوده و پاسخ دهد چرا که معاون رئیس جمهور نیز می تواند پاسخگو باشد.

کارشناس ارشد محیط زیست گفت: خانم ابتکار اقدامات موثری در زمینه محیط زیست انجام دادند که از مهمترین آن تشکیل مجدد شورای عالی محیط زیست بود که در دستور کار ابتکار قرار گرفت.

نوروزی افزود: رئیس سازمان محیط زیست نباید تنها به موضوعات مانند دریاچه ارومیه بپردازد و از سایر موارد جا بماند چرا که وی باید برنامه بعدیاش در خصوص موضوعات بین الملی بوده و در این زمینه فعالیت کند و همچنین برنامه ۴ ساله خود را در قالب سند ملی ارائه دهد.